هنر بسته بندی / واحد خبر: ریماپک در سالیان گذشته توانسته خود را در زمره شرکت های فعال در تولید کارتن و جعبه های لمینتی معرفی کند. نسل سوم از خانواده ای صنعتگر در حوزه تولید کارتن که می کوشد با تکیه بر داشته ها و تجربیات گذشته، مسیری جدید روبروی خود بگشاید. در حاشیه نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران، گفت و گویی داشتیم با امیر محمد صالحی فیروز_ رییس هیات مدیره شرکت – و از او راجع به اهداف، آرزوها و برنامه های آینده شرکتش پرسیدیم. همراه ما باشید با این گفت و گو.

آقای صالحی، چگونه نمایشگاهی را امسال پشت سر گذاشتید؟

به نظرم امسال نمایشگاه متفاوت‌تری را شاهد بودیم. سال‌های پیش به‌ویژه در بخش صنایع لوازم خانگی. برندها وارداتی بودند اما به واسطه شرایطی که در چند سال گذشته حاکم شده،  این نوع کالاها در داخل تولید می‌شوند و همین فرصت بیشتری را در اختیار کارتن‌سازها قرار داده است.

عمده مشتریان شما از کدام بخش هستند؟ کارتن‌های سایز بزرگ یا جعبه‌های مقوایی سایز کوچک‌تر؟

ما در مجموعه ریماپک از صفر تا صد سفارش مشتریان را در سبد کالایمان قرار داده‌‌ایم این بدین معناست که ما از جعبه‌های مقوایی و لمینتی تا کارتن‌های لمنیتی را تولید می‌کنیم. تمرکز ما بر جعبه‌های لمینتی استوار است که خدماتی شامل افست و کارتن‌سازی را شامل می‌شود. از آنجایی که ما سینگل‌فیس را در خود ریماپک تولید می‌کنیم و نیز انجام خدمات پس از چاپ مانند سلفون و خدمات مشابه، این توانایی را داریم که برای مصرف‌کنندگان مثل لوازم یدکی خودرو یا لوازم خانگی که کالاهایشان از لحاظ قیمتی، ارزشمندتر هستند، کارتن‌های بسیار مناسبی را تولید کنیم.

شاید خنده‌دار باشد اما کارتن‌های موزی و لوازم‌خانگی خارجی بعضا چندین نسل در مواردی همچون اسباب‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چقدر زمان لازم داریم تا به این سطح از کیفیت برسیم؟

نکته جالبی گفتید. بخش فروش ما تا حدی مستقل عمل می‌کند به همین خاطر بازخورد مشتریان اول به دست آنها می‌رسد. در همین نمایشگاه مشتریانی که با ما کار می‌کردند مستقیما این بازخوردها را با ما در میان گذاشتند. این موجب شده تا مشتریان عیوب احتمالی را اطلاع دهند و ما هم به سرعت آنها را مرتفع کنیم و کار نهایی بدون نقص تحویل مشتری شود آن هم در دور چاپ‌های متفاوت. ما این شرط را برای مشتریان گذاشته‌ایم که چنانچه خدمات ارایه شده به آنها با مشاوره ما انجام شده باشد، تحت هر شرایطی تا 2 ماه سفارش را بازپس بگیریم.

عمدتا این مورد شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

از مهمترین دغدغه‌های آنها محافظت فیزیکی یکی از کالاست به ویژه برای ارسال به خارج از تهران. ما این سیاست را گذاشته‌ایم که قبل از تولید انبوه، نمونه فیزیکی مطابق با آن را برای مشتری ارسال می‌کنیم. این نمونه البته بدون طراحی گرافیکی است. مشتری این امکان را دارد تا تمام جوانب اعم از توان تحمل بار کارتن را بسنجد. تجربه امسال ما با شروع این روش، موجب جلب رضایت مشتریان تا حد بسیار زیادی شده است و امسال ما هیچ بار مرجوعی در ریماپک نداشته‌ایم.

در بخش کارتن‌های بزرگ لوازم خانگی، توانسته‌ایم باتوجه به ماشین لارج فرمتی که در اختیار داریم، به طور کامل خدمات مورد نیاز آنها را پوشش دهیم.

وقتی نمونه کارهای شما را می‌بینم، تنوع گسترده‌ای از صنایع را به  عنوان مشتری می‌توانم برشمرم. چه چیزی باعث شده تا این تنوع محصولی را داشته باشید؟

تفکر ما این است که بسته‌بندی شخصیت محصول است. شرکت‌هایی که به محصول خود اهمیت بیشتری می‌دهند بسته‌بندی بهتری دارند. این موضوع یک مزیت رقابتی را در اختیار ریماپک قرار داده است. بسته‌بندی نقش مهمی در انتخاب نهایی خریدار دارد. ما به مشتریانمان کمک می‌کنیم تا بیشترین تمایز را در قفسه در مقایسه با رقبا داشته باشند.

در این نمایشگاه آیا صنعت و نیاز جدیدی به شما پیشنهاد شده که بخواهید بر روی آن کار کنید؟

تلاش ما هر سال این بوده که بتوانیم بخش جدیدی را به مجموعه اضافه کنیم. خیلی‌ها از همه خدمات ما اطلاعی نداشتند چون در بسیاری از مجموعه‌ها این پکیج صفر تا صد ارایه نمی‌شود. حتی برخی از خدمات که امکانات آن در ریماپک نیست را از همکاران می‌گیریم و در قالب پکیج‌های خودمان به مشتریان ارایه می‌دهیم تا دغدغه‌ای نداشته باشند و نیازی نباشد تا برای گرفتن کل خدمات به چند مجموعه مراجعه کنند. این هم‌افزایی در نهایت به نفع مشتری خواهد بود.

کیفیت و کمیت بازدیدکنندگان در این نمایشگاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از هر دو جنبه به نظر می‌آید که خوب بوده است. هم تعداد بازدیدکننده و هم تخصصی بودن آنها. تمایل آنها به دریافت خدمات خاص بیشتر نیز شده است بدین ترتیب که دوست دارند بسته‌بندی‌های شکیل‌تر، باکیفیت‌تر و با فینیشینگ بهتری همچون یوروی و طلاکوب داشته باشند، در صورتی که در سال‌های گذشته بیشتر نقش لجستیک را برایشان داشت.

از وقتی که به ما دادید سپاسگذارم.