هنر بسته بندی / بین الملل: در دنياي خرده فروشي که روزبه روز بيشتر بر خودکارسازي و رسانه هاي ديجيتال تکيه مي کند، يک جا هست که مي توانيد مطمئن باشيد هنوز يک برگه چاپي دم دستتان قرار مي گيرد: صندوق پرداخت سوپرمارکت. چه قبض ساده باشد چه يک دفترچه کوچک از پيشنهادها، زنجيره هاي خرده فروشي قدرت رسانه هاي فيزيکي را براي تشويق مشتريان به بازگشت و شکار چند تخفيف خوب درک مي کنند.

يکي از قويترين ابزارهاي سوپرمارکت ها کوپن کاغذي است. در حالي که برخي خرده فروشان تلاش کرده اند مشتريان خود را به سمت کوپن هاي مبتني بر اپ سوق دهند و براي رسيدن به تخفيف آن ها را وارد چند مرحله ديجيتالي کنند، بسياري هنوز آن را ساده نگه مي دارند؛ يا براي مشتريان وفادار دفترچه تخفيف پستي مي فرستند يا آن را هنگام پرداخت چاپ مي کنند.
اين کار يک مزيت کليدي دارد: دادن يک يادآوري ارزشمند از برند به مشتري، چيزي که در خانه جلوي چشم قرار مي گيرد و براي خريد بعدي آماده است. وقتي اين کار با يک برنامه وفاداري گره بخورد، منبع خوبي از داده هاي واقعي خريد براي برند فراهم مي کند که مي تواند براي کمپين هاي هدفمندتر جهت افزايش حجم خريد استفاده شود.
نخست در اثرگذاري
قدرت کوپن هاي فيزيکي در فروشگاه در يک مطالعه جديد از شرکت Catalina UK نشان داده شده است. مطالعه هايی که نشان مي دهد کوپن هاي چاپي در صندوق اکنون براي يک سوم خريداران در UK روش شماره يک دريافت پيشنهادها هستند؛ در حالي که در 2022 اين عدد يک چهارم بود. اين موضوع کوپن هاي چاپي در صندوق را جلوتر از کوپن هاي اپ محور قرار مي دهد؛ گرچه استفاده از آن ها نيز رشد کرده، اما هنوز فقط مورد ترجيح يک چهارم خريداران است.
Huma Khan، مدير Catalina UK توضيح مي دهد: وقتي چيزي مرتبط، مفيد و شخصي به خريدار بدهيد، اثر مي گذارد. در فضاي شلوغ و هميشه در دسترس امروز، يک کوپن در زمان مناسب مي تواند يک لحظه قدرشناسي قدرتمند باشد. وفاداري واقعي از اينجا آغاز مي شود؛ نه صرفا با ديده شدن، بلکه با درک شدن.
در جزئيات مطالعه، خريداران Sainsbury بالاترين ميزان تعامل با کوپن هاي چاپي را نشان داده اند و مشتريان Aldi و Iceland نيز نزديک به آن ها هستند. در واقع نيمي از خريداران UK مي گويند که کوپن چاپي کافي دريافت نمي کنند و سه چهارم آن ها (74 درصد) مي گويند احتمال بازگشتشان به سوپرمارکتي که تخفيف هاي شخصي سازي شده ارایه دهد بيشتر است.
جالب اينکه نسل جوانتر، Gen Z، بيشترين احتمال را دارد که از ديجيتال احساس آشفتگي کند (35 درصد) و کمترين تمايل را به افزايش آن نشان مي دهد (29 درصد). اين موضوع نشاندهنده رسيدن رسانه ديجيتال به نقطه اشباع و نياز به يک راهبرد رسانه اي متعادلتر است.
قهرمانان همه جانبه
اين يافته ها با يک مطالعه ژاپني که ابتداي امسال منتشر شده بود نيز پشتيباني مي شود؛ مطالعهاي که نشان داد کوپن هاي کاغذي اثرگذارتر، ارزشمندتر و از نظر هزينه براي بازارياب ها بهينه تر هستند. پژوهشگران دو آزمايش با کوپن هاي شبيه سازي شده انجام دادند: يکي براي Starbucks و ديگري براي IKEA، و شرکت کنندگان کوپن هاي کاغذي و آنلاين يکسان دريافت کردند. نتيجه اين بود که نه تنها کوپن هاي کاغذي به دليل ظاهر، شفافيت پيام و احتمال استفاده بيشتر مورد پسند بودند، بلکه شرکت کنندگان بسيار بيشتر احتمال داشتند آن ها را واقعا استفاده کنند.
براي يکي از بزرگترين سوپرمارکت هاي UK، مزاياي کوپن هاي کاغذي روشن است: مشتريان از آن ها لذت مي برند و مهمتر از آن براي برند، فروش را افزايش مي دهند.
Mark Given، مدير ارشد بازاريابي، داده و فناوري Sainsbury مي گويد: «بيش از 15 سال است که کوپن هاي داخل فروشگاه نحوه ارائه ارزش شخصيسازي شده به مشتريان را شکل داده اند. اين کار به ما کمک کرده فروش افزايشي ايجاد کنيم، وفاداري مشتري را تقويت کنيم و عملکرد بازاريابي را بهتر کنيم. مشتريان ما واقعا ارزشي را که از اين کوپن ها دريافت ميکنند قدرداني مي کنند.»Top of Form