شرکت آمازون از طريق مشوق‌هاي مالي جديد تحت عنوان برنامه Frustration-Free Packaging (بسته‌بندي حداقلی، قابل بازیافت با حداقل گرافیک)، هزاران برند ديگر را تشويق مي‌کند تا بسته‌بندي‌هاي جديدي براي تحويل پايدار و کارآمد در حوزه تجارت الکترونيک طراحي و ارايه کنند.

در یکم ژوئن 2021، آمازون گسترش برنامه تشويقي Frustration-Free Packaging (FFP) خود را اعلام کرد تا بتواند از ميليون‌ها درخواست براي «توزيع کارآمد با بازدهي بالا» که غول تجارت الکترونيک نیاز دارد حمايت کند.

هزاران عرضه‌کننده و فروشنده جديد بايد تصميم بگيرند که بسته‌بندي را به‌طور خاص براي تجارت الکترونيک طراحي کنند يا خير. آيا تسهیل و ساده سازی بسته‌بندي برای مصرف کنندگان باعث نااميدي نسبي طراحان بسته‌بندي خواهد شد؟ ممکن است در کوتاه‌مدت اين احتمال پيش بيايد اما در درازمدت، به برندهايي که انتخاب کرده اند به سمت تغيير بسته‌بندي بروند کمک مي‌کند تا از رقبا پيشي بگيرند زيرا:

– با پاسخگويي به درخواست‌هاي مصرف‌کنندگان براي بسته‌بندي مينيمال‌تر، ارزش ويژه برند را افزايش مي‌دهند.

– به اهداف خود در راستاي پايداري وفادار مي‌مانند.

– هزينه‌هاي بسته‌بندي و حمل‌ونقل را کاهش مي‌دهند.

– نرخ آسيب و مرجوعي کالا کمتر مي‌شود.

Vincent Barral، مدير تجربه بسته‌بندي مشتري در برنامه FFP آمازون اينچنين خاطرنشان مي‌کند: «به‌عنوان يکي از اعضاي موسس The Climate Pledge، ما در حال پيشروي به سمت تعهد خود هستيم که تا سال 2040، يعني 10 سال بعد از آنچه در پاريس توافق شده، انتشار کربن را به صفر برسانيم. به‌عنوان بخشي از اين هدف، ما در حال گسترش همکاري با فروشندگان خود برای افزايش تعداد محموله‌ها به‌صورت FFP هستيم. ما مي‌خواهيم نسبت محموله‌هايي را افزايش دهيم که به راحتي باز مي‌شوند، 100% قابل بازيافت هستند و آمازون مي‌تواند بدون نياز به بسته‌بندي محافظ اضافي، آنها را ارسال کند. ما حساسيت بالايي نسبت به خواسته‌هاي مشتريان داريم و مي‌دانيم که مشتريان از ما انتظار دارند ضايعات و دور ريختني‌هاي ناشي از بسته‌بندي را کاهش دهيم.

برنامه تشويقي FFP آمازون در سال 2018 با کالاهاي بادوام، مواد مصرفي و کالاهاي با سايز 18 در 14 در 8 اینچ یا 20 پوند و بيشتر که توسط آمازون فروخته مي‌شد آغاز شد. غول تجارت الکترونيک اين محصولات بزرگتر را به عنوان موارد «Non-Sort» و يا «غيرقابل دسته بندی» تعريف مي‌کند.

آمازون اکنون برنامه تشويقي FFP را به اقلام با سايز کوچک‌تر قابل جداسازی به‌ويژه بزرگترین اندازه این نوع محصولات  6 در 4 در 375/0 اینچ  و بزرگتر به شرط اینکه مساوی یا کوچکتر از 18 در 14 در 8 اینچ یا سبک تر از 20 پوند باشند، گسترش می دهد. اين محصولات شامل کتاب‌ها، اسباب‌بازي‌ها، حيوانات عروسکي، محصولات زيبايي، ظروف آشپزخانه و غيره است.

