ممکن است نام نسل Z (نسل متولدین بین 1995 تا 2009) و نسل Alpha (متولدین 2010-2024) را شنیده باشید، اما آیا نام زالفا را هم شنیده‌اید؟

Zalpha اصطلاحی است که برای توصیف افرادی که در اوج تلاقی نسل Z و نسل آلفا متولد شده‌اند استفاده می‌شود. اصطلاح مشابهی که برای نسل‌های میانی دیگر نسل‌ها نیز به کار برده می‌شود. برای مثال می‌توان به اصطلاح « Zillennial» اشاره کرد. این واژه برای توصیف کسانی بکار می‌رود که در آستانه نسل  Z و Millennial (هزاره‌ها) هستند یعنی نسلی که به‌عنوان نسل Y نیز (یعنی متولدین بین 1980-1994) شناخته می‌شوند.

بنابراین، زالفاها به عنوان پل بین این دو نسل هستند. در واقع آن‌ها ترکیبی از ویژگی‌ها و تجربیات نسل Z (که در عصر دیجیتال بزرگ شدند و شاهد ظهور رسانه‌های اجتماعی بودند) با نسل آلفا (که از آنها به‌عنوان بومی‌های واقعی دیجیتال نام برده می‌شود) را در خود جای داده‌اند و در دنیایی با فناوری‌های پیشرفته‌تر متولد شده‌اند.

جنبه‌های اصلی هویت و تربیت زالفاها:

بومیان تکنولوژی: زالفاها از سنین پایین به تکنولوژی عادت کرده‌اند. آن‌ها در محیطی بزرگ شده‌اند که گوشی‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های دیجیتالی مختلف، بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی آن‌ها به حساب می‌آیند و در نتیجه تسلط و سازگاری دیجیتالی استوار و قوی از خود نشان می‌دهند.

 تغییر ارزش‌ها: ارزش‌های آنان احتمالا ترکیبی از تمرکز نسل Z بر آگاهی اجتماعی، تنوع و میزان احاطه آنها درباره امور مختلف و همچنین در معرض قرار گرفتن بالقوه نسل آلفا با راه‌حل‌ها و ارتباطات بیشتر مبتنی بر فناوری است.

 آموزش و کار: زالفاها باید در چارچوب یک چشم‌انداز آموزشی متحول شده حرکت کنند، زیرا آنها در حال تجربه‌ تغییراتی در روش‌های یادگیری و انتظارات شغلی خود هستند که تحت تأثیر پیشرفت‌های شگرف فناوری می‌باشند.

 نفوذ فرهنگی: این گروه در معرض فرهنگی قرار می‌گیرند که طیف متنوعی از تأثیرات را شامل می‌شود که جنبه‌های سرگرمی، اجتماعی و فرهنگی هر دو نسل را با هم در می‌آمیزد و در نتیجه اولویت‌ها و علایق آنها را شکل می‌دهد.

 پویایی اجتماعی: زالفاها دیدگاه منحصر به فردی در تعاملات اجتماعی از خود نشان می‌دهند. در واقع می‌توان چنین گفت که زالفاها با استفاده از توانایی‌های حاصل از نسل Z در ارتباطات دیجیتالی و ترکیب آن با هوش ذاتی فناوری نسل آلفا، از خود کاراکتری متفاوت می‌سازند.

بنابراین با اینکه زالفاها به خودی خود یک نسل جدید محسوب نمی‌شوند، اما مشاهده این گروه میانی بین دو نسل و ویژگی‌های آنها به جامعه در شناخت این تداخل‌های نسلی بسیار کمک می‌کند. این تجزیه و تحلیل‌های نوین در مورد گروه‌های بین‌نسلی می‌تواند از جذابیت خاصی برای مردم برخوردار باشد.