بستهبندیهای چندحسی (Multisensory Packaging)به خوبی حواس لامسه، بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی ما را به کار میگیرند. هنگامی که این حواس به درستی به کار گرفته شوند ما را قادر میسازند تجربیات بهیادماندنی ایجاد کنیم تا محصول یا برند برای سالها در خاطرها باقی بماند. صدای باز شدن و رایحه یک گجت جدید اپل، کلیک باز شدن درب یک قوطی نوشیدنی و همگی این تجربیات، به عنوان بخشی از یک رویکرد چندحسی برای بهبود و تاثیرگذاری بیشتر بستهبندی در نظر گرفته شدهاند. در ادامه این مقاله به چند مورد از بهکارگیری روشهای چندحسی بر روی بستهبندیها اشاره میکنم.
سهیل چهره ای / سردبیر

1. Fanta
فانتا در سال 2018 بطریهای خود را با الهام از حالت فشردن یک پرتقال، دوباره طراحی کرد. بطریهای جدید با شکل متمایز خود باعث برجستهتر شدن قفسه میشوند و دارایی باارزش نام تجاری را ارزشمندتر کردند. بطریهای بازطراحی شده بسیار لمسی، ارگونومیک و بازیگوش هستند و در عین حال تجربه برند را بهبود میبخشند.

2. Kit kat
یک لفاف فویل ساده که میتوان آن را با ناخن پاره کرد، برای چندین دهه یک دارایی باارزش برای محصول کیتکت شرکت نستله به حساب آمده است. لفاف مشارکت حسی بیشتری را به باز شدن این بار شکلات اضافه میکند و تجربهای منحصربهفرد و بهیادماندنی از برند ایجاد میکند.

3. Harrogate Spring Water
بطریهای شیشهای Harrogate با ساختار زیبا اثباتی بر این نکته است که در بازار اشباع و رقابتی همچون آبهای بطری شده خلاقیت هنوز هم میتواند جریانساز باشد. بطریها با الگوی الماسی شکل گرفتهاند که میدرخشند و درخواست مشارکت دارند. تمایز در قفسه فروشگاه افزایش یافته و از لحاظ دیداری این برند را بالاتر از رقبا قرار داده است.

4. PG Tips
از دربی که به خوبی بسته میشود و صدای کلیک میدهد تا پرفراژ هنرمندانهای که بر روی آن کار شده است، همگی تازگی را در خریدار القا میکند.

5. Lenor Unstoppables
هنگامی که Lenor Unstoppables از شرکت P&G وارد بخش شویندهها شد، توانست بطری متمایز و جذابی برای قفسه طراحی کند. بالای بطری دارای یک سوراخ کوچک برای خروج بوی اسانس محصول است که با فشار ملایم بطری به بیرون تراوش میکند.

6. Babybel
چه کسی است که بتواند در برابر کندن پوست (بستهبندی) و بازی با لفاف مومیشکل این محصول مقاومت کند؟ لفاف سنتی مومی به تازگی و افزایش سیگنالهای نشانگر کیفیت محصول و افزودن نقطه تماس حسی کمک میکند. برای بستهبندی محصول تکنفره، این یک تجربه منحصربهفرد و به یادماندنی ایجاد میکند که از زمان عرضه آن در 1977 بدون تغییر مانده است.

7. Dove Men+Care
شرکت Dove از زیرمجموعههای Unilever، با ایجاد مجموعهای کاملا جدید از محصولات مصرفی برای آقایان مسنتر پا به عرصه زیبایی مردان گذاشت. این خانواده محصول با تم خاکستری مات شیک، با داشتن لبههای هندسی زاویهدار و طیف محصولاتی که به راحتی قابل شناسایی هستند، تمایز خوبی روی قفسه فروشگاه ایجاد میکند.

8. Innocent
Innocent، غول تولید اسموتی، برای افزایش آگاهی درخصوص موسسه خیریه Age UK، اقدام به اضافه کردن کلاههای بافتنی به بطریهای خود کرد. این ابتکار جالب توجه مصرفکنندگان را به روش چندحسی درگیر کرد و باعث افزایش آگاهی از کمپین شد. این کمپین همچنین با به اشتراک گذاشتن عکسهای کلاهها به شکلهای عجیب و غریب در فضاهای مجازی به شدت مورد توجه قرار گرفت.

