کارشناسان جذب نیروی انسانی در صنعت بسته‌بندی، توصیه‌هایی دربارهٔ استخدام و استراتژی‌های جست‌وجوی شغل، به همراه دیدگاه‌هایی دربارهٔ رشد بازار و چالش‌های آن ارائه می‌دهند .بازار کار صنعت بسته‌بندی در حال تحول و رشد پیوسته است. جویندگان کار باید بر دیده‌شدن، تحقیق و آمادگی تمرکز کنند. کارفرمایان برای جذب استعدادهای برتر به سرعت، استراتژی و شفافیت نیاز دارند. مانند بازار کار ملی، مشاغل در بخش بسته‌بندی نیز دوره‌هایی از فراز و نشیب را تجربه کرده‌اند. اگر به دنبال آغاز شغلی در حوزهٔ بسته‌بندی هستید یا قصد دارید بهترین فرد را برای موقعیت شغلی خالی خود بیابید، دریافت توصیه از متخصصان این حوزه اقدامی هوشمندانه است. ما این کار را برای شما انجام داده‌ایم. برای درک وضعیت فعلی بازار کار در صنعت بسته‌بندی، مسیر پیش‌روی آن، و دریافت توصیه‌هایی برای هر دو گروه — جویندگان کار و استخدام‌کنندگان — با کارشناسان دو شرکت برجستهٔ جذب نیرو در این صنعت گفت‌وگو کرده‌ایم:

• Andrew Atchison، مشاور ارشد جست‌وجوی استعداد در شرکت Capstone Search، متخصص در زمینه‌های بسته‌بندی خودکار (اولیه یا ثانویه)، بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، صنایع غذایی، نوشیدنی، داروسازی، فیلم، مقوا، برچسب، شیشه، بسته‌بندی سخت و پلاستیکی.
• Dan Miller، شریک در شرکت Direct Recruiters، متخصص در بخش‌های برچسب، بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و جعبه‌سازی (cartoning). در ادامه، پرسش‌ها و پاسخ‌های آنان را می‌خوانید:

Joanna Cosgrove / نویسندهٔ آزاد




وضعیت فعلی بازار کار برای متخصصان بسته‌بندی چگونه است و چه عواملی بر آن تأثیر می‌گذارد؟

Atchison: صنعت بسته‌بندی در کل رشد ثابتی را تجربه کرده است، اما بازار کار در ماه‌های اخیر کمی نوسان داشته است. دیگر از جهش‌های بزرگ استخدام خبری نیست، اما نیاز به استخدام همچنان وجود دارد. با توجه به حرکت شرکت‌ها به سمت اتوماسیون، پایداری و تجارت الکترونیک، نیاز به استخدام نیروهای متخصصی دارند که بتوانند راه‌حل‌ها را بفروشند، محصولات را طراحی کنند و ماشین‌آلات را سرویس دهند.
موقعیت‌های شغلی که اکنون بیشترین تقاضا برای آن‌ها وجود دارد عبارت‌اند از: تکنسین خدمات میدانی، مهندس کنترل، فروش فنی، و مهندسان فنیِ کاربردی.البته باید به عواملی همچون افزایش نرخ بهره، تورم و هزینهٔ مواد اولیه نیز توجه کرد که باعث کندتر شدن روند استخدام در سال جاری شده است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در خود صنعت، شکاف مهارتی است. تعداد افرادی که از این صنعت خارج یا بازنشسته می‌شوند، از تازه‌واردها بیشتر است. دانش زیادی در این حوزه وجود دارد که باید به نسل جدید منتقل شود. پرسش اصلی این است: چگونه می‌توانیم نسل بعدی استعدادها را به صنعت بسته‌بندی جذب کنیم؟

Miller :در طول ۱۲ سالی که در جذب نیرو فعالیت داشته‌ام، استخدام در صنعت بسته‌بندی همواره قوی بوده است، به جز یک دورهٔ کوتاه پس از همه‌گیری کرونا. بسیاری از مشتریان این صنعت در آن زمان موجودی انبار خود را افزایش داده بودند، بنابراین در شش ماه پس از پایان همه‌گیری، تقاضا اندکی کاهش یافت تا زنجیره‌های تأمین به وضعیت عادی بازگردند. از آن زمان تاکنون، استخدام به طور کلی بسیار قوی بوده است. البته چند مورد استثنا (مثبت و منفی) وجود دارد:

  • تجهیزات سرمایه‌ای: با افزایش نرخ بهره و اعمال تعرفه‌ها، شاهد کاهش رشد بوده‌اند.
  • RFID:پس از چند شروع ناموفق در دههٔ گذشته، به نظر می‌رسد مشتریان من اکنون قانع شده‌اند که با اجرای این فناوری توسط Wal-Mart، استفاده از RFID به استاندارد تبدیل خواهد شد.

