Packaging Europe گزارش‌هایی را در سرتاسر زنجیره ارزش از چالش‌های پیش‌روی بسته‌بندی و FMCG در مواجهه با همه‌گیری بیماری کووید جمع‌آوری کرده است. پاسخ‌ها آینده و جهت‌گیری صنعت را در این ارتباط نشان می‌دهد.

یافته‌های این تحقیق نمایانگر سطح مقطع چرخه تامین و توزیع در واکنش به تولیدکنندگان ماشین‌آلات (12%)، مالکان نام‌های تجاری (13%)، تولیدکنندگان / کانورترهای بسته‌بندی (33%)، تولیدکنندگان مواداولیه و افزودنی‌های بسته‌بندی (11%)، خرده‌فروشان (5%) و مشاوران، طراحان و شرکت‌های مدیریت ضایعات (26%) است.

تغییر و جابه‌جایی در تولید

یکی از چالش‌های اصلی برای صنعت، تغییرات به واسطه گرایش و فضای جدید «کار در منزل» بوده است آن هم به خاطر قرنطینه‌های پرتعداد و محدودیت‌های ایجادشده توسط دولت‌های اروپایی. سوال چنین بود: آیا شما هم به روند کار در منزل برای پرسنل‌تان پیوسته اید؟ پاسخ 85درصد از شرکت‌ها به این سوال مثبت بود.

ما همچنین به شدت به دنبال کشف این موضوع بودیم که چند درصد از کارمندان به خاطر سرایت بیماری یا جلوگیری از آن، از محیط کار دور بودند. 39 درصد از آنان بین 1-10درصد و 25درصد نیز عدد صفر را بیان کردند. تنها 13 درصد از پاسخ‌دهندگان بیش از 50درصد را شامل شدند.

با هدف سودآور بودن و حفظ بهره‌برداری، رقم بالای 87درصد از پاسخ‌‌دهندگان مدعی شدند که آنها تغییر مسیرهایی را برای نگه داشتن فاصله  اجتماعی صورت دادند تا کماکان تولید و بهره‌وری را در کارخانه‌هایشان حفظ کنند در حالی که حدود 22درصد پاسخ دادند که آنها بیشتر به اتوماسیون اعتماد کردند. به سادگی می‌توان دید که اغلب فعالان حوزه صنعت بسته‌بندی، سلامت و ایمنی پرسنل‌شان را به شدت جدی گرفتند.

چالش‌های عملیاتی

با تمرکز دقیق بر روی اوج همه‌گیری، مایل بودیم تا ببینیم که شرکت‌ها، خودشان چه میزان تاثیر بر درآمد و بهره‌وریشان را ارزیابی کرده‌اند. حدود 6 درصد گفتند که تاثیر اندکی داشته است و 44درصد نیز تاثیر متوسط را بیان کردند. 16درصد تاثیر را شدید برشمردند و 34 درصد نیز ان را قابل توجه برشمردند. انتظار می‌رود چالش‌های زیادی برای ادامه کار FMCG وجود داشته باشد. از عملیاتی نگه داشتن کامل کارخانه‌ها تا ایجاد اختلال در تامین و تدارکات. هنگام بررسی و ارزیابی این چالش‌ها، 79درصد بر این باور بودند که چالش‌های متوسط تا زیادی برای عملیاتی نگه داشتن کارخانه‌ها به‌طور کامل وجود خواهد داشت. 69 درصد انتظار داشتند که چالش‌های متوسط تا زیادی در زنجیره تامین خواهد بود و اکثریتی حدود 71 درصد نیز به چالش مشابه به‌عنوان اخلال در تدارکات اشاره کردند.

چالش‌های عملیاتی

با تمرکز دقیق بر روی اوج همه‌گیری، مایل بودیم تا ببینیم که شرکت‌ها، خودشان چه میزان تاثیر بر درآمد و بهره‌وریشان را ارزیابی کرده‌اند. حدود 6 درصد گفتند که تاثیر اندکی داشته است و 44درصد نیز تاثیر متوسط را بیان کردند. 16درصد تاثیر را شدید برشمردند و 34 درصد نیز ان را قابل توجه برشمردند. انتظار می‌رود چالش‌های زیادی برای ادامه کار FMCG وجود داشته باشد. از عملیاتی نگه داشتن کامل کارخانه‌ها تا ایجاد اختلال در تامین و تدارکات. هنگام بررسی و ارزیابی این چالش‌ها، 79درصد بر این باور بودند که چالش‌های متوسط تا زیادی برای عملیاتی نگه داشتن کارخانه‌ها به‌طور کامل وجود خواهد داشت. 69 درصد انتظار داشتند که چالش‌های متوسط تا زیادی در زنجیره تامین خواهد بود و اکثریتی حدود 71 درصد نیز به چالش مشابه به‌عنوان اخلال در تدارکات اشاره کردند. این یافته‌ها حاکی از انتظار صنعت برای وقوع چالش‌های بزرگ در ماه‌های پیش‌رو دارد.

موضوع بعدی که سعی در روشن کردن آن داشتیم این بود که صنعت بسته‌بندی عملکرد دولت‌های ملی را در واکنش به همه‌گیری در موضوع بحران حمل‌ونقل و ایجاد پشتیبانی در چرخه تامین و توزیع بسته‌بندی چگونه ارزیابی می‌کند. بیشترین واکنش را بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان با درصد 26 و پاسخ خیلی خوب نشان دادند. پس از آن 24درصد معتقد بودند که دولت‌های ملی اقدامات کافی را انجام نداده‌اند.

در پایان، می‌خواستیم دریابیم که در نظر پاسخ‌دهندگان طولانی‌مدت‌ترین تاثیر همه‌گیری بر بسته‌بندی و FMCG چه بوده است.

  1. قدردانی بیشتر جامعه از نقش مثبت بسته‌بندی
  2. تسریع روند تجارت الکترونیکی
  3. تغییر در اولویت‌های مصرف‌کننده در مورد مواد/ قالب‌های بسته‌بندی
  4. کاهش اشتیاق مصرف‌کننده به سیستم‌های بسته‌بندی مجدد/ استفاده مجدد
  5. تقاضای بیشتر برای ردیابی زنجیره تامین
  6. سرمایه‌گذاری روزافزون در اتوماسیون

63درصد بر این باورند که افزایش چشمگیری در تجارت الکترونیک رخ خواهد داد. بیش از یک‌سوم معتقدند تغییراتی در اولویت‌های مصرف‌کنندگان مواداولیه در بسته‌بندی و شکل‌های آن و نیز کاهش در اشتیاق آنان به سیستم‌‌های پرکنی/ استفاده مجدد در بسته‌بندی (گردشی) به وجود خواهد آمد. 34درصد که دستی بر آتش چرخه تامین و توزیع دارند، پیش‌بینی نیازهای بیشتر از جانب مصرف‌کنندگان را کرده‌اند و 30درصد معتقدند که سرمایه‌گذاری بیشتری در اتوماسیون انجام خواهد شد.

دلگرم‌کننده اینکه نیمی از تمام پاسخ‌دهندگان (45درصد) بر این باورند که جامعه قدردانی بیشتری از بسته‌بندی خواهد داشت.