Matthew Crabbe مدیر گرایشهای منطقهای Mintel
در وبینار اخیری که برگزار شد، درخصوص اهمیت پایداری و تاثیر آن بر رفتارهای مصرفکننده در منطقه APAC (آسیا پاسفیک) صحبت کردیم. در حالی که نیمی از مصرفکنندگان نسبت به ایجاد تغییرات مثبت در قبال محیطزیست خوشبین هستند و به نجات زمینی امیدوارند، نیمی دیگر عدم اعتماد قابل توجهی به طرحهای پایداری در شرکتهای مختلف دارند. با این وجود مصرفکنندگان معتقدند که برندها نقشی موثر در این تغییرات دارند. این موضوع فرصتی را برای برندها فراهم میکند تا شکاف را پر کنند و در تلاش برای رسیدن به پایداری راهبر باشند. در این مقاله ما به این موضوع میپردازیم که چگونه برندها میتوانند تعادل و تعاملی مناسب بین پایداری و توان مالی ایجاد کنند.
اهمیت پایداری و ارزش
تحقیق Mintel Global Consumer نشان میدهد که پایداری ارزشی برابر با موضوعاتی همچون بودجه، کیفیت و راحتی در مصرفکنندگان ساکن در منطقه APAC دارد. این موضوع نیاز برندها به ادغام پایداری و ارزش را در تولیداتشان پررنگتر میکند. مصرفکنندگان انتظار دارند که برندها پایداری را به وضوح از طریق لیبلها، تولید اطلاعات درخصوص تاثیرات زیستمحیطی و نشان دادن اینکه چگونه ابتکارات پایدار برای جوامع مفید است، به نمایش بگذارند. برای برندها حیاتی است که برای حمایت از ادعاهای خود شواهدی واقعی ارایه دهند زیرا اعتماد در ایجاد روابط پایدار با مصرفکنندگان مهم است.
پایداری را کمی کنید
برای زدن پل بر روی شکاف بین پایداری و تمکن مالی، برندها باید اهداف کوچکتر در زمان کمتر را طراحی کنند تا مصرفکنندگان به راحتی بتوانند آن را درک و در آن مشارکت کنند. برندها با کمی کردن تلاشهای پایداری خود و دریافت گواهینامهها میتوانند تعهد خود را به مراحل ملموس نشان دهند. علاوه بر این مشارکت مصرفکنندگان در سفر پایداری از طریق تصمیمگیری وارتباط فراگیر، حس مالکیت ایجاد میکند و اعتماد را تقویت مینماید. برندها باید بر جنبههای اخلاقی تاکید کنند و چگونگی کمک ابتکارات پایداری به جوامع اقتصادی محلی را برجسته کنند.
ایجاد اعتماد و شفافیت
شفافیت در جلب اعتماد مصرفکنندگان ضروری است. برندها میتوانند با باز کردن سیستم تامین خود برای ممیزی واصلاح و نمایش شیوههای پایدار خود، از منبعیابی تا تولید و مدیریت ضایعات، به این مهم دست یابند. از آنجایی که علایم پایداری شناخته شده جهانی وجود ندارد، برندها میتوانند در توسعه گواهینامههای شناخته شده منطقهای یا جهانی پیشرو باشند.
همکاری بین برندها، NGOها، دولتها و مصرفکنندگان میتواند منجر به خلق راهکارهای خلاقانه و اشتراک مسوولیت در پایداری شود.
تمرکز بر ارزشهای پیشنهادی
با توجه به شرایط تورمی و آگاهی از بودجه مصرفکنندگان، برندها باید نسبت به افزایش قیمت شفاف باشند و دلایل آن را توضیح دهند. برجسته کردن ارزش پیشنهادی محصولات ازجمله دوام، انعطافپذیری، سازگاری و پایداری، میتواند به مصرفکنندگان کمک کند تا ارزش واقعی آنها را درک کنند. برندها باید در مورد هزیههای مربوط به تحویل رایگان صادق باشند و تناسب خوبی بین راحتی، کیفیت و اخلاق را ایجاد کنند. به عنوان مثال، Xiaozhuo که برند تولیدکننده لباس در شانگهای چین است، با افشای هزینههای مربوط به مواداولیه، طراحی و دوخت، بستهبندی و تدارکات بر روی برچسبهای قیمت خود، شیوههای قیمتگذاری شفاف را اتخاذ کرده است.
پایداری و تمکن مالی در بخشهای مختلف
صنایع مختلفی میتوانند پایداری و مقرون به صرفه بودن را برای برآورده کردن انتظارات مصرفکننده ادغام کنند. در بخش مواد غذایی، تامین منابع از کشاورزان محلی، کاهش ضایعات و کاوش در پروتئینهای جایگزین در حال افزایش است. کاهش ضایعات، بهویژه، منجر به افزایش همکاری بین برندها و کسبوکارها برای رسیدگی به این موضوع به روشهای نوآورانه شده است. به عنوان مثال، برخی از تولیدکنندگان نوشیدنیهای الکلی بااستفاده از میوههای دورریخته شده، تولید نوشیدنی میکنند. این رویکرد با اصول اقتصاد دایرهای همسو است و رویکرد مشارکتیتری را برای رسیدگی به چالشهای پایداری در پیش میگیرد. چیزی که این موضوع نشان میدهد این است که برندها لزوما مجبور نیستند کار را به تنهایی انجام دهند. آنها میتوانند با سایر برندها برای توسعه راهحلها همکاری کنند.
در صنعت بهداشت و زیبایی، برندها میتوانند کلوپهای اجتماعی ایجاد کنند محصولات را بازیافت کنند و بر تشکل سازی تمرکز کنند. صنعت اوقات فراغت و سفر میتواند جایگزینهای پایداری را ارایه دهد و برای مقابله با چالشهای مشترک همکاری کند. با هماهنگ کردن تلاشهای پایداری با صرفه اقتصادی، برندها میتوانند نیازهای مصرفکننده را برآورده کنند و ارزش پیشنهادی خود را تقویت کنند.
ما چه فکر میکنیم
ایجاد تعادل بین مقرون به صرفه بودن و پایداری چالشی است که برندهای منطقه APAC باید برای برآورده کردن انتظارات مصرفکننده به آن بپردازند. با ادغام پایداری و پیامهای ارزشی، برندها میتوانند کیفیت، تواناییها و مسوولیتهای اجتماعی محصولات خود را برجسته کنند. برقراری ارتباط شفاف، درگیر کردن مصرفکنندگان و نمایش همکاریها باعث ایجاد اعتماد و تقویت وفاداری میشود. برندها، باید از منابع محلی استفاده کنند، مدلهای اقتصاد دایرهای را بررسی کنند و به مسایل مربوط به ضایعات بپردازند تا با اهداف پایداری همسو شوند. در نهایت، با نشان دادن اینکه پایداری و مقرون به صرفه بودن میتوانند همزیستی داشته باشند، برندها میتوانند در کنار مصرفکنندگان به آیندهای پایدارتر کمک کنند.