هنر بسته بندی / بین الملل: شرکت کوکاکولا در تلاش برای کاهش زباله پلاستیکی، به صورت آزمایشی برچسب بطری‌های اسپرایت و اسپرایت زیرو را حذف کرده است.

اگرچه به گفته کوکاکولا برچسب‌های موجود کاملا قابل بازیافت هستند، اما انتظار می‌رود حذف آن‌ها باعث کاهش مقدار مواد بسته‌بندی استفاده‌شده و از بین رفتن نیاز به جدا کردن اجزای بسته‌بندی قبل از بازیافت بطری شود.

به همین ترتیب، برچسب بطری‌های نیم‌لیتری اسپرایت و اسپرایت زیرو به طور موقت حذف شده و لوگوی برجسته‌ای جایگزین آن در جلوی بسته‌بندی می‌شود. اطلاعات محصول و ارزش غذایی با لیزر در پشت بطری حک خواهد شد. گفته می‌شود بطری‌ها از ۱۰۰ درصد پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) بازیافت‌شده ساخته شده‌اند. درپوش‌های سبز و شفاف متصل به بطری به ترتیب نوشیدنی‌های اسپرایت و اسپرایت زیرو را از هم متمایز می‌کنند. این طرح محدود بین ژانویه و مارس ۲۰۲۴ در هشت فروشگاه Tesco Express در برایتون و هوو، بریستول، لندن و منچستر عرضه شده است.

Dusan Stojankic، معاون عملیات فرانچایز، GB&I در کوکاکولا بریتانیا توضیح داد: ما می‌خواهیم به ایجاد آینده‌ای کمک کنیم که در آن بسته‌بندی نوشیدنی‌های پلاستیکی همیشه بیش از یک عمر مفید داشته باشد. برچسب‌ها حاوی اطلاعات ارزشمندی برای مصرف‌کنندگان هستند، اما با کمک فناوری اکنون می‌توانیم روش‌های دیگری را برای به اشتراک گذاشتن این اطلاعات در عین حال کاهش مقدار بسته‌بندی‌ای که استفاده می‌کنیم، آزمایش کنیم.

او ادامه داد: حذف برچسب ممکن است یک قدم کوچک به نظر برسد، اما یکی از چندین راهی است که ما برای آسان‌تر کردن بازیافت، کم کردن زباله و به حداقل رساندن تأثیر بسته‌بندی خود بر محیط زیست بررسی می‌کنیم.

Javier Meza، معاون بازاریابی کوکاکولا اروپا نیز در این خصوص گفت: آزمایشی که امروز اعلام می‌کنیم یک نقطه عطف برای صنعت است. این اولین باری است که از این دو فناوری به صورت آزمایشی در سطح جهانی استفاده می‌شود، جایی که محصول کوکاکولا در یک بطری بدون برچسب و تکی که در فروشگاه فروخته می‌شود، ظاهر خواهد شد. اگرچه تغییر طراحی ممکن است ساده به نظر برسد، اما این از نظر بازاریابی تغییر بزرگی است. این آزمایش می‌تواند به تغییرات بلندمدت در نحوه ارتباط برندها با مصرف‌کنندگان کمک کند.

از دیگر تلاش‌های کاهش پلاستیک، کوکاکولا در حال تسهیل انتقال به بطری‌های پلاستیکی ۱۰۰ درصد بازیافت‌شده، به جز درپوش و برچسب، در فیلیپین و کانادا است – هر دو اقدامی که باعث می‌شود این شرکت به اهداف پایداری خود، از جمله دستیابی به ۱۰۰ درصد قابلیت بازیافت برای بسته‌بندی خود تا سال ۲۰۲۵ و اجرای حداقل ۵۰ درصد پلاستیک بازیافت‌شده در تمام بسته‌بندی‌هایش تا سال ۲۰۳۰ نزدیک‌تر شود.