هم اکنون هزاران فروشنده و ميليون‌ها محصول واجد شرايط اين برنامه تشويقي براي بسته‌بندي جديد هستند.

آقاي وينسنت بارال مي‌گويد: «اين برنامه تشويقي توسعه يافته، نسبت محموله‌هاي FFP به کل محموله‌ها را افزايش خواهد داد. بالطبع تعداد محموله‌هايي با بسته‌بندي‌هاي خرده فروشی سنتی و فیزیکی( محصولاتی که به صورت غیر انلاین و در قفسه فروشگاه ها فروخته می شوند) که بیش از حد برای جلب توجه مشتریان در قفسه بزرگ هستند و از طرف دیگر به اندازه کافی برای حفاظت از محصول در چرخه ارسال قوی نیستند، کم می شود.»

دليل ديگر بر کارايي اين برنامه تشويقي، جلوگيري از ارسال محصول در يک کارتن است در حالي‌که ممکن است ارسال آن فقط به يک بسته انعطاف‌پذير نياز داشته باشد. آقاي بارال مي‌گويد: «گواهينامه‌هاي ما به دنبال حذف هر چه بيشتر مواد بسته‌بندي هستند، به‌طوري‌که اين بسته‌بندي‌هاي جديد محافظت از محصول را بهينه مي‌کنند و آسيب‌ها را کاهش مي‌دهند. »

توسعه اين برنامه تشويقي به‌طور خاص از آمريکاي شمالي از اول ژوئن 2021  آغاز شده و در اواخر همان سال به اروپا، به‌ويژه در فرانسه، آلمان، ايتاليا، اسپانيا و بريتانيا گسترش یافته است.

اين برنامه مشوق‌هايي را براي فروشندگاني ارايه داده است که داراي گواهي FFP براي محصولات قابل دسته بندی بودند و در بازه زماني 15 اکتبر 2021 تا دسامبر 2022 کالاي خود را ارسال کردند. با توجه به ميزان مطابقت بسته‌بندي با الزامات تعيين شده FFP و اين‌که از حجم کلي بسته‌بندي چقدر کاسته شده است، اين مشوق‌ها از 0.08 تا 6.49 دلار در براي هر واحد کالا متغير است. هر «واحدکالا» يک ASIN ناميده مي‌شود که مخفف شماره شناسايي استاندارد آمازون Amazon Standard Identification Number است و توسط آمازون براي شناسايي منحصربه‌فرد يک محصول در کاتالوگ عظيم محصولات خود تعيين مي‌شود.

آمازون پيش از اين برنامه جديد،  بازپرداخت 99/1 دلاري در هر واحد براي  کالا‌هاي غيرقابل دسته بندی که هنوز گواهي  FFPنداشتند در نظر مي‌گرفت. ولي اين بازپرداخت شامل کالاهاي قابل دسته بندی  نمي‌شد.

علاوه بر اين، برنامه تشويقي قبلي (ورژن 2018) براي اقلام غيرقابل دسته بندی، برای کمک به  هزينه‌هاي انتقال، يک اعتبار يک مرتبه‌اي براي اولين ارسال روي هر واحد کالا ارايه مي‌کرد که اين امتياز شامل اقلام قابل دسته بندی  نمي‌شد.

آقاي وينسنت بارال مي‌گويد: «با صدور گواهينامه FFP، فروشندگان از گرفتن بازپرداخت‌ها که در مدل قبل تعريف شده بود خودداري کرده و ترجيح مي‌دهند از مشوق‌هاي جديد استفاده کنند. برنامه توسعه يافته FFP براي سرعت بخشيدن به تشویق فروشندگان بيشتر به رويکرد بسته‌بندي پايدارتر طراحي شده است که اين موضوع مشتريان ما را خوشحال و راضي مي‌کند.

