هنر بسته بندی / بین الملل: نظرسنجی ‌Two Sides Trend Tracker، که هر دو سال یکبار انجام می‌شود، یکی از بزرگترین مطالعات صنعت چاپ و کاغذ است که به بررسی ترجیحات و دیدگاه‌های مصرف‌کنندگان در مورد چاپ، کاغذ و بسته‌بندی‌های مبتنی بر کاغذ می‌پردازد.

این نظرسنجی از بیش از 10000 مصرف‌کننده در 16 کشور در سراسر جهان، از آمریکای جنوبی و ایالات متحده تا آفریقای جنوبی و اروپا، انجام می‌شود و ارزیابی از نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به چاپ و کاغذ ارایه می‌دهد.

ارتباطات کاغذی در مقابل ارتباطات دیجیتال

در سراسر اروپا، تعداد فزاینده‌ای از برندها و سازمان‌ها به دلایل صرفه‌جویی در هزینه، مشتریان خود را از ارتباطات کاغذی به ارتباطات دیجیتال سوق می‌دهند، اما از پیام‌های زیست‌محیطی گمراه‌کننده و بی‌اساس به‌عنوان توجیه استفاده می‌کنند. این همان «سبزشویی» است.

بر اساس نظرسنجی ‌Trend Tracker، بیش از نیمی (55%) از مصرف‌کنندگان موافقند که وقتی یک ارایه‌دهنده خدمات می‌خواهد آن‌ها را از صورت‌حساب و صورت‌حساب‌های کاغذی به الکترونیکی تغییر دهد و مدعی است برای محیط‌زیست بهتر است، در واقع دلیل واقعی صرفه‌جویی در هزینه است. این رقم نسبت به 49 درصد در سال 2021 افزایش یافته است. حتی زمانی که مصرف‌کنندگان مجبور به استفاده از روش دیجیتال هستند، 62 درصد موافقند (در مقایسه با 54 درصد در سال 2021) که نباید برای انتخاب صورت‌حساب یا صورت‌حساب کاغذی هزینه بیشتری از آنها دریافت شود.

نظرسنجی همچنین نشان داد که 76 درصد از مصرف‌کنندگان اروپایی (با افزایش نسبت به 74 درصد در سال 2021) موافقند که حق انتخاب نحوه دریافت ارتباطات، چاپی یا الکترونیکی، از سازمان‌های مالی و ارایه‌دهندگان خدمات را داشته باشند. تضمین حق انتخاب نه‌تنها از تقاضای مصرف‌کننده حمایت می‌کند، بلکه همچنین اطمینان می‌دهد که افرادی که نمی‌توانند به اطلاعات دیجیتال دسترسی پیدا کنند، دچار مشکل نشوند.

نگرش به دنیای دیجیتال

اینترنت بر نحوه دریافت اخبار و اطلاعات ما تأثیر می‌گذارد و وابستگی روزافزون به اطلاعات دیجیتال، چالش‌های متعددی را به همراه دارد. نظرسنجی Trend Tracker نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان نسبت به امنیت ارتباطات دیجیتال نگران هستند و «قطعی اینترنت» بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است.

56درصد از مصرف‌کنندگان اروپایی به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند اطلاعات شخصی آن‌ها که به صورت الکترونیکی ذخیره‌سازی می‌شود، در معرض هک شدن، سرقت، گم شدن یا آسیب قرار گیرد. 49درصد از مصرف‌کنندگان اذعان می‌کنند که زمان زیادی را صرف استفاده از دستگاه‌های دیجیتال می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند وابستگی به اینترنت، کمبود تمرکز و اختلالات خواب شود. 48درصد از مصرف‌کنندگان نگران هستند که استفاده بیش از حد از دستگاه‌های الکترونیکی ممکن است برای سلامتی آن‌ها مضر باشد.

بسیاری از مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند ارتباطات دیجیتال سازگار با محیط‌زیست است. با این حال، تأثیر زیست‌محیطی دنیای دیجیتال اغلب نادیده گرفته می‌شود. صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بین 5 تا 9 درصد از مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهد که معادل بیش از 2 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان است. در صورت عدم کنترل، ردپای صنعت ICT ممکن است تا سال 2040 به 14 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان برسد. در اروپا، بخش چاپ و کاغذ با انتشار تنها 8/0 درصد، یکی از پایین‌ترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در بخش صنعت دارد. این آمار نشان می‌دهد که بر خلاف تصور عموم، جایگزینی کامل ارتباطات کاغذی با ارتباطات دیجیتال لزوما به نفع محیط‌زیست نیست. در انتخاب بین این دو روش، مهم است که کل چرخه عمر محصول را در نظر بگیرید، از جمله انرژی مورد نیاز برای تولید، استفاده و دفع کاغذ در مقابل انرژی مورد نیاز برای تأمین انرژی مراکز داده، دستگاه‌های دیجیتال و زیرساخت‌های ارتباطی.

نتیجه‌گیری

مدیرعامل‌Two Sides Europe ، جاناتان تِیم، می‌گوید: چاپ و دیجیتال اغلب برای تعیین اینکه کدام‌یک بهتر است، با هم مقایسه می‌شوند، اما هر دو روش مهم هستند و یکدیگر را تکمیل می‌کنند. با این حال، مهم است که مصرف‌کنندگان به این باور گمراه‌کننده سوق داده نشوند که ارتباطات دیجیتال برای محیط‌زیست بهتر از کاغذ است. به همین دلیل است که Two Sides همچنان با سازمان‌هایی که ادعاهای زیست‌محیطی گمراه‌کننده و بی‌اساس مانند «برای محیط‌زیست، بی‌کاغذ شوید» را برای تشویق مشتریان خود به استفاده از ارتباطات دیجیتال مطرح می‌کنند، درگیر می‌شود. این اظهارات نه‌تنها گمراه‌کننده هستند، بلکه برای صنعتی که 640000 نفر را در اروپا (105000 نفر در بریتانیا) در بیش از 112000 کسب‌وکار (7400 عدد در بریتانیا) استخدام می‌کند، بسیار مخرب هستند.