هنر بسته بندی / بین الملل: انجمن سازندگان ماشین‌آلات بسته‌بندی ایتالیا (UCIMA) داده‌های حاصل از (بررسی آماری ملی) را منتشر کرده است که با همکاری «مرکز مطالعات مکانیک» (Mecs Study Center) انجام شده است. این بررسی هر سال عملکرد صنعت ماشین‌آلات بسته‌بندی را مورد بررسی قرار می‌دهد و امسال به دستیابی به یک نقطه عطف تاریخی جدید اشاره دارد. این گزارش در اختیار نشریه هنر بسته بندی نیز قرار گرفته است. لازم به یاداوری است گزارش پیش از این در شماره 55 نشریه چاپ رسیده بود که حالا با کمی تاخیر بر روی وب سایت نیز منتشر می شود.

براساس آخرین آمارهای سال 2022، صنعت ماشین‌آلات بسته‌بندی با فروش رکوردشکنی به ارزش 8 میلیارد و 537 میلیون یورو، نسبت به سال 2021، شاهد افزایش 3.6 درصدی بوده است. این امر، روند رو به رشد سال‌های اخیر را تایید می‌کند.

در بخش مشتریان، صنایع غذایی نوشیدنی پیشرو هستند

سهم صنایع غذایی و نوشیدنی از بازار ماشین‌آلات بسته‌بندی 56.7 درصد  و سهم سایر صنایع 43.3 درصد است. در رتبه دوم بخش نوشیدنی با 24.8 درصد از کل گردش مالی و رشدی 8 درصدی قرار دارد. در جایگاه سوم بخش‌های مشتریان صنایع غیرغذایی، دستمال کاغذی و سایر با 18.6 درصد از کل گردش مالی و رشدی 6 درصدی قرار دارند. پس از آن بخش‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی، شیمیایی و شوینده‌های خانگی قرار دارند.

گردش مالی برحسب نوع تولید

تجزیه و تحلیل براساس گردش مالی، بخش تجهیزات بسته‌بندی اولیه را با 50.2 درصد از کل گردش مالی در رتبه اول قرار می‌دهد. تجهیزات انتهای خط لیبل‌زنی و تجهیزات کمکی با 24.8 درصد از کل گردش مالی در رتبه دوم قرار دارند. بخش ماشین‌آلات بسته‌بندی ثانویه 21.4 درصد باقی مانده از کل گردش مالی را جذب می‌کند.

بازارهای داخلی و بین‌المللی

بازارداخلی با افزایش 10.6 درصدی نسبت به سال 2021 رشد قابل توجهی نشان می‌دهد. گردش مالی داخلی به 23 درصد از کل رسید.

صادرات 77 درصد از کل گردش مالی را جذب می‌کند که 1.7 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. اتحادیه اروپا با 38.9 درصد از کل صادرات و 2.52 میلیارد یورو گردش مالی، همچنان اصلی‌ترین بازار خارجی است.

پس از آن بازار آسیا با گردش مالی 1.22 میلیارد یورو، امریکای شمالی با 1.14 میلیارد دلار، اروپای غیراتحادیه اروپا با 650 میلیون یورو، آمریکای جنوبی با 456 میلیون یورو و آفریقا و اقیانوسیه با 565 میلیون یورو قرار دارند.

ساختار تولید واشتغال

از نظر جغرافیایی، تولیدکنندگان ماشین‌های بسته‌بندی ایتالیایی عمدتا در امتداد محور Via Emilia، به اصطلاح «دره بسته‌بندی» یا مناطق تولیدی در لمباردی، پیمونت، ونتو و توسکانی متمرکز هستند. این بخش شامل 616 شرکت است که 37752 نفر را در استخدام خود دارد. در سال 2022، کل بخش 1402 کارگر با رشد 3.9 درصدی نسبت به سال 2021 استخدام کرد.

تجزیه و تحلیل صنعت براساس کلاس گردش مالی

تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که شرکت‌های این بخش با گردش مالی بیش از 25 میلیون یورو تنها 9 درصد از کل را تشکیل می‌دهند اگرچه آنها بیشترین سهم (72.8 درصد) از کل حجم را به خود اختصاص می‌دهند.

شرکت‌های کوچکتر که تا 5 میلیون یورو گردش مالی دارند در حالی که 64.1 درصد از کل را تشکیل می‌دهند، تنها 7.6 درصد به گردش مالی صنعت کمک می‌کند.

پیش‌بینی‌ها برای سال 2023

برای سال 2023، داده‌های تحلیل شده توسط Ucima با مرکز مطالعات Mecs، انتظارات رشد بیشتر 47 درصدی از شرکت‌های مورد بررسی در این بخش را نشان می‌دهد. 41.7 درصد انتظار ثبات داشتند در حالی که 10.3 درصد از کاهش می‌ترسیدند.

نتیجه‌گیری رییس Ucima

Riccardo Cavanna رییس Ucima می‌گوید: با نگاهی با گذشته، ما واقعا کار خارق‌العاده‌ای انجام دادیم. سال 2022 فراز و نشیب‌ها و تنش‌های بین‌المللی قوی را تجربه کرد. از زنجیره تامین تا افزایش هزینه‌ها تا درگیری در اوکراین، اما ما به همان اندازه توانستیم با عبور از مرز 8.5 میلیارد برای اولین بار، رشد کنیم. این نشان از موقعیت مطمئنی است که بازارهای خارجی به ما اعتبار می‌دهند همچنین این دستاوردی است که ما به آن افتخار می‌کنیم. برای نیمه دوم سال البته شاخص‌ها و بازار همگی نشان از کاهش رشد تقاضای جهانی داشتند.

وی ادامه می‌دهد: نگرانی‌‌های موجود برای آینده نزدیک از برخی موانع سرمایه‌گذاری ناشی می‌شود. مقررات جدید بسته‌بندی اروپا (که ما در مورد آن هنوز قانع نشده‌ایم) و روند تصویب آن، افزایش نرخ بهره، عدم اطمینانی که هنوز در برخی مناطق جهان وجود دارد و فقدان سیاست‌های جدید Industry 4.0. اینها همه تهدیدهایی برای موقعیت رهبری ما هستند. تهدیدهایی که ما به تنهایی قادر به خنثی کردن آنها نخواهیم بود.