9. Tic Tac
بستهبندی تیکتاک همیشه نکته ای دوستداشتنی داشته که محصول را به چیزی جدید و جالب ارتقا میدهد. صدای تکان خوردن محصول در بسته، دری که در هنگام باز شدن صدای کلیک میدهد و محصول را با دیگران به اشتراک میگذارد. این محصول یک قرص نعنای چندحسی است.

10. Coca Cola
طراحی و رنگآمیزی قطعات یخ بر روی قوطی کوکاکولا نمونهای عالی از طراحی بستهبندی چندحسی با استفاده از مرکبهای ترموکرومیک فعال شده با گرماست. هنگامی که قوطیها سرد میشوند، یخ ظاهر میشود در حالیکه در دمای گرمتر یا دمای اتاق، این یخها ناپدید میشوند.

11. Magnum
مگنوم برای بستنیهای کلاسیک خود، کاسههایی با روکش شکلات طراحی کرده است که مصرفکنندگان را تشویق میکند با فشار دادن ظرف، شکلات را شکسته و بستنی را میل کنند. این هماهنگی منحصربهفرد بین بستهبندی و محصول، یک تجربه خوب برای مصرفکننده خلق میکند.

12. Kikkoman
این بطریهای سس سویا نمونهای برجسته از طراحی بستهبندی چندحسی و نمادین هستند. این بطری دارای پایهای پهن و سنگین نسبت به گلوگاه ظریف آن است که باعث میشود روی میز محکم و ایمن بایستد. درپوش قرمز رنگ مقدار کمی سس سویا را بدون چکه کردن یا سرازیر شدن روی بدنه بطری، از آن خارج میکند. بطری کاملا در کف دست جای میگیرد و استفاده از آن لذتبخش است.

13. Grolsch
بطریهای سبز و ضخیم به همراه دربهای لولایی، نویدبخش نوشیدنیای کاملا خنک و فرحبخش هستند. درپوشهای این برند تا حدی به یک نماد محبوب در فرهنگ عامه تبدیل شدهاند و هنوز هم به صورت آنلاین به فروش میرسند. باز کردن جذاب این بطریها لذت نوشیدن را بیشتر میکند و صدای جذابی که از آن به خاطر لایه اضافی درون درب ایجاد میشود، تجربه خریدار را خاص میکند.

14. Smint
بستهبندی چندحسی دیگر Smint است. درب و توزیعکننده آیکونیک آن طی سالها و از 1994 تغییر نکرده است.

15. Snapple
این شرکت زمان زیادی را صرف مهندسی صدا کرده است تا صدای دلپذیر «پاپ» که هنگام باز کردن درب فلزی بطری ایجاد میشود را تولید کند. این صدای عجیب و غریب و نشاطآور به قدری با برند Snapple همخوانی پیدا کرده که حتی زمانی که به بطریهای پلاستیکی روی آوردند، دربهای فلزی را همچنان حفظ کردند.

16. Lipton
Lipton با استفاده جسورانه و پیچیدهتر از مرکب های ترموکرومیک حساس به گرما، طراحی قوطی را متحول کرده است. طرح روی قوطی زمانی که نوشیدنی به دمای خنک ایدهآل برسد، نمایان میشود. با این حال با گرم شدن قوطی (چه با دست گرفتن و چه دمای اتاق) طرح ناپدید میشود.

17. Lyles Golden Syrup
این بشکه شربت با طراحی محکم و الهام گرفته از قوطی رنگ، حس نوستالژی را برمیانگیزد. درپوش آن با انتهای قاشق یا هر وسیلهای به راحتی به سمت بالا برگردانده میشود. حتی با گذشت زمان و چسبیدن شربت به دور درپوش، باز کردن آن همچنان آسان و لذتبخش باقی میماند.

18. Pom Wonderful
بطری آبمیوه (Pom) با چیدن لایههای توپیشکل تاثیر بصری فوقالادهای ایجاد کرده و در قفسههایی که معمولا در زمینه طراحی بستهبندی ساختاری نوآوری کمی میبینیم، به خوبی خودنمایی میکند. این بطری نهتنها زیباست بلکه در دست گرفتن آن لذتبخش است و ویژگی چندحسی بطری و ارگونومیکی را القا میکند.

19. Pringles
نمونه عالی از مهندسی صدا در بستهبندی را میتوان در Pringles و درب کلاسیک قوطی چیپس آن مشاهده کرد. صدای خاص و جذاب باز شدن درب “POP” به یک دارایی ارزشمند برای برند تبدیل شده است و الهامبخش شعار معروف این شرکت You just can’t stop، Once you pop بوده است.
