پگاه تاجیک / کارشناس فنی شرکت سان والا تجارت آراد

در سال‌های اخیر شاهد تحولی عمیق در بازار لیبل و چاپ narrow web بوده‌ایم. در این مقاله به برداشت شرکت Uteco  از روندهای بازار و نیازهای بخش‌های مختلف اشاره می‌شود.

امروز، یک لیبل دیگر فقط یک لیبل نیست، بلکه به‌‌طور فزاینده‌ای پیچیده و تعاملی شده است و به‌عنوان منبع بالقوه اطلاعات همچون قابلیت ردیابی محصول در کل زنجیره تولید عمل می‌کند. این امر از طریق ارتباط بین خود لیبل، فناوری و کدهای QR امکان‌پذیر است. علاقه به لیبل‌گذاری نیز به سمت حوزه‌های جدید، مانند لیبل‌های چسب‌دار برای بخش مراقبت‌های بهداشتی، گسترش می‌یابد که مستقیما بر روی بازاری تاثیر می‌گذارد که پویاتر و متنوع‌تر می‌شود. برای رسیدگی به این تقاضای فزاینده و پیچیده، Uteco، سازنده‌ مشهور ماشین‌های چاپ با فرمت متوسط تا بزرگ، وارد عمل شده است.

آنها ماشین‌هایی را به‌طور خاص برای لیبل زدن با عرض 600 تا 800 میلی‌متر و سرعت چاپ بسیار کارآمد برای پاسخگویی به درخواست‌های جدید طراحی کرده‌اند. کاربردهای این ماشین‌ها بسیار متنوع است و می‌توانند لمینت‌های Tubular برای بطری‌ها و شیشه‌های دارویی و همچنین لیبل‌های پیشرفته RFID را در دسته عملکردهای خود قرار دهند.

آنها از لیبل‌های دورپیچ برای تولید با سرعت بالا و تولید به صورت شرینک اسلیو که به‌طور کامل ظرف را دربر می‌گیرند و پوشش 360 درجه ارایه می‌دهند را تولید می‌کنند. بنابراین، ماشین‌های چاپ وب نازک Uteco با سفارش‌های تیراژ پایین یا تولیدات با تغییرات مکرر کار سازگار است و زمان و هزینه‌های تولید را بهینه و در عین حال نتایج با کیفیت بالا را تضمین می‌کند.

تمام‌دیجیتال یا‌ هایبرید: هم‌افزایی و مواد مصرفی

از این منظر، حضور Uteco در Labelexpo Europe 2023 نقطه عطف مهمی در سفر آنها به سمت بهینه‌سازی تخصص خود در فناوری‌های خاص چاپ برای لیبل‌ بوده است که داده‌های متغیر را معمولا در قالب چاپ دیجیتال یکپارچه می‌کند.

‏Uteco متعهد به ارایه راه‌حل‌های با کیفیت و کارایی بالا است، از چاپ تمام دیجیتال گرفته تا فناوری‌های ‌هایبرید دیجیتال-آنالوگ، از جمله چاپ روتوگراور و فلکسوگرافیک. این هم‌افزایی در ارایه کنترل کامل بر کیفیت و تطبیق‌پذیری تولید موفق بوده است.

در چاپ دیجیتال، مدیریت کل سیستم، از جمله مواد مصرفی دیجیتال مانند مرکب و پرایمر، برای اطمینان از عملکرد بهینه بسیار مهم است و Utecoدر این زمینه پیشتاز است و از سال‌ها تحقیق و توسعه بهره می‌برد. شناسایی مواد مناسب و ترکیب آنها برای دستیابی به نتایج چاپ با کیفیت بالا ضروری است و Uteco می‌تواند از مشتریان در انجام این انتخاب‌ها پشتیبانی کند.

‏فلکسو: تیراژ پایین، ایمنی، ارگونومی

در میان پیشنهادهای Uteco برای چاپگرهای لیبل، دستگاه Onyx Go که برای چاپ با تیراژ پایین است مطرح می‌شود که این دستگاه جزء جمع‌وجورترین دستگاه‌های چاپ فلکسو در رده خودش است. در همین راستا Uteco با استفاده از جدیدترین سیستم‌ها و فناوری‌ها برای بهره‌مندی از بالاترین کیفیت چاپ و داشتن حداکثر ارگونومی اپراتور در این مدل دستگاه، توانسته است پیشرفت‌های چشمگیری با افزایش سرعت تعویض کار و کاهش ضایعات تولید (که فقط ۸ متر در راه‌اندازی دستگاه است) داشته باشد. این نوآوری‌ها، Onyx Go را به یک جایگزین بسیار کارآمد برای ماشین‌های چاپ in-line تبدیل می‌کند. فن‌آوری‌های پیشرفته و سیستم‌های ثبت اختراع Uteco نه‌تنها بهره‌‌وری را افزایش می‌دهند، بلکه در پایداری نیز عالی هستند و مصرف انرژی را به حداقل می‌رسانند.

‏Onyx Go همچنین حداکثر ایمنی و ارگونومی را برای اپراتورها تضمین می‌کند (به کمک یک واحد خشک‌کن کاملا قابل جا‌به‌جایی، نازل‌های قابل تعویض و یک کنسول HMI قابل تنظیم)

روتوگراور برای Narrow Web:

در طیف وسیعی از فناوری‌های Uteco که برای لیبل‌ مهم هستند، روتوگراور نادیده گرفته نمی‌شود. NXS 300 به لطف سیستم‌های تمام‌اتوماتیک خود، که برای رفع نیازهای خاص و چاپ narrow web طراحی شده است، زمان تغییر بین پیکربندی‌ها و ترتیب‌بندی‌های مختلف چاپ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و به محدوده flexo نزدیک می‌کند.