وقتی صحبت از محصولات و بستهبندی به میان میآید، هر تصمیم طراحی میتواند مشتریان بالقوه را جذب یا طرد کند. برای میلیون ها بزرگسال مبتلا به آرتریت و بسیاری دیگر که با درد مزمن زندگی میکنند، محصولات و بستهبندی روزمره میتواند دشوار، دردناک یا حتی غیرممکن برای استفاده باشد. بنیاد آرتریت با همکاری شرکت Stable Kernel، ۸۵۰ مصرفکننده (با آرتریت و بدون آرتریت) را مورد بررسی قرار داد تا درباره تجربههایشان از محصولات و بستهبندی اطلاعات بیشتری به دست آورد. مطالعهی Ease of Use 2024 نشان میدهد که چالشهای مربوط به طراحی محصول و بستهبندی علاوه بر تأثیر منفی بر کیفیت زندگی مصرفکنندگان، پیامدهای مهمی بر وفاداری به برند، رفتار خرید و سهم بازار شرکتها دارد.
سهیل چهره ای / سردبیر

طراحی محصولات و بستهبندی نقطهی درد مصرفکنندگان است
یافتههای مطالعه Ease of Use نشان میدهد که:
- ۹۰٪ از مصرفکنندگان اغلب برای باز کردن بستهبندیها به کمک نیاز دارند.
- ۷۰٪ از مصرفکنندگان مبتلا به آرتریت با محصولاتی که نیازمند پیچاندن یا گرفتن محکم هستند، مشکل دارند.
نگرانکنندهتر اینکه بستهبندی باعث ایجاد درد جسمانی در ۶۵٪ از مصرفکنندگان عمومی و ۸۹٪ از مصرفکنندگان مبتلا به آرتریت شده است؛ از جمله بریدگیها، آسیبهای دست و مچ، کشیدگی در ناحیه کمر و شانه، کبودیها و حتی لبپر شدن دندانها.
سهولت استفاده یک اولویت اصلی هنگام خرید محصولات است
مشتریان سهولت استفاده را بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی هنگام ارزیابی محصولات و بستهبندی در نظر میگیرند و برندهایی که چنین ویژگیای را ارایه میدهند، مطلوبتر ارزیابی میکنند. نادیده گرفتن سهولت استفاده یعنی رها کردن هم مردم و هم سود.
- ۸۶٪ از مصرفکنندگان مبتلا به آرتریت و ۷۶٪ از مصرفکنندگان عمومی، بستهبندی کاربرپسند را هنگام خرید مهم میدانند.
- بیش از نیمی از مصرفکنندگان حاضرند برای محصولات آسانتر برای استفاده، برند خود را تغییر دهند یا مبلغ بیشتری بپردازند.
بیش از نیمی از مصرفکنندگان مبتلا به آرتریت و بیش از یکسوم مصرفکنندگان عمومی، به دلیل دشواری در بستهبندی از خرید دوباره محصولات خودداری میکنند. آنها مواد غذایی و نوشیدنی، محصولات بهداشتی، کالاهای خانگی و محصولات زیبایی/مراقبت شخصی را بهعنوان حوزههایی ذکر میکنند که بستهبندی آنها نیاز به بهبود دارد.

یک مهر معتبر در رفتار خرید تأثیرگذار است
مصرفکنندگان به گواهیها اعتماد دارند، بهویژه وقتی پشت آن یک سازمان معتبر باشد. مطالعه Ease of Use بنیاد آرتریت نشان داد که نیمی از مصرفکنندگان عمومی و ۵۹٪ از افراد مبتلا به آرتریت محصولی را بهدلیل وجود یک مهر (seal) روی بستهبندی خریداری کردهاند.
همچنین مطالعه نشان داد که ۶۶٪ از مصرفکنندگان مبتلا به آرتریت و ۴۷٪ از مصرفکنندگان عمومی گفتهاند که یک مهر سهولت استفاده از سوی یک سازمان غیرانتفاعی که تأیید کند محصول از یک آزمون سختگیرانه سهولت استفاده عبور کرده است، بر تصمیم خرید آنها تأثیر میگذارد.
زمان آن رسیده که محصولاتی طراحی کنیم که استفاده از آنها برای همه آسان باشد
امروز ۲۰٪ از جمعیت جهان با درد مزمن زندگی میکنند که انجام کارهای روزمره را چالشبرانگیز میکند. آرتریت علت شماره یک ناتوانی است و تقریبا ۶۰ میلیون بزرگسال و صدها هزار کودک را تنها در آمریکا تحت تأثیر قرار داده است — عددی که انتظار میرود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۱٪ افزایش یابد. سهولت استفاده چیزی فراتر از یک فلسفه طراحی است؛ این یک ضرورت راهبردی است.
برنامهی گواهی Ease of Use® بنیاد آرتریت، محصولاتی را معرفی میکند که بهطور مستقل آزمایش شده و ثابت شدهاند برای افراد مبتلا به آرتریت و درد مزمن آسان برای استفاده هستند. این مهر اعتبار دارد، چراکه پشتوانهی آن آزمایشهای دقیق هم در آزمایشگاه و هم در تحلیل انسانی است.
علاوه بر این، بنیاد آرتریت با همکاری Target، نخستین پنج مورد از چندین راهنمای طراحی سهولت استفاده (Ease of Use Design Guides) را در ایالات متحده توسعه داده است که منابعی برای مهندسان و طراحان در مرحله تعریف نیازمندیها و توسعه طراحی ارائه میدهد. این همکاری راه را برای دسترسیپذیری در طراحی هموار میکند.
محصولات و بستهبندیهایی که برای جامعه مبتلا به آرتریت آسانتر طراحی میشوند، در واقع برای همه آسانتر خواهند بود. زمان آن رسیده که طراحی فراگیر را در اولویت قرار دهیم.