هنر بسته بندی: دولت هند به تازگی قانونی را به تصویب رسانده است که تولیدکنندگان، واردکنندگان و صاحبان نام‌های تجاری را مجبور می‌کند تا 50% از پلاستیک‌های مورد استفاده یا تولیدشده در سه سال آینده را بازیافت کنند.

در سال 2014 و برنده نوبل صلح Laureate Kailash، توضیح داد که هند سرزمین 100 مشکل اما یک میلیارد راه‌حل است. این گفته اکنون در موضوع بازیافت زباله‌ها عینی شده است جایی که هر روز توده عظیمی از زباله‌های پلاستیکی با جزر و مد به سواحل بمبئی آورده می‌شوند. پاکت‌های پلاستیکی، بطری‌ها، لفاف‌های شکلات، انواع درب، تیوب‌ها، و بسیاری از موارد دیگر سونامی آلودگی در سواحل این کشور را به وجود آورده‌اند.

هند به جای آنکه فضاهای طبیعی خود را زیر مقادیر فراوان زباله‌های پلاستیکی برای قرن‌های آینده رها کند، در حال پاکسازی این آشفتگی از طریق قوانین است. مهم‌تر اینکه این اقدام تنها معطوف به پلاستیک‌های بیشتر شناخته شده مثل PET نشده بلکه همه پلاستیک‌ها را دربرگرفته است. بدین ترتیب تولیدکنندگان بسته‌بندی پلاستیک در هند موظف به استفاده از محتوای بازیافتی در بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر، سخت و چندلایه هستند. این بیشترین میزان در میان تمام کشورهای دنیا است، به‌ویژه اینکه هر کدام از مواداولیه ذیل این قانون، الزام خاص خود برای استفاده از محتوای بازیافت شده را دارند. به‌عنوان مثال بخش 1 (پلاستیک‌های سخت) هدف الزام‌آور خود مبنی بر 30% از محتوای بازیافت شده را تا پایان 2025 دارد با 10% افزایش تا سال 2028. در برخی مواد نیز سخت‌گیرانه‌تر عمل شده است. مثلا از ابتدای جولای استفاده از پاکت‌های پلاستیکی به‌طور کل ممنوع شده است.