چه توصیه‌ای برای افرادی دارید که به دنبال شغل در صنعت بسته‌بندی هستند؟

Atchison: تا حد امکان در معرض دید باشید. مطمئن شوید که پروفایل LinkedIn شما به‌روز است و مسوولیت‌ها و موفقیت‌های کلیدی — چه کیفی و چه کمی — در موقعیت‌های فعلی و پیشین را نشان می‌دهد. استفاده از کلمات کلیدی در رزومه و پروفایل LinkedIn اهمیت زیادی دارد (برای مثال: robotics، primary packaging، secondary packaging، filling، sustainability).
همچنین هرگونه گواهینامه، جایزه، مقاله یا انتشار خود را اضافه کنید و مطمئن شوید رزومه و پروفایل LinkedIn شما با هم منطبق‌اند.

در فرآیند مصاحبه، آمادگی کامل داشته باشید. شرح شغل را مرور کنید، افراد مصاحبه‌کننده را در LinkedIn بررسی کنید و بر اساس سابقه و موقعیت آن‌ها پرسش‌هایی طراحی کنید. سوابق خود را به‌روشنی و اختصار توضیح دهید و مثال‌های مرتبط از کارهای گذشته بیاورید. اگر برای موقعیت فنی مصاحبه می‌کنید، آمادهٔ پاسخ به پرسش‌های موقعیتی و فنی عمیق باشید.

همچنین همیشه پس از مصاحبه ایمیل تشکر بفرستید. بیشتر کارفرمایان پاسخی به آن نمی‌دهند، اما متوجه می‌شوند چه کسانی این کار را انجام داده‌اند. همین توجه می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

Miller : فرهنگ سازمانی، فرهنگ سازمانی، فرهنگ سازمانی! ممکن است در یک روز با سه نفر صحبت کنم که به ترتیب در یک شرکت خانوادگی، یک شرکت سهامی عام و یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی یا خطرپذیر کار کرده‌اند و هر سه تجربهٔ بدی داشته‌اند و حاضر نیستند به آن نوع شرکت بازگردند. اگر به دنبال شغل در صنعت بسته‌بندی هستید، باید تحقیق کنید و به حس خود اعتماد کنید. اما چطور می‌توان اطلاعات واقعی به‌دست آورد؟ وب‌سایت‌های نقد و بررسی معمولا پر از نظرات افراد ناراضی هستند، و هر استخدام‌کننده‌ای ادعا می‌کند بهترین شغل در بهترین شرکت را دارد. پس چه کسی را باید باور کرد؟

اگر به‌صورت مستقل جست‌وجو می‌کنید:
• با افراد شاغل فعلی آن شرکت در LinkedIn ارتباط بگیرید.
• با افرادی که قبلا در آن شرکت کار می‌کرده‌اند نیز تماس بگیرید.
• داستان‌هایشان را مقایسه کنید تا بفهمید شرکت از کجا آمده و به کجا می‌رود.
• دربارهٔ مالکیت شرکت تحقیق کنید — برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی کسب‌وکارها را می‌خرند تا رشد دهند، برخی دیگر شرکت‌های در حال زیان را می‌خرند و مجبورند اقداماتی سختگیرانه انجام دهند. اهداف مالکیت چیست؟

اگر با یک شرکت جذب نیروی اجرایی صحبت می‌کنید:
• چه مدت است که آن استخدام‌کننده با شرکت همکاری دارد؟
• چند استخدام موفق داشته است؟ و مهم‌تر از آن، چند مورد «جایگزینی رایگان» انجام داده است؟
• این استخدام چگونه در روندهای کلی صنعت جای می‌گیرد؟
• با چه نوع شرکت‌هایی کار نمی‌کند و چرا؟

چه توصیه‌ای برای شرکت‌هایی دارید که به دنبال استخدام متخصصان بسته‌بندی هستند؟

Atchison: ابتدا از خود بپرسید: «استراتژی استخدام ما چیست؟» اگر پاسخ روشنی ندارید، وقت آن است که یک استراتژی تدوین کنید. دقیقا بدانید دنبال چه نوع حرفه‌ای هستید و بپرسید: مهارت‌های ضروری چیست؟ مهارت‌های ترجیحی چیست؟ محل زندگی فرد چقدر اهمیت دارد؟ چه تیپ شخصیتی در سازمان شما بهتر جا می‌افتد؟ میزان حقوق چقدر است؟ چه زمانی باید استخدام انجام شود؟
همچنین آماده باشید به پرسش‌های سخت دربارهٔ شرکت، نقش، فرهنگ و رهبری پاسخ دهید.

