هنر بسته بندی / واحد خبر: کمیته داوران بیست و سومین جشنواره‌ی ملی صنعت چاپ ضمن اظهار خرسندی از این که فرصت مرور و بررسی آثار ممتاز فعالان صنعت چاپ را پیدا کرد و نیز شادباش موفقیت‌های روزافزون این عزیزان در عرصه‌های رقابتی داخل و خارجِ کشور، از همه دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و همه‌ی کسانی که با ارائه آثارشان، به این جشنواره موجودیت بخشیدند، سپاسگزار است.

داوران، با اين نگرش به سنجش صدها اثر رسیده به جشنواره پرداختند كه نيت و هدف ارسال‌كنندگان آثار، نه برای مسابقه و رقابت كه اعلام آمادگی برای نقد شدن و استفاده از فرصتی براي سنجش و ارزيابی آثارشان بوده است.

معرفی الگوهای موفق و پروژه‌های چاپی استاندارد شده، همچنین قرار گرفتن فعالیت‌های اهالی چاپ در مسیر آن چه توسط کارشناسان در قالب معیارهای داوری تدوین شده، در نوع خود موید پررنگ بودن بُعد آموزشی جشنواره است.

کمیته داوران بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ضمن تقدیر از تمامی‌ شرکت‌کنندگان، قبل از اعلام نهایی فهرست آثار برگزیده، ضرورت طرح و بیان دیدگاه‌هایی را که همگی آن‌ها در راستای تعالی هر چه بیشتر صنعت چاپ کشور است، مورد تاکید قرار داده و لازم می‌داند مواردی چند را به اطلاع دست‌اندرکاران پرتلاش صنعت چاپ ‌اعلام دارد.

پیش از چاپ

نقطه عطف این دوره از جشنواره، دقت و تفاوتی است که در فرایند پیش از چاپ آثار دیده می‌شود که می‌توان آن را پیش از چاپ هوشمند و تولیدمحور توصیف کرد. رسیدن به اثر چاپی با کیفیت بالا و بهره‌وری در پروژه، بمیزان زیادی متاثر از کیفیت پیش از چاپ آن است. در آثار امسال بوضوح شاهد اتفاقات خوبی هستیم که نشانه فرایندهای استانداردسازی و مدیریت رنگ در حوزه پیش از چاپ می‌باشد. این اتفاقات کمک شایانی به تولید آثار چاپی موفق کرده‌اند. در بخش بسته‌های انعطاف‌پذیر تکنیک‌های پیش از چاپ بطور موثری خودنمایی و ایجاد مزیت رقابتی کرده‌اند. در بسته‌های سلولزی بکارگیری ترامهای خاص با پیش‌بینی دقیق و صحیح همراه با آماده‌سازی صحیح توانسته‌اند ارزش افزوده تکنیک‌های چاپ را عینیت بخشند.

اثر فناوری

بکارگیری فناوری پیشرفته چه در عرصه ماشین‌آلات و تجهیزات و چه مواد مصرفی، بطور مشهود در موفقیت آثار چاپی نقش دارند. اما آن چه محصول تولید شده با این امکانات را به جایگاه برتر می‌رساند همانا مدیریت تکنولوژی است. می‌توان گفت تحسین داوران در برابر هر اثر برتر به دلیل شناخت و مدیریت صحیح چالش‌ها و انتخاب راه حل‌های صحیح در کنار خلاقیت و بکارگیری فناوری روز توسط خالق اثر بوده است.

دقت در عملیات

پرهیز از ساده‌انگاری در تمامی مراحل تولید، ویژگی مشترک آثار موفق چاپی است. این مهم در تمامی آثار برتر از بسته‌بندی تا صحافی و جلدسازی مشهود است.

بازار جهانی

افزایش حضور سفارش‌دهندگان خارجی همراه با استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای که در بررسی آثار مشهود بود نشان از آمادگی صنعت چاپ کشور برای توسعه صادرات آثار چاپی دارد. این روند رو به رشد می‌تواند مشوق متولی جشنواره در گشایش بخشی جدید با عنوان آثار صادراتی یا سفارشات خارجی در دوره‌های آینده جشنواره ملی صنعت چاپ باشد.

داوران و فرایند داوری

داوران از میان جمعیت نخبگان و خبرگان صنعت چاپ دعوت شدند. تعداد داوران در این دوره 15 تن بود که در گروه‌های مختلف داوری کردند. تمامی امور کمیته داوری از شناسایی و دعوت تا جمع‌بندی آرا و نتیجه‌گیری، کاملا مستقل انجام شد. تناسب گروه‌بندی آثار و زمان‌بندی‌ جلسات داوری باعث شد امکان بهره‌مندی از جمعی از خبرگان و داوران منظور فراهم نشود. در تمامی جلسات داوری، داوران با جدیت و احساس مسئولیت، آثار را مورد بررسی قرار دادند تا حقی ضایع نگردد. توضیحات صاحبان آثار که قبلا در فرم‌های ثبت نام نوشته شده بود نقش موثری در رفع ابهام از داوران داشتند. از این رو کمیته داوران از همه شرکت‌کنندگانی که به اثر ارسالی خود اهمیت داده و به فرایند بدون ابهام داوری کمک کردند سپاسگزاری می‌کند.

تمامی آثار بدون نام چاپخانه و فقط با شماره وارد داوری شدند بنا بر این بدیهی است که چند اثر از یک چاپخانه شایسته رتبه برتر شده باشند و این، ویژگی مسابقات محصول‌محور است.

داوری آثار با دو روش حذفی و امتیازدهی بر اساس معیارهای داوری و در کل طی سه گام انجام شد.

ابتدا طی دو گام و به شیوه حذفی آثاری که شرایط راه یافتن به بخش داوری را نداشتند طی بحث و تبادل نظر داوران مشخص شده و از دور مسابقه کنار گذاشته شدند. در گام سوم تعداد آثار باقی مانده با امتیازدهی انفرادی داوران بر اساس بارم‌ها و ضریبهای تعیین شده در معیارهای داوری، در کورس رقابت قرار گرفته و با محاسبه مجموع امتیازات داوران به هر اثر، رتبه آثار برگزیده مشخص شد.

با احترام

رضا نورائی

مسئول کمیته داوری