حواس پنج‌گانه ما – چشایی، لامسه، بینایی، شنوایی و بویایی – به بدن ما اجازه می‌دهند همه چیز را درک کنند. هرچه حواس بیشتری درگیر شوند، حافظه بهتر می‌شود و فرآیند بهبود می‌یابد. این نظریه چگونه در توسعه دارو، طراحی بسته‌بندی و تجربه بیمار اعمال می‌شود؟

Dr. Pascale Gauthier

 چشایی

چشایی به‌ویژه برای کودکان خردسال یا نوزادان در محلول‌ها و سوسپانسیون‌های خوراکی که به‌طور گسترده استفاده می‌شوند، بسیار مهم است. عطر و طعم، کلیدی برای پذیرش درمان است. چالش در بخش کودکان، توسعه دارویی خوشمزه است که به مصرف بیش از حد دعوت نمی‌کند. سیستم‌های ضددسترسی کودک برای محافظت از بطری‌ها، جعبه‌های قرص یا جعبه‌های ثانویه توسعه یافته‌اند.

برای بیماران مسن و بالغ نیز که ممکن است مشکل بلع داشته باشند، اهمیت چشایی کمتر نیست. پوشش دادن به اشکال جامد برای بلع آسان‌تر یا استفاده از مینی‌گرانول‌ها یا ذرات چندگانه می‌تواند گزینه‌هایی باشند که در آن طعم اهمیت دارد.

با پیشرفت بیشتر، می‌توان رایحه‌ای خاصی را انتخاب کرد که به بیماران کمک کند تا مصرف داروی خود را به خاطر بسپارند. چنین پیشنهادهایی برای تجویز ریوی استنشاق‌کننده پودر دارو مشاهده شده است، جایی که مقدار کمی پودر می‌تواند کارآمد باشد و به‌عنوان سیگنال مصرف دارو نیاز به وجود رایحه‌ است. با توسعه گسترده بلیسترهای کاغذ/مقوا، شاید بتوان طعمی را روی آنها چاپ کرد.

لامسه

لامسه با شکل و ساختار دستگاه‌هایی که برای افراد مسن یا دارای ناتوانی مناسب هستند، فعال می‌شود. بسیاری از دستگاه‌ها (مانند قلم‌های تزریقی و اینجکتورهای خودکار) طراحی ارگونومیک را برای ایجاد محصولات بهتر به کار گرفته‌اند.

چسبندگی یا قابلیت در دست‌گیری بهتر (که در جعبه‌های قرص یا اشکال چشمی نیز مشاهده می‌شود) به استفاده بهتر برای اشکال دارویی کمک می‌کند.

در اشکال تزریقی نیز به وضوح از محافظ سوزن برای تزریق ایمن با هدف جلوگیری از آسیب‌ها استفاده می‌شود. از سال 2011، اشکال خاص یا سازگاری روی جعبه‌های ثانویه داروها مورد نیاز بوده است (به‌عنوان مثال، قوانین مربوط به بسته‌بندی ضددستکاری برای اشکال دارویی تجویزی). سیستم‌هایی در حال ظهور هستند که ایمنی را قبل از اولین باز شدن به‌عنوان یک گام دیگر علیه تقلب اولویت‌بندی می‌کنند.

 بینایی

بینایی با رنگ‌های واضح و پیکتوگرام‌ها به کار گرفته می‌شود و بزرگترین اثر ارتباطی را برای تمام بسته‌بندی‌های ثانویه بسته‌های دارویی دارد. بسته‌های عمومی نیز این ایده را به‌طور کامل پیاده‌سازی کرده‌اند. سن، فرمول ساخت و نشانه‌های دوزهای متعدد مصرف شده می‌تواند یک آموزش درمانی برای کاربران فراهم کند.

 شنوایی

شنوایی با اطلاعات واضح و قابل شنیدن روی محصولات یکپارچه شده است، با لیبل‌های چاپ شده روی جعبه‌های ثانویه که به عناصر دیجیتال متصل هستند. این بسته‌بندی‌های دیجیتال می‌توانند اطلاعات/صداها یا ویدئوها را از طریق اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند انتقال دهند. «جعبه‌ای که صحبت می‌کند» به بیمار، نحوه استفاده از دارو را توضیح می‌دهد و اکنون به لطف فناوری دیجیتال در حال توسعه است.

 بویایی

بویایی با وجود تحقیقات که نشان می‌دهند یکی از مهم‌ترین حواس است، کمتر استفاده شده است. بوی دارو می‌تواند به‌عنوان یک سیگنال برای به یاد آوردن دوز پزشکی استفاده شود. چرا از یک بوی خاص در یک بسته‌بندی کاغذی یا جعبه‌های قرص (یا چاپ شده روی مواد جاذب رطوبت) استفاده نشود که به افراد در مصرف دارو کمک کند؟

نتیجه‌گیری

یکپارچه‌سازی بسته‌بندی‌های حسی در دنیای داروسازی امروز به واقعیت تبدیل شده است، با گزینه‌های هوشمندانه‌ای که ایمنی را افزایش می‌دهند یا رعایت درمان را بهبود می‌بخشند. مطمئنا ایده‌های بیشتری می‌توانند در آینده توسعه یابند برای یک داستان فوق‌العاده که باید دنبال شود.