Michelle Leissner مدیر H&H Graphics
ابزارهای تبلیغات دیجیتال ممکن است همیشه نرمتر و منعطفتر شوند اما بازاریابان باهوش میدانند که هیچ مکان بهتری بهتر از خود بستهبندی برای ارسال پیام برند وجود ندارد تا جایی که این موضوع میتواند به نقطه تصمیمگیری برای مشتری و قرار دادن محصول در سبد خرید کمک کند.
این فقط نزدیکی و زمانبندی نیست که بستهبندی را به ابزاری موثر برای تبلیغ تبدیل میکند. بلکه قابلیت لمس، نوع بافت، حس و استحکام چیزی که میتوانید نگه دارید و احساسش کنید. اینکه بگوییم پیام بستهبندی شما وزن بیشتری نسبت به نسخه دیجیتالی آن دارد، چیزی بیشتر از یک استعاره است.
جذابیت بازاریابی و خرید در محیط غیردیجیتال ممکن است در مقایسه با نوع دیجیتالش، با همه راحتی و سریع بودنش، تکرارناپذیر باشد. تجارب چندحسی به گونهای طنینانداز میشوند که اغلب با خاطرات و تداعیهای عمیقتری ارتباط می گیرند و احتمال بیشتری برای حفظ و یادآوری دارند. این یک فرصت باورنکردنی برای بستهبندی است، چه برای قفسه طراحی شده باشد چه برای تحویل درب منزل.
بنابراین چگونه میتوانید از چنین ارتباطات عاطفی قدرتمندی استفاده کنید تا بستهبندیهایتان چیزی بیش از تنها نشستن در قفسه فروشگاهها انجام دهند؟ باید از جلوههای ویژه چاپی چندحسی استفاده کنید.
امکانات بستهبندیهای چندحسی تقریبا بینهایت است
چاپ باکیفیت جلوههای ویژه چندحسی میتواند جلوههای لمسی، بویایی، دیداری و کرومیک متنوعی را به بستهبندی محصول اضافه کند که بهطور چشمگیری احتمال برجسته شدن محصول در قفسههای خردهفروشی را افزایش میدهد یا یک تجربه جعبهگشایی (unboxing) به یادماندنی را برای محصولات تجارت الکترونیک ایجاد میکند. جلوههای ویژه چندحسی، حس کنجکاوی، تعامل، تداعی بهتر نام تجاری و مهمتر از همه، فروش را تحریک میکند. میتوان از آنها برای ایجاد حس و یا حتی جرقه زدن خاطره استفاده کرد. با ترکیب افکتها برای ارتباط بین حواس چندگانه، تجربه و ارتباطی ایجاد میشود که میتواند افزایش وفاداری به برند را در پی داشته باشد. جزییات چندحسی به شما این امکان را میدهد که کارهای بیشتری را با مواد کمتر انجام دهید تا بتوانید اهداف پایداری خود را بدون از دست دادن تعامل با مشتری به سرانجام برسانید. جعبههای مقوایی سبک تولیدشده از مواد بازیافت شده با جلوههای ویژهای همچون رایحه، بافت، زرق و برق، برجستهسازی، فویل کوبی، سطح نرم و یا بافتهای سفارشی میتواند خرید را به تجربهای خارقالعاده برای مشتری تبدیل کند. همانطور که برخی از معروفترین برندهای جهان نشان دادهاند، با بستهبندیهای چندحسی که اضافاتی جذاب را دارا هستند، امکانات تقریبا نامحدود میشوند. شما باید ترکیب مناسبی از جلوهها را برای برند یا محصول خود پیدا کند. گاهی به سادگی کار یک شرکت تولید شمع است که نمونه کارتهای معطر را به بستهبندی تجارت الکترونیکی خود اضافه میکند بنابراین تجربه جعبهگشایی یک شمع آرایهای از سایر امکانات می شود.
لمسش کن، بویش کن، آن را بخر
بستهبندی جلوههای ویژه چندحسی در سطوح مختلف برای جلب توجه، تحریک، تعامل و درنهایت افزایش فروش کار میکند. کار با چیزی به سادگی یک لمس شروع میشود. بستهبندیهایی که لمس میشوند از قفسه به سبد خرید یا از جعبهگشایی تا سفارش مجدد در مسیر خوبی قرار گرفتهاند. علم، تاییدی بر پدیدهای که شهود و تجربه قبلا آن را تایید کرده میگذارد. هنگامی که برای لمس یک محصول دست دراز میکنید، همزمان به داشتن و تملک آن نیز میاندیشید. به همین دلیل است که رایحهها و بافتها و جلوههای کرومیک چنین بازگشت سرمایه محکمی در بستهبندی دارند.
