هنر بسته بندی / بین الملل: Two Sides Europe، با انتشار جدیدترین تحقیقات مصرفکننده خود تحت عنوان « The Trend Tracker Survey 2023»، در تلاش است تا درک بهتری از تغییر دیدگاه مصرفکنندگان نسبت به محصولات چاپی و کاغذی به دست آورد.

خرید آنلاین – خبر خوب برای بستهبندی کاغذی
در سالهای اخیر، روی آوردن به خرید آنلاین با سرعتی چشمگیر شتاب گرفته است. مصرفکنندگان تنها با لمس صفحه نمایش میتوانند محصول مورد نظر خود را جستجو کنند، آن را سفارش دهند و حتی در همان روز تحویل بگیرند. در حالی که خریداران آنلاین از امنیت، سرعت و راحتی خرید اینترنتی قدردانی میکنند، اما بهطور همزمان دغدغه نحوه بستهبندی و ارسال این محصولات نیز برایشان پررنگتر شده است.
مصرفکنندگان اروپایی خواستار اقدامات جدیتر از سوی خردهفروشان برای اطمینان از قابلیت بازیافت گسترده بستهبندیهای محصولات هستند. بر اساس یک نظرسنجی، ۴۹ درصد از آنها بر این باورند که بازیافت بستهبندیهای کاغذی در مقایسه با سایر مواد آسانتر است.
این باور با آمار بازیافت نیز همخوانی دارد. طبق دادههای یورواستات (Eurostat) در سال ۲۰۲۰، ۸۲درصد از بستهبندیهای کاغذی بازیافت شدهاند که بالاترین نرخ بازیافت در میان تمامی مواد بستهبندی بهشمار میرود. نرخ بازیافت شیشه ۷۶ درصد، فلز ۷۶ درصد و پلاستیک تنها ۳۸ درصد است.
این ارقام نشان میدهد که بستهبندیهای کاغذی در مقایسه با سایر گزینهها، هم از نظر سهولت بازیافت برای مصرفکنندگان و هم از نظر نرخ واقعی بازیافت، عملکرد بهتری دارند.
۷۱ درصد از مصرفکنندگان اروپایی خواستار استفاده از بستهبندیهای مناسب و اندازه محصول برای ارسال سفارشات آنلاین هستند. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ که ۶۸ درصد بود، افزایش یافته است. این نشان میدهد که نگرانی در مورد دورریز بستهبندی در حال افزایش است و مصرفکنندگان خواهان راهحلهای کمضایعات هستند.
مصرفکنندگان خواستار اقدام بیشتر از سوی خردهفروشان هستند
خردهفروشان نقش مهمی در نوآوری بستهبندی محصولات و استفاده از مواد قابل بازیافت و پایدار دارند. با افزایش فشار رسانهها و مصرفکنندگان برای عملکرد و رفتار پایدارتر، خردهفروشان در سراسر اروپا، بهویژه سوپرمارکتها، در حال بهبود و اعلام اعتبارنامههای زیستمحیطی، تعهدات و دستاوردهای خود هستند. اما نکته قابل توجه این است که کمتر از نصفِ (۴۶ درصد) افرادی که مورد بررسی قرار گرفتهاند، بر این باورند که این خردهفروشان به اندازه کافی در مورد اقدامات و دستاوردهای خود در زمینه پایداری، به مصرفکنندگان اطلاعرسانی میکنند. این موضوع نشاندهنده یک شکاف بزرگ در زمینه آگاهیرسانی است.