هنر بسته بندی / بین الملل: چاپ جوهرافشان سریع‌ترین رشد را در بخش چاپ گرافیک و بسته‌بندی داشته است. فراتر از این بخش‌ها، کاربردهای وسیعی هم در سایر بخش‌های صنعتی و نساجی پیدا کرده است. در سال 2022، جوهرافشان ها در گرافیک‌ها و بسته‌بندی، تجارتی بزرگ رقم زدند زیرا صنایع در اغلب بخش‌ها تولید خود را دیجیتالی کردند. ارزش این تجارت حدود 8/86 میلیارد دلار است چیزی معادل چاپ 1.4 تریلیون کاغذ A4.

همزمان با به کمال رسیدن فناوری، جوهرافشان روش تولیدی بسیار مهمی برای ارایه‌دهندگان خدمات چاپی و بسته‌بندی در بسیاری از بخش‌ها شد آن هم با ابزارها و کاربردهای متنوع در اشکال مختلف.

بازارها در پنج سال گذشته رشدی قوی داشته‌اند با وجود تاثیرات زیاد همه‌گیری جهانی. ارزش کلی جوهرافشان‌ها در سال 2022، 46.2 درصد بالاتر از 2017 بوده است با حجمی افزایش یافته در حدود دوسوم بیشتر. چشم‌اندازهای رشد برای جوهرافشان همچنان خوب است به ویژه در بخش بسته‌بندی با میانگین CAGR 7.8 درصد از کل ارزش بین سال‌های 2022 تا 2027 و 8.8 درصد در حجم چاپ.

رشد در بسته‌بندی در بین سال‌های 2022 تا 2027 بیشترین خواهد بود با میانگین CAGR 7/17 درصد در حجم و 3/16 درصد افزایش ثابت در ارزش با دانستن این نکته که رشد انواع کارتن و انعطاف‌پذیرها به اندازه کروگیت‌ها خواهد بود.

اقتصاد چاپ جوهرافشان

چاپ جوهرافشان مزیت‌های بسیاری در دور چاپ‌های کم در طراحی‌های جدید دارد چراکه در هزینه‌ و زمان ساخت پلیت یا سیلندر کاهش ایجاد می‌کند. همزمان با اینکه چاپ‌های جوهرافشان پربازده‌تر می‌شوند و هزینه مرکب کاهش می‌یابد، در قیاس با روش‌های آنالوگ در دور چاپ‌های بالاتر نیز مقرون به‌صرفه‌تر می‌شوند و این عامل  اصلی پذیرش در بیشتر زمینه‌های چاپی است.

چاپ جوهرافشان به خاطر اینکه جایگزین اقتصادی برای سایر فرآیندهای چاپی است مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به چاپگرها کمک می‌کند تا محصولات یا خدمات جدید به مشتریانشان بفروشند.  این روش تمام مزیت‌های چاپ دیجیتال شامل انعطاف‌پذیری بالا و هزینه‌های تنظیم پایین را با خود دارد. مزیت‌هایی که باعث می‌شود چاپی اقتصادی برای دور چاپ‌هایی حتی تا یک عدد داشته باشیم. این موضوع در صنعت چاپ کتاب و چاپ‌های خانگی نیز بسیار مهم است. ثابت شده چاپ جوهرافشان در مقایسه با لیتو، گراور، اسکرین و فلکسو در بسیاری از سفارش‌های چاپی، مقرون به صرفه‌تر است بیشتر در دور چاپ‌های کم و سپس دور چاپ‌های زیاد. جوهرافشان می‌تواند برای شرکت‌ها انعطاف‌پذیری و چابکی را به ارمغان بیاورد که امکان اجرای مدل‌های تجاری چاپ براساس سفارش را امکان‌پذیر می‌کند همچنین چاپ‌های خاص و تک‌نسخه‌ای. توانایی چاپ محتوای کاملا متغیر و چاپ بر روی تقریبا تمام سطوح، مزیت بزرگ دیگری برای جوهرافشان‌ها فراهم می‌کند.

قابلیت دیجیتال شدن جوهرافشان

به خاطر نبود هیچ پلیت یا سیلندر، این نوع چاپ فرآیندی مقرون به صرفه در هزینه و زمان است. چاپ دیجیتال در دور چاپ‌های کم،  ارزان‌تر از چاپ‌های آنالوگ است. پس هر سفارش چاپی می‌تواند امکان تنوع در متن و گرافیک را داشته باشد. اداپترهای اولیه عمدتا برای دور چاپ‌های کوتاه استفاده می‌شوند. همزمان با قابل اعتمادتر شدن فناوری، کاربردهای جدید هم پدید آمدند. جوهرافشان‌ها به‌عنوان جایگزینی مقرون به صرفه برای چاپ‌های اسکرین نیز به حساب می‌آیند.

در بخش لیبل‌ها، راهکارهای دیجیتال بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و چاپ‌های جوهرافشان با عملکرد بالا آماده هستند تا وضعیت کروگیت‌ها، کارتن‌ها، انعطاف‌پذیرها، پلاستیک‌های سخت و فلزات را تغییر دهند.

انعطاف‌پذیری

جوهرافشان به قدری انعطاف‌پذیر است تا فرمول مناسب مرکب‌ها، روکش‌ها یا چسب‌ها را بر روی هر سطحی اعمال کند و این کار را محدود به صفحات کاغذ یا سطوح فیلمی و یا وب نکند. نیاز سطوح به فرآیندهای آماده‌سازی به معنای این است که ممکن است جوهرافشان به فرآیندهای تبدیل اضافه شود. این مورد در بسیاری از کاربردها مورد بررسی قرار گرفته و به‌طور فزاینده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند که در نهایت صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان و هزینه در برابر چاپ‌های سنتی را باعث خواهند شد.

دیجیتال می‌تواند کارهایی را برای مراکز انتشاراتی و چاپگرها انجام دهد که چاپ آنالوگ قادر به انجامش نیست. ممکن است داده های متغیر یا نسخه‌های گوناگونی از یک آیتم وجود داشته باشد و یا حتی کدهای منحصربه‌فرد و نتایجی مشخص و سفارشی شده که پیوندهایی به دنیای مجازی ایجاد می‌کنند.

مزیت‌های زیست‌محیطی

عملکرد زیست‌محیطی چاپ جوهرافشان می‌تواند در مقایسه با سایر فرآیندها مفید باشد. پول نقد و جنس محبوس شده در انبار کاهش می‌یابد که مزیتی بزرگ برای خریداران چاپ است. نبود پلیت به معنای حذف هزینه آن و همچنین نبود اجبار برای داشتن حداقل سفارش است. توانایی چاپ‌های دور پایین در کاهش ضایعات در چرخه تامین، از دیگر مزیت‌های آن است.