برنامه تشويقي توسعه‌يافته FFP چگونه کار مي‌کند

فروشندگان مي‌توانند امتياز‌هاي تشويقي را به يکي از اين سه روش يا هر سه راه به‌دست آورند:

1. با آماده کردن محصولات براي ارسال به گونه‌اي که نياز به بسته‌بندي اضافي آمازون نباشد، با گذراندن آزمون ISTA 6A و دريافت گواهينامه  حمل در بسته‌بندي خود فروشنده  (SIOC) از آمازون (FFP Tier 2).

2. با طراحي مجدد بسته‌بندي کنوني خود براي کاهش اندازه کلي

3. با اطمينان از اين‌که بسته‌بندي آن‌ها کاملا قابل بازيافت است و به راحتي باز مي‌شود (FFP Tier 1).

با توجه به اين برنامه تشويقي، بسته‌بندي  FFPتاييد شده که حجم کنوني بسته را حفظ مي‌کند يا کاهش مي‌دهد، واجد شرايط دريافت مشوق‌ها خواهد بود.

حالا سوال اين است که چرا فروشندگان براي حفظ حجم کنوني بسته پاداش دريافت خواهند کرد؟

آقاي بارال اينچنين توضيح مي‌دهد: «جايزه دادن به فروشندگان براي حفظ حجم فعلي، آن‌ها را تشويق مي‌کند تا از افزودن بسته‌بندي اضافي در طول زمان خودداري کنند و به بسته‌بندي پايدار روي آورند. مشوق FFP شامل سه جزء است:

(1) گواهينامه Tier2 ، حمل در بسته‌بندي خود فروشنده  (SIOC)

 (2) کاهش حجم کلي

(3) چنانچه فروشندگان حجم کنوني خود را حفظ کنند ولي به گونه‌اي بسته‌بندي کنند که نياز به بسته‌بندي اضافه آمازون نباشد و يا اگر به راحتي باز شوند و از مواد بسته‌بندي 100% قابل بازيافت تشکيل شده باشند همچنان مشمول جايزه خواهد شد.

مهلت انطباق دادن بسته‌بندي‌ها با معيار‌هاي تعريف شده در اين برنامه تشويقي جديد از اکتبر 2021 تا اواخر دسامبر 2022 است. بسته به اين‌که فروشنده‌ها چقدر زود بسته‌بندي خود را تغيير دهند، به همان ميزان مي‌توانند زمان بيشتري از مشوق‌ها بهره‌مند شوند.

اطمينان از موفقيت

از سال 2015، ما بيش از 2/1 ميليارد محموله FFP براي مشتريان خود ارسال کرده‌ايم. آقاي بارال مي‌گويد بيش از دو ميليون محصول در حال حاضر در اين برنامه گنجانده شده است. «با توجه به شواهد دال بر موفقيت اين برنامه از سال 2018، ما به‌طور قابل توجهي در حال گسترش دامنه اين برنامه تشويقي به محصولات با اندازه کوچکتر هستيم تا تبديل FFP را در سراسر شبکه خود تسريع کنيم.»

آمازون از برنامه تشويقي FFP 2018 چه آموخته است که به شکل‌گيري اين برنامه توسعه يافته جديد کمک کرده است؟ آقاي بارال مي‌گويد: «ما آموخته‌ايم که منابعي که آمازون از طريق برنامه‌هاي بسته‌بندي اش در اختيار فروشندگان قرار مي‌دهد، مستقيما تبديل به FFP را با موفقيت انجام مي‌دهند و تحول به بسته‌بندي پايدارتر را تسريع مي‌کنند.»

اين منابع که به تازگي براي اين برنامه توسعه يافته به‌روز شده‌اند عبارتند از:

* بخش سوالات متدوال آمازون در حوزه برنامه تشويقي بسته‌بندي (FAQ)

* وب‌سايت آمازون که داراي اطلاعات و منابع در چهار زمينه است: طراحي، آزمايش، صدور گواهينامه و مطالعات موردي. اين منبع اصلي فروشنده‌ها درخصوص مدارک مورد نياز ثبت‌نام، ديدن ويديوهاي آموزشي و نمونه‌هايي براي الهام گرفتن خواهد بود

* APASS، شبکه پشتيباني و تامين‌کننده بسته‌بندي آمازون که دانش و مهارت‌هاي مورد نياز براي تبديل کردن بسته‌بندي به FFP را فراهم مي‌کند.