سخت است که بستهبندیهایی که شما را با بافت های مجلل یا جالب، عطرهای جذاب یا فریب یک پیام پنهان وسوسه میکنند، انتخاب نکنید. این چیزی بیش از یک بسته است. این یک تجربه است.
گزینههای بستهبندی حسی شما چیست؟
در ادامه مروری بر جلوههای چندحسی که میتوانند به صورت جداگانه یا ترکیبی برای ایجاد یک تجربه بستهبندی منحصربهفرد برای برند یا محصول شما استفاده شوند خواهیم کرد:
1. بافت (Texture)
اکلیل، فویلها، برجستهکاری یا کاربردهای ویژهای در بافت میتوانند حس تجمل را برانگیزند یا جلوه لمسی واقعیتری را ایجاد کنند مانند سطح چرمی توپ فوتبال آمریکایی یا لمس مخملی پتوی کودک.
2. تعامل دیجیتال (Digital Interaction)
ترکیب عناصر تعاملی مانند کدهای QR یا تگهای قابل اسکن حس کنجکاوی و تجربههای بصری جذاب را تحریک میکند. جلوه فوتو کرومیک Snapshot Effect یک پیام یا تبلیغ پنهان را هنگام مشاهده یک عکس فوری بر روی تلفن همراه نشان میدهد- با اثر مثبت تشویق مردم به اشتراکگذاری تصویر در کانالهای رسانهای اجتماعی.
3. بوها (Scents)
جلوههای ویژه معطر به چیزی که قویترین تجربه حسی است نفوذ و آن را تسخیر میکند. بو دارای تداعیهای قدرتمند و توانایی خلق حالات، تحریک خاطرات و برانگیختن حس نوستالژی، هیجان، زرق و برق، سلامتی یا هر چیزی است که میتواند الهامبخش باشد. عطرهای باکیفیت و ماندگار میتوانند روی همه چیز را از تاکو گرفته تا علفهای تازه کنده شده بازسازی کنند.
کمپین فورد برای فروش خودروهای الکتریکی شامل عطری با الهام از سوخت بود که برای القای خاطرات سفرهای جادهای و دیگر نوستالژیهای معطر بنزین طراحی شده بود. صحبت از تاکو شد، باید گفت هیچکس تا به حال بستهای پوشیده از کاغذ بستهبندی معطر به بوی تاکو را باز نکرده که فراموش کند.
4. چاپ ترموکرومیک Thermochromic Printing
از این چاپ میتوان برای پنهان کردن یک تبلیغ و آشکار شدنش به محض تماس استفاده کرد.
5. چاپ هیدروکرومیک (Hydrochromic Printing)
این نوع چاپ هنگامی که در معرض آب یا مایعات دیگر مانند پاشیدن عطر قرار می گیرد، اسرار خود را هویدا میکند.
6. نوری در تاریکی (Glow-in-the-Dark)
این جلوهها راهی دیگر برای بهکارگیری پیامهای مخفی و تبلیغات است که حسی رمزآلود را ایجاد میکند.
7. صدا (Sound)
بخش در حال ظهور از امکانات حسی بهویژه در میان محصولات غذایی باکیفیت بالا در بازارهای رقابتی. تحقیقات در مورد صدای تولیدشده از باز کردن یک بطری یا قوطی آبجو به عنوان یک پتانسیل امیدوارکننده برای تمایز از رقبا شناخته شده است. بازگشت سرمایه چنین حسی را نادیده نگیرید.
مهم نیست که چه چیزی را درون یک بسته قرار میدهید. جلوههای ویژه چند حسی در بیرون میتواند باعث ایجاد علاقه، تداعی نام برند و بازگشت سرمایه شود. با ترکیب همه، جلوههای ویژه چندحسی به شما امکان میدهد تجربهای بینظیر و مبتنی بر علوم اعصاب ایجاد کنید تا بر مشتریان بالقوه شما تاثیر بگذارد.
برخی حقایق:
– 67 درصد از تمام کالاهای مصرفی بسته بندی شده در محیط خردهفروشی بدون توجه باقی میمانند.
– بازاریابی که از جلوههای ویژه چاپی استفاده میکند، فروش را بهطور متوسط تا 18 درصد افزایش میدهد.
– بازاریابی چندحسی میتواند هویت و وفاداری برند را تقویت کند.
– زمانی که یک برند از طریق حواس چندگانه تجربه شود، وفاداری به محصول دو برابر میشود.