هنر بسته بندی / واحد خبر: مهدی شعبانی پور را از مجموعه ترام می شناسیم. مدیری فعال که از حدود یکسال پیش، چالش جدیدی را در آسان پک در حال تجربه کردن است. در غرفه این شرکت در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران گفت و گویی کوتاه با او در خصوص آخرین تحولات در آسان پک داشتیم که با هم می خوانیم.

آقای شعبانی پور، لطفا آسان پک را از دیدگاه خودتان برای ما معرفی کنید.

مجتمع آسان‌پک خاص‌ترین مجتمع چاپ و بسته‌بندی کشوراست که تمامی راهکارهای بسته‌بندی و متمایزسازی را زیر یک سقف کنار هم به مشتریان ارائه می‌کنه.

آسان پک در واقع یک هولدینگ متشکل از چند شرکت تولیدی و بازرگانی است و تمایز اصلیش با سایر شرکت ها این است که  تقریبا تمامی نیازهای بسته‌بندی صنایع را می‌تواند پاسخ‌گو باشد.

آسان‌پک توان تولید جعبه مقوایی (چاپ افست)، لیبل‌ پشت‌چسب‌دار، کارتن‌ سه‌لایه و پنج‌لایه، کارتن لمینتی و همچنین جعبه‌های لمینتی میکروفلوت را دارد و در کنار تولید، با تکیه به حدود ۲۵ سال تجربه، خدمات در حیطه مشاوره ارتقاء کیفیت و کاربری بسته‌بندی به مشتریان خود ارایه می‌کند.

بسیار عالی. در این نمایشگاه آیا ارایه جدیدی از خدمات آسان پک برای مشتریان داشتید؟

بله ما در این نمایشگاه به‌روزترین تجهیزات افکت‌گذاری آسان‌پک در حیطه‌ی افست و لیبل رو برای مشتریان و بازدیدکنندگان معرفی کردیم و در مورد انواع ابزارهای ایجاد تمایز در بسته‌بندی گفت و گو کردیم.

شما بهتر از من اطلاع دارید که امروز برای انتخاب شدن توسط مصرف‌کننده نهایی، نبرد سختی در قفسه‌های فروشگاه‌ها در جریان هست و عملا میزان تمایزی که یک بسته‌بندی شایسته و کارا در قفسه برای محصول فراهم می‌کند، تاثیرگذارترین عنصر برای انتخاب‌شدن به حساب می آید.

از برنامه های احتمالی آسان پک برای طرح و توسعه در آینده بگویید.

آسان‌پک برابر سنوات گذشته که همیشه در حال نوآوری و بهبود مستمر بوده، این روزها هم در حال توسعه است. بخشی از اطلاعاتش رو هنوز اجازه ندارم با بیرون از سازمان مطرح کنم ولی همین‌قدر بگم که اتفاق خیلی خوبی در سطح تولید مواد اولیه مصرفی در جریان هست و به یاری خدا طی روزهای آتی اخبارش رو در اختیار شما قرار خواهم داد.

در مواجهه با مشتریان، آیا متوجه نیاز جدیدی شدید که نیاز به سرمایه گذاری در آینده را مطرح و توجیه کند؟

ببینید نیاز جدید گاها توسط مشتریان مطرح نمی شود، به این دلیل که تولیدکنندگان ما آنقدر تحت فشارهای مختلف و چندوجهی هستند که گاها فرصت فکر کردن ندارند. این موضوع رو ما سال‌ها است درک کرده ایم و بر همین اساس این رسالت را بر دوش خودمون احساس می‌کنیم.

باور ما این است که وظیفه داریم به مشتریانمان نقاط و فرصت‌های ارتقاء که حتی نیازش رو گاها احساس نکرده اند رو نیزپیشنهاد کنیم.

 در حقیقت تیم مارکتینگ و R&D آسان‌پک خودش را مکلف به ارایه پیشنهاد‌های ارتقاء کیفی و بهره‌وری مشتریانش می‌داند و از طریق مطالعه‌ی مستمر نیازهای فعلی و آتی مشتری، بررسی ترندهای بازار داخلی و جهانی، به شکل منظم و مستمر در حال بهبود سفارشات بسته‌بندی‌ مشتریانش است.

گویا یک خدمت خاص را برای مشتریان در آسان پک ارایه می دهید؟ کمی از آن برای ما بگویید.

همینطور است. بگذارید کمی موضوع را بیشتر برایتان باز کنم. ما برای مشتریان خودمان خدمتی به نام Innovation Day  اجرا می‌کنیم، یعنی یک روز کامل را به معرفی پیشنهادهای جدید فنی و کیفی که منجر به ارتقاء کاربری بسته‌بندی مشتری می شود اختصاص می دهیم. این پیشنهادات گاها حاصل چند ماه مطالعه بازار و بازدید از خطوط تولید مشتریان است که نتایجش به صورت فایل و پروتوتایپ برای مدیران تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر مشتریان ارایه می شود.

نکته جالب این داستان اینجا است که خود آقای مهندس نباتچیان علی‌رغم گرفتاری‌های زیادی که دارند تقریبا در تمام جلسات Innovation Day حضور دارند و این جلسات رو از دست نمی دهند.

نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

راستش من خیلی فرصت نکردم از غرفه خودمان بیرون برم چون حجم مراجعه‌کنندگان بسیار زیاد بود و عملا فرصت کار دیگری غیر از پاسخ‌گویی را نداشتم. از دید من نمایشگاه برای آسان‌پک نمایشگاه خوبی بود و برای ما این فرصت رو فراهم کرد تا دوستان و مشتریانمان را از چهارگوشه‌ی کشور دوباره ملاقات کنیم.

من عمیقا اعتقاد دارم رخدادهای اینچنینی به نفع صنعت ماست.شما کجا و کی فرصت دارید همه‌ی تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مرتبط با صنعت چاپ و بسته‌بندی را یک‌جا و زیر یک‌ سقف  ببینید!

البته باید متوجه باشیم که به قول معروف فقط دیکته‌ی نانوشته است که غلط ندارد! از نظر من کیفیت نمایشگاه هر سال بهتر شده و این مسیر به سمت ارتقاء بوده و هست.

از دید سازمان آسان‌پک و شخص آقای مهندس نباتچیان، نمایشگاه چاپ همیشه یک فرصت فوق‌العاده است که تمامی دوستان و همکارانمان رو در وزارت صمت، وزارت ارشاد، اتحادیه‌ها و همه‌ی عزیزانی که در حال تلاش در این میدان سخت هستند را ببینیم، رایزنی کنیم و با کمک همدیگر مشکلات رو یکی یکی از جلوی پای صنعت برداریم.

این دقیقا همان مسیری هست که ظرف ۲۵ سال گذشته آسان‌پک طی کرده، بدون واهمه و با پشتکار زیاد و در واقع حاصل یک اراده‌ی پولادین سازمانی و تیمی است قدم به قدم پیش رفته است.

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.