هنر بسته بندی / واحد گزارش: در ادامه گفت و گوها با فعالین حاضر در صنعت بسته بندی، به سراغ اردلان شاهین کار رفتیم و از او در خصوص کسب و کارش پرسیدم. شاهین کار مدیر عامل شبکه چاپ است که از چاپ لیبل تا جعبه مقوایی و شاپینگ بگ را در یک مجموعه تولید می کنند.

لطفا خودتان را معرفی کنید و سابقه ای از تاسیس شرکت برای خوانندگان بگویید.

اینجانب اردلان شاهین کار هستم، متولد 6 اسفند 1364 که از سال 1390 مدیریت مجموعه شبکه چاپ را برعهده دارم. عضو اتحادیه صادرکنندگان چاپ و عضو اتحادیه لیتوگراف ، دانش آموخته مهندسی نرم افزار کامپیوتر و دانش آموخته کارشناسی چاپ و کارشناسی ارشد رشته MBA مدیریت کسب و کار و عضو کوچکی در صنعت بزرگ چاپ هستم.  

مجموعه شبکه چاپ در سال 1350 توسط پدرم آقای محمد علی شاهین کار در منطقه باغ سپه سالار تهران در واحد صنفی لیتوگراف شروع به کار کرد. این مجموعه ابتدا با نام لیتوگرافی شبکه چاپ و سپس اندکی بعد با نام شبکه چاپ کاره خودش را ادامه داد.  اگر بخواهیم فعالیت این سال ها را در5  دهه کاری تقسیم کنیم ، دو دهه اول و دوم لیتوگرافی  و تهیه فیلم و زینک سنتی ،دهه سوم  چاپ افست اوراق و فرم های پیوسته ، دهه چهارم  طراحی و گرافیک اقلام تبلیغاتی و دهه پنجم چاپ و بسته بندی ( پکیجینگ ) نام برد. این مجموعه از سال ۱۳۹۰ با تغییرات مدیریتی فعالیت‌ خودش را از حالت سنتی به استارت آپی و نوگرایانه در کنار قدمت برندی ادامه داد .

کمی به عقب تر برگردیم. اصلا چه شد که علاقمند به چاپ و وارد این حوزه شدید؟ سابقه خانوادگی و بیزنس پدر یا علاقه شخصی؟

بنده از قبل بصورت دورا دور با خدمات لیتوگرافی از سن 10 سالگی آشنا بودم و علاقه اصلی بنده به چاپ وجود داشت که پس از پایان خدمت و پایان تحصیلات دانشگاهی به مجموعه اضافه شدم . مجموعه ای که ابتدا بصورت سنتی اداره می شد  ، اما  با تغییراتی اساسی که در تیم مدیریتی داخل و خارج مجموعه اعمال شد ، توانسیم ظرف مدت کوتاهی به یک انسجام و چشم انداز بلند مدت برسیم .

شما در مجموعه شبکه چاپ چه محصولاتی ارایه می کنید؟

مجموعه ما در زمینه چاپ لیبل ‌های پشت چسبدار برش خاص و لوکس بصورت واحدی جدا سفارشات مشتریان را پیاده سازی می کند. از ویژگی های بخش لیبل ( shlabel.ir ) می توان به تنوع متریال ،  اجرای انواع افکت ها خاص و نوع چاپ اشاره کرد. از دیگر بخش های این مجموعه (shbag.ir) تولید شاپینگ بگ یا ساک دستی های مقوایی و کاغذی است که با تولیدات و گارگاه اختصاصی توانسته ایم یکی از بزرگترین تولید کنندگان آن به گواه آمار باشیم .از دیگر محصولات پرطرفدار ما (shpack.ir) جعبه های مقوایی است که در کنار سایر موارد مانند بروشور، کاتالوگ، ست اداری در این مجموعه تولید و عرضه می شود.  سعی بر آن داریم با گرداوری کلیه محصولات چاپ و بسته بندی در یک بستر به عنوان برند (shboxer.ir)خواسته مشتریان را برآورده سازیم .

مشتریان مجموعه از چه صنوف و دسته ای هستند؟ آیا صادرات هم داشته اید؟

مشتریان شبکه چاپ اکثرا از برند های معتبر کشور ، تولید کنندگان و صادر کنندگان ، آنلاین شاپ ها و استارت آپ ها هستند. همچنین شرکت های خصوصی و فعالین اقتصادی که هر کدام در دایره محصولات مورد نیاز خود، از ما خدمات می گیرند. این مجموعه توانسته تعداد زیادی مشتری از کشور های همسایه از جمله عراق ، افغانستان ، امارات متحده ، عمان و .. داشته باشد  .

