محصولات نسخه محدود (Limited Editions) این پتانسیل را دارند که حس فوریت و هیجان را در میان مصرفکنندگان ایجاد کنند که این موضوع آنها را بسیار پرطرفدار و یک سوژه عالی برای روابط عمومی هر برند میسازد. یکی از راههای جذابتر کردن محصولات نسخه محدود، ایجاد بستهبندی منحصر به فرد و کلکسیونی است. به عنوان یک برند FMCG یا CPG، شما این فرصت را دارید که بستهبندی نسخه محدودی ایجاد کنید که بتواند به افزایش فروش و تقویت وفاداری به برند کمک کند. یک مثال واضح از این، هدیه های فصلی است که برندها با ایجاد توسعه دامنه و محصولات منحصر به فرد با الهام از تعطیلات، آنها را به یک ضرورت برای طرفداران برند تبدیل میکنند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه بستهبندی برای محصولات نسخه محدود طراحی کنیم که هم جذاب و هم کلکسیونی باشد.

- با یک مفهوم قوی شروع کنید
اولین گام در طراحی بستهبندی برای محصولات نسخه محدود، شروع با یک مفهوم قوی و برنامه بازاریابی است. مفهوم شما باید بر اساس خود محصول، مخاطب هدف و پیام کلی برند باشد. برای مثال، یک جعبه شکلات نسخه محدود برای روز ولنتاین میتواند دارای تصاویر رمانتیک و فانتزی باشد که به هدیه دادن برای زوجها میپردازد. قابل استفاده بودن محصول را در نظر بگیرید؛ آیا این چیزی است که مصرفکنندگان احتمالا آن را مصرف خواهند کرد؟ یا چیزی با ارزش پولی واقعی که برای سالها آن را گرامی خواهند داشت؟
- استفاده از مواد منحصر به فرد
استفاده از مواد منحصر به فرد میتواند به بستهبندیهای محدود و خاص، ارزش بیشتری ببخشد. استفاده از روکشهای خاص مانند فویل کوبی، ایجاد برجستگی یا فرورفتگی (embossing or debossing) میتواند تجربهای لمسی ایجاد کند که مصرفکنندگان دوست دارند آن را لمس کرده و نگه دارند. گزینه دیگر استفاده از مواد غیرمعمول مانند چوب، فلز یا شیشه است تا بستهبندی را به یاد ماندنیتر و متمایزتر کند.

- طراحی برای استفاده مجدد
طراحی بستهبندی برای استفاده مجدد یک روش عالی برای افزایش ارزش کلکسیون آن است. به عنوان مثال، زمانی که Gü Puddings برای اولین بار با ظروف شیشهای نمادین خود عرضه شدند، استفاده از شیشه در زنجیره تأمین سرد بیسابقه بود. مصرفکنندگان عاشق احساسی شده بودند که گویی پودینگها در خانه تهیه شدهاند (و نیازی به ریختن در ظرف دیگر نداشتند). این نه تنها به بستهبندی ارزش افزوده داد، بلکه مشتریان را تشویق کرد تا بستهبندی را برای مدت طولانیتر نگه دارند و از آن برای اهداف دیگری نیز استفاده کنند.

- افزودن عناصر ویژه تولید محدود
افزودن عناصر تولید محدود به بستهبندی نیز میتواند آن را ارزشمندتر کند. به عنوان مثال، یک بطری تولید محدود میتواند دارای طراحی برچسب ویژهای باشد که فقط برای مدت کوتاهی در دسترس است. برخی از نمونه های عالی این مورد را می توان کمپین نام کوکاکولا با نامهای فردی روی قوطیها و بطریهای کوک عنوان کرد. نمونه خارقالعاده دیگر کلاههای بافتنی اینوسنت برای کمپین Big Knit با هدف جمعآوری پول برای Age UK است. این محصولات نه تنها روی قفسهها عالی به نظر میرسند (کی تا به حال بطریهایی با کلاههای بافتنی کوچک در یخچال داشتهایم؟)، بلکه نرخ فروش را نیز افزایش میدهند و در صورت اجرای صحیح میتوانند طوفان رسانه ای ایجاد کنند.

- ایجاد یک سری
ایجاد یک سری از طرحهای بستهبندی تولید محدود میتواند مشتریان را تشویق کند تا همه آنها را جمعآوری کنند. این نه تنها هیجان در مورد برند و محصول به وجود می آورد، بلکه احساس انتظار برای آنچه در آینده خواهد آمد را نیز ایجاد میکند.
طراحی بستهبندی برای محصولات محدود فرصتی است برای برندهای FMCG و CPG تا خلاقیت خود را به نمایش بگذارند و بستهبندیهایی ایجاد کنند که هم چشمگیر و هم قابل جمعآوری باشند. با شروع از یک مفهوم قوی، استفاده از مواد منحصر به فرد، طراحی برای استفاده مجدد، افزودن عناصر تولید محدود و ایجاد یک سری قابل جمعآوری، میتوانید به برند خود کمک کنید تا در قفسهها برجسته شود، وفاداری به برند را افزایش داده و در این فرآیند، بعد رسانه ای خوبی کسب کنید.
 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								