* لابراتوارهايي که توسط انجمن بين‌المللي حمل‌ونقل ايمن (ISTA) براي انجام تست‌ها تاييد شده است. يا اگر شرکت‌ها آزمايشگاه‌هاي تست بسته‌بندي خود را دارند، مي‌توانند درخصوص روش‌هاي تست آمازون آموزش ببينند و آزمايش‌هاي خود را منطبق با آن انجام دهند. تست ISTA-6 استرسي را که يک بسته در طول زنجيره تامين تجارت الکترونيک تحمل مي‌کند، شبيه‌سازي مي‌کند.

يک بسته‌بندي براي اخذ تاييديه SIOC و FFP در آمازون، بايد يک تست عملکرد فيزيکي را پشت سر بگذارد. آقاي بارال مي‌گويد: اگر محصول شکننده يا مايع نباشد، فروشندگان مي‌توانند تست خودآزمايي سقوط را تکميل کنند و گزارش‌هاي آزمايشي را ارسال کنند. اگر محصول شکننده باشد (شيشه، سراميک، چيني، خاک رس، مايع، نيمه‌مايع)، آزمايش ISTA-6A از طريق آزمايشگاه بسته‌بندي آمازون يا آزمايشگاه شخص ثالث مورد نياز است تا به‌طور دقيق سفر يک بسته را شبيه‌سازي کند.

* ماشين‌حساب انگيزشي (Incentive Calculator) جديد آمازون به فروشندگان اين امکان را مي‌دهد که مبلغ مشوق تخميني را که واجد شرايط دريافت آن خواهند بود، محاسبه کنند.

اهداف برنامه FFP

آمازون از طريق برنامه FFPخود با فروشندگان و تامين‌کنندگان بسته‌بندي براي بهينه‌سازي بسته‌بندي تجارت الکترونيک به سه روش تعامل کرده است:

1. تجربه مشتري را در خريد آنلاين بهبود بخشيد.

2. اثرات زيست‌محيطي بسته‌بندي را به حداقل رساند که شامل کاهش مقدار بسته‌بندي مي‌شود.

3. هزينه تحويل کالا را کاهش داد.

موارد ذکر شده همچنان اهداف اصلي برنامه FFP هستند.

آقاي بارال مي‌گويد: «بسته‌بندي Frustration-Free از ابتدا بر رضايت مشتريان از طريق کاهش اندازه بسته‌بندي و مقدار مواد مصرفي متمرکز بوده است. خرده‌فروشي سنتي مستلزم آن است که بسته‌بندي بزرگ‌تر باشد تا محصولات در قفسه‌هاي نمايشي جذابيت بيشتري براي مشتريان داشته باشند. برخلاف خرده‌فروشي سنتي، تجارت الکترونيک نيازي به بسته‌بندي اضافي ندارد. بسته‌بندي Frustration-Free به بسته‌بندي با اندازه مناسب و استفاده از مواد قابل بازيافت براي کاهش بيشتر مصرف کاغذ کمک مي‌کند.»

بنابراين، برنامه FFP گوياي اين است که چگونه تجارت الکترونيک فرصتي منحصر‌به‌فرد براي برندها ايجاد مي‌کند تا آنچه که آمازون آن را ضايعات بسته‌بندي و يا جذابیت بصری که ذات فروش محصولات در فروشگاه‌هاي سنتي است را، حذف کنند.

در طول سال‌ها، آمازون داستان‌هاي موفقيت بسياري را از برندهايي به اشتراک گذاشته است که به بسته‌بندي Frustration Free روي آورده‌اند. از بين اينها مي‌توان به نمونه‌هاي موفقي همچون برند Tide از شرکت Procter & Gamble و برند Lenox از شرکت Henkel اشاره کرد.