معمولا مشتریان با چه چالش هایی در هنگام سفارش مواجه هستند؟ شما چه سوالاتی را باید پاسخ دهید؟

از چالش های اصلی مشتریان می توان به انتخاب متریال مناسب برای چاپ محصولات مورد نظرشان و عدم داشتن دید مناسب و شبیه سازی آنچه بعد از چاپ و محصول نهایی اتفاق می افتد اشاره کنم. چالش دیگر عدم آشنایی با کد رنگ مورد نظر و رنگ‌هایی است که در نهایت روی کاغذ یا مقوا  می نشیند. آنها در مورد کدینگ‌های رنگ و نوع بافت کاغذ و خدمات نهایی که باعث می شود سفارش کار چاپی به نحوی که میخواهند تولید نشود، دغدغه دارند.

خود شبکه چاپ این روزها با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند؟

باید بگویم بیشتر چالش‌های خود مجموعه ما مثل همه مجموعه های چاپی،  نوسانات قیمتی متریال است. نوسانات قیمت کاغذ و مرکب و کلیه متریال های چاپ همیشه چالش مشتریان و مجموعه ها است . از چالش های دیگر می توان به کمبود متریال ها و برند های خاص در بازار اشاره کرد که در پیک های فصلی چاپ کمیاب و گران می شوند. همچنین نیاز به نو آوری ماشین آلات و تجهیزات چاپ که ضرورت دارد . و در آخر عدم ورود نیروی انسانی  متخصص به بازار چاپ و آموزش پذیری در این صنعت است .

مشتریان چرا شبکه چاپ را انتخاب می کنند؟ شما چه مزیت های نسبی در ارایه خدماتتان به آنها می دهید؟

همینطور که می دانید مجموعه ما تمام خدمات طراحی و چاپ بسته بندی به روش افست را ارایه می دهد ، یعنی شما درهر سفارشی که با کاغذ و مقوا سروکار داشته باشد می توانید از خدمات شبکه چاپ استفاده کنید . از دیگر مزایای ما مشاوره صفر تا صد هر خدمات چاپی که مشتریان نیاز دارند است.  نیروهای کارآزموده ما در تمامی مراحل می توانند به صورت مشاوره (تلفنی ، آنلاین ، حضوری) یک راهکار مناسب به مشتری ها ارائه دهند که سفارش با قیمت مناسب و خدمات بهتری انجام شود . یکی از مهمترین مزایای ما ایجاد تنوع در متریال و روش‌های چاپ است . به اصطلاح مجموعه‌ای هستیم که تمامی خدمات را می‌توانیم در زمینه چاپ روی کاغذ و مقوا به صورت اختصاصی ارایه دهیم و هیچگونه محدودیتی در این زمینه نداریم.از دیگر مزایای ما می توان به داشتن بیش از 2000 قالب که به بصورت رایگان در اختیار مشتریان قرار می دهیم نام برد.

به نظر شما آینده چاپ و بسته بندی به کدام سو خواهد رفت؟

آینده چاپ و بسته‌بندی مشخص است. تا زمانی که محصول یا خدماتی که داریم که نیاز به ارسال ، محافظت ، نمایش داخل قفسه‌ها و نمایش برند دارند، پس به یک بسته‌بندی و کار چاپی نیازمندیم و باتوجه به رونق گرفتن کسب و کارهای آنلاین، چاپ و بسته بندی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است . به نظر بنده در آینده، محصولات تجدید پذیر و سازگار با محیط زیست خیلی بیشتر مورد استقبال قرارمی گیرند و استفاده از دو نوع خدمات لوکس و ارزان قیمت در کنار هم برای هر مجموعه‌ای نیاز مبرم خواهد بود. یعنی شما همزمان برای محصولتان هم نیاز به خدمات لوکس و  شیک و گران قیمت دارید و هم محصولات چاپی ارزان قیمت . اضافه کنم که نوع بسته‌بندی ، نوع حجیم بودن محصول،  نوع باز و بسته شدن، فضاگیر بودن ، متریال و قیمت، همه  در آینده بیشتر مد نظر قرار می‌گیرد.

کمی هم از اهداف آینده مجموعه شبکه چاپ بگویید؟

هدف از برند شبکه چاپ و ماندگاریش در بازار، ارتقای کیفیت طراحی و چاپ ، پکیجینگ محصولات ساخت ایران با روش های چاپ حرفه‌ای و ساختارهای جدید است،  ایجاد  ارزش به محصولات مشتریان با چاپ و بسته بندی مناسب و زیبا که بتواند برای کشور ما ارز آوری داشته باشد و به توسعه و ارتقای محصولات ایرانی کمک کند .

و در پایان درباره حضور شبکه چاپ در نمایشگاه های تخصصی به ما بگویید؟

 مجموعه ما سعی برآن دارد در نمایشگاه های تخصصی چاپ و بسته بندی حضور فعال داشته باشد.هدف حضور در نمایشگاه های تخصصی ارتباط با مشتریان مجموعه ، نمایش محصولات جدید ، ارتباط با همکاران و اضافه شدن دایره فعالیت های مجموعه است .