سپس، فرآیند استخدام خود را بررسی کنید: آیا شفاف و کارآمد است؟ بیشتر شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنم، فرآیند ۳ تا ۴ مرحله‌ای شامل مصاحبه‌های تلفنی، ویدئویی و حضوری، و ارزیابی شخصیتی دارند. هر مرحله باید شامل افرادی باشد که داوطلب قرار است با آن‌ها به‌طور روزانه یا هفتگی تعامل کند. شرکت‌هایی که سریع و قاطع عمل می‌کنند و پیشنهادهای قوی ارائه می‌دهند، معمولا بهترین استعدادها را جذب می‌کنند.

در نهایت، برای یافتن داوطلبان مناسب چه برنامه‌ای دارید؟ تکیه صرف بر سایت‌های کاریابی کافی نیست. باید چند مسیر موازی داشته باشید: آگهی در سایت‌ها، شبکه‌سازی، همکاری با استخدام‌کننده‌های حرفه‌ای. LinkedIn، Indeed و ZipRecruiter رزومه فراهم می‌کنند، اما الزاما بهترین افراد را نشان نمی‌دهند. شبکه‌سازی و همکاری با استخدام‌کننده‌های متخصص در صنعت شما، مؤثرترین روش است — کسانی که تجربه و درک واقعی از مهارت‌ها و نیازهای بازار شما دارند.

Miller :شفافیت، کلید موفقیت است. هیچ شرکتی کامل نیست؛ بنابراین، باید صادقانه گفت شرکت شما در چه زمینه‌هایی قوی است و در چه زمینه‌هایی نه. داوطلبان می‌خواهند از مشاغلی دوری کنند که با اهداف یا فرهنگشان هم‌خوان نیست. بهتر است همهٔ نقاط قوت و ضعف را روی میز بگذاریم تا هر دو طرف تصمیم درستی بگیرند.

همچنین ذهن باز داشته باشید. احتمالا حقوق پیشنهادی شما مشابه سایر شرکت‌هاست و همه داوطلبان به دنبال گامی رو به جلو هستند. پیدا کردن بهترین استعداد (GOAT) آسان است، اما اگر نمی‌خواهید دستمزد بالایی بپردازید، باید به این فکر کنید که چطور می‌توان استعدادهای نوظهور را شناسایی و پرورش داد.

آیندهٔ بازار کار در صنعت بسته‌بندی طی یک سال آینده چگونه خواهد بود؟

Atchison : از نگاه من، بازار کار در صنعت بسته‌بندی همچنان رشد پیوسته‌ای خواهد داشت، حتی در میان نوسانات اقتصادی. شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما این صنعت ضروری است. بسیاری از شرکت‌های بسته‌بندی، راه‌حل‌هایی برای صنایع غذایی، نوشیدنی، دارویی و پزشکی ارائه می‌دهند که همگی حیاتی هستند. بنابراین، انتظار می‌رود شرکت‌ها همچنان به استخدام مهندسان اتوماسیون، طراحان بسته‌بندی، کارشناسان مقررات و انطباق، متخصصان تحقیق و توسعه و تکنسین‌های خدمات میدانی ادامه دهند، زیرا مسیر حرکت صنعت به سوی اتوماسیون، پایداری، فناوری‌های هوشمند و نوآوری است. اگر به دنبال ثبات شغلی هستید، این صنعتی است که همیشه وجود خواهد داشت.

Miller: اگر این مطلب را می‌خوانید، یعنی به اندازهٔ کافی درگیر صنعت بسته‌بندی هستید تا بدانید که اخیرا حجم عظیمی از ادغام و تملک (M&A) در این صنعت رخ داده است. تصور کنید وصله‌پینه‌ای از شرکت‌ها را در یک دیگ ذوب کنید و بخواهید از آن یک خودروی سوپراسپرت قالب‌ریزی کنید! در نتیجه، تماس‌های زیادی از سوی شرکت‌ها برای جذب متخصصان Lean دریافت می‌کنم — کسانی که بتوانند فرآیندهای «از پیشنهاد قیمت تا دریافت وجه» را بهبود دهند، کار را در کسب‌وکارهای مختلف استاندارد کنند و نقطهٔ تماس واحد، منظم و مؤثری برای بزرگ‌ترین مشتریان شرکت ایجاد کنند. با توجه به نرخ بالای بهره و کاهش سرعت معاملات، بسیاری از سازمان‌ها در تلاش‌اند تا از منابع موجود خود بیشترین بهره را ببرند.