هنر بسته بندی / واحد خبر: سعید فاتحی، مدیر عامل شرکت استیل غرب آسیا است. شرکتی دانش بنیان که انواع ماشین های تری سیلر و وکیوم چمبر را طراحی و تولید می کند. این شرکت حضور در نمایشگاه های خارجی را هم در برنامه های خود داشته و دارد و توانسته به چندین کشور ماشین های خود را صادر کند. در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران به غرفه این شرکت رفتیم تا با او گفت و گو کنیم.

اقای فاتحی، استیل غرب آسیا را برای خوانندگان ما بیشتر معرفی کنید.

شرکت استیل غرب آسیا، با برند تجاری PACKEN طراحی و ساخت ماشین‌‌های بسته‌ بندی تری‌سیلر و وکیوم چمبر را انجام می‌دهد. در بازار ما را با عنوان سازنده دستگاه‌های باکیفیت ‌تری‌سیلر می‌شناسند چون در انواع مختلف و با فناوری روز آنها را تولید می‌کنیم. ما شرکتی دانش‌بنیان و عضو انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی هستیم و گواهینامه CE معتبر در ارتباط با تولید محصولاتمان داریم. در کشورهای هند، روسیه و امارات نمایندگی فروش ماشین‌آلاتمان را داریم چون خدمات پس از فروش موضوعی بسیار مهم است.

از سال 1390 شروع به طراحی و ساخت دستگاه‌های تری‌سیلر کردیم و سعی کردیم تنوع خوبی به آنها بدهیم چون خریداران با ظرفیت‌های تولید و چالش‌های مختلف و متنوع به سراغ ما می‌آیند. حضور در نمایشگاه‌های خارجی هم ما را بدین سمت سوق داده تا مدام ماشین‌هایمان را مطابق با آخرین فناوری‌ها به روز کنیم.

مشکلی بابت تجارت با خارج از ایران ندارید؟

چرا به همین جهت در یکی از کشورها در حال تاسیس کارگاهی هستیم تا پس از ساخت، ماشین‌ها را از همانجا و به نام همان کشور صادر کنیم. ما دو بازار عمده را در دستور کار قرار داده‌ایم. کشورهای حوزه GCC و اوراسیا. ما چندین سال است در نمایشگاه‌های دبی و روسیه نیز حضور مستمر داریم.

این کانسپت دوستدار محیط‌زیست بودن که در برند شرکت به آن اشاره می‌کنید را در کجا باید نشانه‌هایش را دید؟

از آنجایی که بسته‌بندی‌های تولید شده با ماشین‌های ما شامل ظرف و فیلمی است که بر روی آن سیل می‌شود، دغدغه ما این است که این مواد به سرعت در طبیعت قابل تجزیه باشند. بسیاری از شرکت‌های همکاران اروپایی ما به سمت استفاده از ظرف‌هایی رفته‌اند که ترکیبی از کاغذ و پلیمر باشند و استفاده از پلیمر نیز در آنها به حداقل رسیده باشد. همچنین قابل بازیافت هم باشند. در داخل اغلب مشتریان ما از ظروف PP استفاده می‌کنند که سالیان زیادی برای تجزیه شدن نیاز دارند.

این کار مستلزم این است که ظروف و فیلم را هم خودتان برای مشتری تهیه کنید.

ما ماشین را به مشتری می‌فروشیم. در بخش ظرف تامین‌کنندگان زیادی هستند که مشتریان از آنها خرید می‌کنند.  اما در بخش فیلم سعی می‌کنیم که خودمان از مجموعه خودمان تامین کنیم تا حداکثر سیل‌پذیری بر روی ظرف را داشته باشد.

پس اگر مشتری ظرف را خودش تهیه کند و به گفته شما PP هم باشد، قضیه تجزیه‌پذیری عملا از کنترل شما خارج می‌شود.

بله. ما سعی می‌کنیم که یک سری شرکت‌ها را به مشتری معرفی کنیم تا ظرف‌هایی را در اختیار آنها بگذارند که سیل‌پذیری خوبی دارند. به مشتریان کمک می‌کنیم تا فیلم و ظرف مناسبی را محصولش انتخاب کند. اما خیلی علاقمندیم که فیلم و ظرفی باشد که حداکثر تجزیه‌پذیری را داشته باشند.

نمایشگاه این دوره را چگونه ارزیابی کردید؟ تقاضای جدیدی را برای طراحی ماشین‌های جدیدتر با  توجه به نوع و ظرفیت تولید دریافت کردید؟

وقتی که در نمایشگاه‌ها با مشتریان برخورد مستقیم دارید از نیازها و چالش‌های آنها بهتر مطلع می‌شوید.  این نیازها به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شوند: بخش اول داشتن ماشین‌‌های با سرعت بالا، حداقل به کارگیری دست انسان و زیبایی بیشتر بسته‌بندی را شامل می‌شود. بخش دوم هم داشتن متریال مناسب برای بسته‌بندی محصولشان است به عنوان مثال مشتریانی داریم که تولیدکننده میوه هستند و به دنبال ظرفی هستند که بتواند تنفس خوبی داشته باشد و اتیلن تولید شده توسط میوه را به خوبی جذب کند و باعث شود که با کاهش نرخ تنفس، دیرتر برسد و ماندگاری آن بیشتر شود. یا مشتریانی که تولیدکننده گوشت و محصولات پروتئینی اینچنینی هستند و فیلمی می‌خواهند که AntiFog باشد و عرق نکند تا محصول به خوبی رؤیت شود. از آنجایی که ماشین‌های ما بسته‌بندی را به شکل MAP انجام می‌دهند برخی خریداران می‌خواهند که گاز داخل بسته تا مدت زمان بیشتری حفظ شود.

برای کدام یک از این موارد پاسخ دارید؟

برای اغلب آنها راهکار داریم به‌ویژه آنهایی که می‌خواهند دخالت دست انسان کمتر باشد. اما آنجایی که صحبت از مواد اولیه خاص می‌شود کمی کار پیچیده می‌شود. سعی کرده‌ایم مشکل را از مبدا حل کنیم به همین خاطر سراغ شرکت‌هایی رفتیم که مواد خام یا گرانول تولید می‌کنند و در اختیار شرکت‌های تولیدکننده فیلم و ظرف قرار می‌دهند.

صحبت پایانی شما را هم می‌شنویم.

حضور در نمایشگاه‌های خارجی متفاوت از داخلی است چراکه خود را در معرض دید و قضاوت رقبای خارجی و مشتریان سختگیر می‌گذارید و این باعث رشد و بهبود شما می‌شود. برخی شرکت‌های داخلی متاسفانه درگیر روزمرگی شده‌اند و از نوآوری غافل شده‌اند. حمایت‌های دولتی هم به حداقل رسیده به همین خاطر بسیاری از شرکت‌ها فقط به دنبال این هستند که سرشان را بالای آب نگه دارند.