با توجه به برگزاری رویداد DELIVER در آمستردام، بر آن شدیم تا در خصوص آنچه پیش روی بازدیدکنندگان قرار گرفت و پتانسیل‌های موجود در بسته‌بندی و نوآوری‌های بنیادین، گفت‌وگویی با Stephane Tomczak، بنیانگذار و مدیر این رویداد داشته باشیم.

از آنجایی که سال 2021 را پشت سر گذاشته‌ایم، شما چه گرایش‌های اصلی را در این سال شناسایی کرده‌اید؟ چه موضوع‌های مهمی در DELIVER مورد بحث قرار گرفت؟

در 18 ماه گذشته اتفاقات بسیاری رخ داد که اکوسیستم کاری ما را دچار تغییر کرده است. برای ما بسیار مهم بود بتوانیم تمام این موضوعات را پوشش دهیم تا محتوایی به جامعه مخاطبمان ارایه کنیم که به آنها توان تحلیل و فهم چالش‌های آینده در این حوزه را بدهد. برای اینکه ششمین برگزاری این رویداد را جشن بگیریم و حضور مخاطبان را خوشامد بگوییم، یک برنامه خلاقانه ترتیب دادیم تا همه این اکوسیستم کاری در کنار پیشروان با ذوق صنعت خرده‌فروشی و اسپانسر‌های نوآور این صنعت گرد هم بیایند. چهار مسترکلاس که به 13 موضوع اصلی در صنعت می‌پردازند، برگزار شد:

بازار مصرف‌کننده، توانمندسازی فروشندگان تجارت الکترونیک، از عمده‌فروشی تا مصرف‌کننده مستقیم، پایداری و انطباق با زنجیره تامین، تجربه پس از خرید، رشد پس از اوج، اتوماسیون، برگزیت، زنجیره تامین کل‌نگر، سفر مشتری، نوآوری و مکانیزاسیون، تاثیرکووید بر روی رفتار مصرف‌کننده و یادگیری و توسعه.

این نظرات الهام بخش و روشنگرانه توسط گروهی از رهبران بی‌نظیر صنعت خرده‌فروشی ارایه شد: Rakuten, Meri Meri, Boohoo, NA-KD, Benetton, Vprok.ru Perekrestok (X5 Retail Group), Photobox, Emma Sleep, Alcatel Lucent, Bol.com, vanHare و Wayfair .

بسته‌بندی و طراحی خوب آن چه تاثیری می‌تواند در زنجیره تأمین تجارت الکترونیک داشته باشد؟

بسته‌بندی به یکی از مهمترین اولویت‌ها در بسیاری از تامین‌کنندگان تجارت الکترونیک تبدیل شده است. مصرف‌کنندگان نهایی بالاخره صدای خود را به گوش فعالان این حوزه رساندند و تقاضای آنها برای تمرکز تامین‌کنندگان تجارت الکترونیک بر زباله‌ها و قابلیت بازیافت بسته‌های دریافتی مورد توجه قرار گرفت. تامین‌کنندگان این حوزه دایما به چالش کشیده می‌شوند تا اهداف بعضا متناقض در خصوص توسعه پایدار را مدنظر قرار دهند و تایید ذینفعان داخلی و خارجی را کسب کنند.

کافیست محصول را در جعبه‌ای که به نظر زیادی بزرگ می‌رسد ارسال کنید تا در کمترین زمان بازخورد مشتری را روی صفحه‌های اجتماعی بگیرید. اگر بسته را به اندازه کافی شرینک نکنید، باید ریسک رسیدن محصول به شکل خسارت دیده و مشتری که حتی ناراضی‌تر هست را نیز بپذیرید.

واقعیت این است که بهینه‌سازی اندازه بسته‌بندی بسیار چالش‌برانگیز و مستلزم آنست که عوامل زیادی در زنجیره تامین لحاظ شود ازجمله سرعت پرکردن، محافظت کالا، هزینه حمل، شرایط بسته هنگام بازکردن و همینطور موضوع پایدار بودن بسته‌بندی.

