مزایای استفاده از کدهای QR برای بستهبندی هوشمند و بهترین روشها برای پذیرش آنها به منظور تقویت روابط با مصرفکنندگان خردهفروشی و موقعیت برند شما. امروزه مصرفکنندگان به هر کجا که نگاه کنند با برندهای جدید روبهرو میشوند – چه در حال مرور TikTokو گشت و گذار در راهروهای فروشگاه مواد غذایی مورد علاقه خود باشند یا حتی به یک پادکست گوش دهند. در حالی که رقابت برای جلب توجه مصرفکنندگان در این شرایط اقتصادی چالشبرانگیز در حال افزایش است، کسب و کارها نیز فشار ناشی از محدودیت بودجه را احساس میکنند.
براساس تحقیقات McKinsey، مصرفکنندگان در حال دقیقتر شدن در عادات خرج کردن خود هستند، بهطوری که مصرفکنندگان جوانتر و مصرفکنندگان با درآمد پایین و متوسط به دلیل بهتر شدن قیمت و ارزش، نوع یا مقدار خریدهای خود را تغییر میدهند. با توجه به تغییرات چالشی بازار و محدودیت بودجه، برندها اکنون بهدنبال فرصتهای جدیدی برای سازگاری و نوآوری هستند. شرکتهای تولیدکننده کالاهای مصرفی بستهبندیشده (CPG) بهویژه در تلاش برای یافتن راههای جدیدی برای افزایش درآمد هستند، زیرا برای حفظ وفاداری برند و جایگاه ذهنی رقابت میکنند و به بستهبندی متصل به شدت توجه دارند. بستهبندی متصل یک خط مستقیم به مصرفکنندگان است. یکی از پیشرفتهای امیدوارکننده در تعامل با مصرفکنندگان، بستهبندی متصل است که بستهبندی سنتی را به یک کانال مستقیم و پویا برای ارتباط تبدیل میکند. با چاپ کدهای QR مستقیم بر روی بستهبندی محصولات، شرکتهای CPG میتوانند یک خط مستقیم به مصرفکنندگان فعال کنند، از کانالهای سنتی عبور کنند و قدرت ارتباط مستقیم را در دستان خود قرار دهند. بستهبندی متصل به برندها فرصتی برای افزایش درآمد از خریدهای مکرر، افزایش وفاداری که منجر به افزایش ارزش طول عمر مشتری میشود و جمعآوری اطلاعات ارزشمند برای فعالیتهای بازاریابی هدفمند ارایه میدهد. در اینجا نگاهی به دلایلی که چرا بستهبندی متصل در حال تغییر نحوه کسب و کار برندها در سال ۲۰۲۴ است میاندازیم.
شخصیسازی و تجربیات سفارشی دادههای جمعآوریشده از تعاملات با بستهبندی متصل میتواند برای ارایه محتوای شخصیسازیشده و پیشنهادهای ویژه استفاده شود. بهعنوان مثال، یک مصرفکننده که بهطور مکرر کد QR روی یک محصول خاص را اسکن میکند میتواند توصیههای شخصی یا تخفیفهای ویژه دریافت کند. یک برند زیبایی ممکن است از بستهبندی متصل برای توصیه روالهای مراقبت از پوست براساس خریدها و تعاملات گذشته مصرفکننده استفاده کند. با بستهبندی متصل، برندها میتوانند تجربه مصرفکننده را در هر زمان و مکان بهبود بخشند. فرصتهای فروش متقابل و فروش افزوده برندها میتوانند با لینک دادن به محصولات اضافی از طریق بستهبندی متصل، ارزش متوسط سفارش خود را افزایش دهند. با پیشنهاد دادن اقلام مکمل یا نسخههای پریمیوم محصولات، برندها میتوانند مصرفکنندگان را تشویق به خرید محصولات دیگر یا کاوش در گزینههای با ارزشتر کنند. برای مثال، اسکن یک کد QR روی یک بطری شامپو ممکن است به پیشنهادهایی برای محصولات دیگر مراقبت از مو از همان برند منجر شود. این رویکرد استراتژیک نهتنها تجربه خرید را با ارایه توصیههای مفید بهبود میبخشد، بلکه به افزایش فروش و رضایت مشتری نیز کمک میکند. بهینهسازی برنامههای وفاداری بستهبندی متصل همچنین به سادهسازی فرآیند عضویت و تشویق به مشارکت در برنامههای وفاداری کمک میکند و موجب حفظ و تعامل مشتری میشود. با اسکن یک کد QR، مصرفکنندگان میتوانند به برنامههای وفاداری بپیوندند، امتیازات خود را پیگیری کنند و پاداش بگیرند. یک برند قهوه، به عنوان مثال، میتواند از بستهبندی متصل استفاده کند تا مشتریان به راحتی امتیاز جمعآوری کنند و با هر اسکن، محصولات رایگان یا کالاهای ویژه را دریافت کنند. با افزایش یکپارچگی بستهبندی متصل برای برندهای CPG، لازم است تا همیشه خریداران بهترین تجربیات را آن هم بهطور مستمر داشته باشند که در نهایت منجر به درآمد بیشتر خواهد شد. با افزایش بستهبندی متصل، برندها اکنون یک فرصت طلایی برای تقویت این نقاط تماس و افزایش فروش دارند.
بهترین شیوهها برای به کارگیری بستهبندی متصل
برای به حداکثر رساندن پتانسیل بستهبندی متصل، برندها باید این روشها را دنبال کنند:
استفاده از یک فراخوان واضح برای اقدام: مزایای اسکن کد و دسترسی به محتوای دیجیتال از هر بسته را تبلیغ کنید. آنها را به تعامل بیشتر و احتمالا خرید تشویق کنید با استفاده از زبانی مانند «باز کردن پیشنهادهای انحصاری» یا «دسترسی به محتوای ویژه».
اطمینان از دسترسی: کدهای QR را برای اسکن آسان در محیطها و شرایط مختلف طراحی کنید. اطمینان حاصل کنید که مصرفکنندگان میتوانند به راحتی به اطلاعات یا پیشنهادات ارایهشده دسترسی داشته باشند، با گذاشتن فضای کافی برای جایگذاری کد QR هنگام طراحی بستهبندی محصول خود.
استفاده از ابزارهای معتبر: از پلتفرمها و فناوریهای قابل اعتماد برای ارایه تجربیات یکپارچه استفاده کنید. با اولویتبندی اعتماد مصرفکننده برای افزایش احتمال تبدیل با انتخاب ارایهدهندگانی که سابقه موفقیت دارند.
اندازهگیری و بهینهسازی: بهطور مداوم معیارهای عملکرد مربوط به تعامل مصرفکننده و نرخ تبدیل فروش را نظارت کنید. تنظیمات آگاهانه براساس دادهها برای به حداکثر رساندن پتانسیل درآمدزایی در تمامی ابتکارات بستهبندی متصل خود انجام دهید.
با پذیرش این روشها، برندها میتوانند راهحلهای بستهبندی متصل جالبتر و موثرتری ایجاد کنند که با مصرفکنندگان همخوانی داشته و درآمد اضافی را به همراه داشته باشد. بستهبندی متصل آینده برندها است. با پیشرفت فناوری، کسب و کارهایی که نوآوری را میپذیرند و با تغییرات در رفتار مصرفکننده سازگار میشوند، در سال ۲۰۲۴ و بعد از آن موفق خواهند شد. با توجه به وفاداری به برند و درآمد در خطر، کسب و کارها باید در بستهبندی متصل سرمایهگذاری کنند تا با مصرفکنندگان در هر دو محیط آنلاین و آفلاین ملاقات کنند.