مصطفی امام پور: دانشجوی کارشناسی ارشد حفاظت و اصلاح چوب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
 سیدمحمدجواد سپیده دم: استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
سعید مهدوی: استادیار مؤسسه تحقيقات جنگل­ها و مراتع كشور

چكيده

در این تحقیق، امکان مقاوم کردن چوب تبریزی نسبت به آتش بررسی گردید. نمونه­ های آزمونی مربوط به  اندازه­گیری خواص مقاومت به آتش، طبق استانداردISO 11925 تهیه گردیدند. در این تحقیق، برای اشباع کردن از روش بتل[4] استفاده شده است. در مورد ویژگی­های اندازه­گیری شده مربوط به خواص مقاومت به آتش  نمونه­ها از بین مواد مختلف، نمونه­های اشباع شده با آمونیوم بروماید به روش بتل، بهترین نتایج را نشان دادند. اعمال تیمارها در چوب‌ها باعث افزایش جذب اولیه نسبت به نمونه‌‌های شاهد شد به گونه‌ای که چوب تبریزی تیمار شده دارای بیشترین میزان جذب اولیه بود. در مورد جذب ثانویه نیز می‌توان بیان داشت که اعمال تیمارها، باعث افزایش این شاخص شده است. بر اساس یافته­های تحقیق، وزن نمونه­هاي تيمارشده بعد از سوختن كاهش معني­داري نداشت.

واژه هاي كليدي

کندسوز کردن، آمونیوم بروماید، دی آمونیوم هیدروژن فسفات، بوراکس سدیم، روش بتل و چوب تبریزی[5].

1- مقدمه

یکی از تمهیدات مهم در شرایطی که چوب به عنوان یک مادۀ خام در یک سازه مورد استفاده قرار می­گیرد، مسئله حفاظت آن در برابر آتش است. چوب به عنوان ماده مهندسی، کاربردهای متنوعی دارد. عملکرد منفی چوب و فرآورده­ های چوبی در برابر آتش، یکی از عوامل کاهش کاربرد آن­ها محسوب می­شود. استفاده از چوب و فرآورده­های چوبی در ایران و سایر کشورهای جهان روز به روز از گستردگی و تنوع بیشتری برخوردار می­شود و حفاظت از این محصولات در حال گسترش می­باشد(یعنی در واقع مقدار ایمنی و دوام این محصولات برای مصرف­ کنندگان اهمیت زیادی پیدا می­کند)]1 و2[. چوب، در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان یک ماده مناسب برای ساخت جعبه در صنایع نظامی کاربرد دارد.

همچنین نه تنها یکی از ویژگی­های مهم مصالح ساختمانی کندسوز بودن یا مقاوم بودن چوب­ها در برابر آتش می­باشد، بلکه یکی از شایع­ترین حوادثی که در ساختمان­ها و محصولات چوبی رخ می­دهد، زوال چوب در اثر آتش می­باشد که سالانه خسارت­های جانی و مالی زیادی به مصرف­ کنندگان این محصولات وارد می­نماید]3[.

ایجاد افزایش ضریب ایمنی بسته­ بندی­های چوبی برای شرکت­ها و مراکز بزرگی که دارای ذخیره­ سازی طولانی مدّت کالا دارند، کمک خواهد کرد تا در شرایط قرار گرفتن حریق از ضایعات اقلام و تلفات انسانی جلوگیری گردد. امروزه شاهد حوادث ناشی از حریق در کارخانه جات بزرگ دنیا هستیم که به سبب ناامن شدن محیط و یا تحت شرایط بد نگه­داری اقلام دچار آتش­سوزی­های بزرگ می­شوند. به ویژه انبارهایی که حاوی محصولات و مواد خطرناک نظیر: مواد شیمیایی، رنگی، روغنی و منفجره. می­باشند]5 و4[.

چوب تبریزی(که نام­های دیگر آن ابودقیق، تبریزی، چنار، حور، راجی، صنوبر، شجرالحور و قلمه می­باشد):

در اين تحقيق از چوب تبريزي استفاده شده است كه به رنگ سفید تا كرم روشن است و اغلب لكّه­های سیاه رنگ و یا قهوه­ای دارد و نسبتاً نرم و سبك بوده و دوام زیادی ندارد و كار با آن آسان است. برای ساخت كاغذ­سازی، كبریت­سازی، جعبه­سازی و ادوات كشاورزی از آن استفاده می­شود.

تبریزی درختی بزرگ و کشیده است که شاخۀ آن کمی پهن بوده و پوست ساقه و شاخه­ های آن خاکستری است. برگ آن بی­کرک و در دو طرف سبز است و دارای دندانه ­هایی منظم و کمی مثلثی است و پرچم دارد، مخصوص نواحی استپی ایران است و در اغلب نقاط کاشته می­شود. البته این چوب زود شکاف برنمی­دارد و می­تواند در واگن­ سازی، ادوات کشاورزی، ابزار چوبی منزل و ساختمان داربست شیروانی­ ها مورد استفاده قرار گیرد.

در ایران، بنا به علل مختلف، جنگل­های شمال کشور روز به روز توانایی خود را در جهت رفع نیازهای چوبی کشور از دست می­دهد و رشد بی­رویه جمعیت بر شدّت این کمبودها می­ افزاید.

 

4- Bethel methods

در این روش از تحقیق از دستگاه مؤسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع کشور استفاده شده است.

5- Populus nigra