از نظر شما چه نوآوری در بسته‌بندی مهمترین نقش را در تسهیل فرآیند زنجیره تأمین داشته است؟ چه مواردی را برای آینده پیش‌بینی می‌کنید؟

استفاده از الگوریتم‌های بهینه‌سازی سایز کارتن با توجه به تقاضای مشتری در مرکز توزیع، به برندها و خرده‌فروشان کمک می‌کند تا بسته‌های مناسب را در زمان مناسب برای هر محموله تولید کنند، هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهند، ضایعات را به حداقل برسانند و از محافظت از محصول اطمینان حاصل کنند. بسته‌بندی قابل استفاده مجدد یک چرخه ایجاد می‌کند که در آن سفارشات در یک بسته قابل استفاده مجدد برای مشتری ارسال می‌شود و سپس از طریق پست یا از طریق یک مکان تحویل بازگردانده می‌شود. پس از دریافت بسته برگشتی در مرکز توزیع، پاکسازی شده، کیفیت بررسی می‌شود و برای سفارش بعدی آماده می‌شود.

قابلیت بازیافت مواد نیز در حال بهبود است. فرآیندهای بسته‌بندی که از سایر فرآیندهای مربوط به ارسال کالا جدا شده اند، در برابر بهینه‌سازی واقعی مقاومت می‌کنند. اتخاذ یک رویکرد پیوسته و بدون واسطه برای مدیریت بسته‌بندی در مرکز توزیع به‌طور موثر بسته‌بندی را با سایر فرآیندهای زنجیره تامین ادغام می‌کند. این رویکرد به ما اجازه می‌دهد تا از کارکنان در سراسر مرکز توزیع به‌طور بهینه استفاده کنیم، اطمینان حاصل شود که طراحی بسته‌بندی با منابع حمل‌ونقل هماهنگ است و انعطاف‌پذیری برای تصمیم‌گیری در مراحل پایانی بر اساس شرایط در حال تغییر را فراهم می‌کند. بسته‌بندی و حمل‌ونقل فرآیندهای کاملا مرتبط هستند و تغییرات کوچک در اندازه و طراحی بسته‌بندی می‌تواند منجر به صرفه‌جویی عظیم در سایر زمینه‌ها بدون به خطر انداختن عملکرد بسته‌بندی شود.

در نظر گرفتن یک رویکرد جامع یا پیوسته برای بسته‌بندی تضمین می‌کند که تأثیر هر تغییر بر کل فرآیند به‌طور کامل در نظر گرفته شود. همچنین شناسایی ناکارآمدی‌ها در زنجیره تامین را امکان‌پذیر می‌سازد، جایی که می‌توان تغییراتی ایجاد کرد تا بیشترین منفعت را به همراه داشته باشد.

بسته‌بندی یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین فرآیندها در تحقق تجارت الکترونیک است که بر همه چیز از هزینه‌های حمل‌ونقل گرفته تا تجربه مشتری تأثیر می‌گذارد. چه نقشی برای اپلیکیشن‌های هوشمند بسته‌بندی در این زمینه پیش‌بینی می‌کنید؟

اپلیکیشن‌های هوشمند بسته‌بندی نقش بسیار زیادی در مدیریت سفر مشتری دارند. این ابزار امکان تبادل اطلاعات با کیفیت با مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند، ایمنی محصول را افزایش می‌دهد و قابلیت ردیابی محصول را در حین حرکت در زنجیره تامین بهبود می‌بخشد. فناوری برای بهبود استفاده از بسته‌بندی و پایدارتر کردن آن ضروری است.

علاقمندان و بازدیدکنندگان در رویدادهای آینده چه فیزیکی و چه دیجیتالی، چه انتظاری می‌توانند داشته باشند؟

امروز ما تنها رویدادی هستیم که در بخش لجستیک آنلاین، با جامعه کاری و اکوسیستم خاصی فعالیت می‌کنیم که خود را متعهد می‌دانیم به آنها خدمت‌رسانی کنیم. DELIVER با تمرکز بر گرد هم آوردن نخبگان لجستیک آنلاین برای تقویت تعاملات کاری ایجاد شد که در نهایت می‌تواند به روابط ارزشمند منجر شود. حداقل 60 ملیت مختلف در DELIVER 2021 حضور داشتند که آن را به یک رویداد شبکه‌ای جهانی بی‌نظیر تبدیل کرد.

این چیزی است که DELIVER را بسیار خاص می‌کند. دست‌اندرکاران کلیدی جهانی صنعت را گرد هم می‌آورد و آنها را قادر می‌سازد تا مفاهیمی را مبادله کنند که چگونه زنجیره تامین خود را در سطح ملی و بین‌المللی به بهترین شکل مدیریت کنند و درباره استراتژی‌های رشد در مورد بازارهای داخلی و بازار جهانی بصورت جامع تبادل‌نظر کنند.