شرکت هاي بسته بندي مواد دوستدار محيط زيست و جايگزين هاي پلاستيک را براي بسته بندي فصلي جستجو مي کنند. طراحي هاي نوآورانه پايداري را با لوکس بودن ترکيب مي کنند و راهکارهاي فصلي منحصربه فرد ارایه مي دهند. DS Smith، Pure Trade، و Hunter Luxury درباره بهينه سازي زنجيره تامين و تلاش ها براي بازيافت پذيري در فصل تعطيلات گفتگو مي کنند. با شروع فصل تعطيلات، توليدکنندگان بسته بندي محصولاتي خلق مي کنند که جادوي کريسمس را با پايداري و کارکرد ترکيب مي کنند و در عين حال جذابيت فصلي، بازيافت پذيري، و محافظت کارا از محصول هنگام حمل و نقل را تضمين مي کنند. گفت و گویی با DS Smith، Pure Trade، و Hunter Luxury درباره آخرين نوآوري هاي بسته بندي کريسمس انجام شده است که به بررسي تقاضا براي راهکارهاي پايه کاغذ و همچنين تعادل ميان زيبايي و کارکرد در بسته بندي فصلي محصولات مراقبت فردي و تنقلات مي پردازد.
گردآوری: سهیل چهره ای / سردبیر

Anne Curtis، مدير واحد کسب و کار تجارت الکترونيک در DS Smith، مي گويد: ما شاهد افزايش فعاليت ها تا اوج کريسمس و يک ‘مسير ارسال’ روشن در کانتينرهاي خود هستيم، همراه با سبک سازي بسته بندي هاي هيبريدي و انعطاف پذير براي محصولات سبک. احتمالا اين روند توسط قوانين فعلي و آتي درباره بسته بندي و همچنين تفکر و ترجيحات مصرف کننده براي گزينه هاي پايدار پيش رانده مي شود.
تقاضاي فصلي
Curtis توضيح مي دهد که بخش عمده بسته بندي کريسمس معمولا مدتها پيش از موعد توسط توليدکنندگان برنامه ريزي مي شود. در DS Smith، اين به معناي به کارگيري تيم Design and Innovation براي همسوسازي اهداف مشتري با Circular Design Metrics CDM و Value Chain Analysis است.
تمام اينها در راستاي بهينه سازي کامل زنجيره تامين است. ابزار پيشگام CDM اين امکان را مي دهد که ميزان چرخه اي بودن طرح هاي بسته بندي را در هشت شاخص مختلف تحليل و مقايسه کنيم؛ از جمله ردپاي کربن، استفاده مجدد، بهينه سازي زنجيره تامين، بازيافت پذيري، استفاده از مواد، و ميزان محتواي بازيافتي.
Value Chain Analysis نيز کمک مي کند تا DS Smith فرايند خلق بسته بندي براي فصل تعطيلات را با شناسايي ناکارآمدي ها و فرصت هاي بهينه سازي براي ايجاد ارزش بيشتر روان سازي کند.
در همين حال، Hunter Luxury، تامين کننده بسته بندي لوکس، بر اهميت چابکي در زنجيره تامين فصل تعطيلات تاکيد مي کند.
Paul Hamilton، مدير فروش و بازاريابي Hunter Luxury، مي گويد: زمان بندي هاي فصلي و عدم قطعيت تقاضا به اين معناست که تامين کنندگان بايد چابک و کارآمد باشند. گاهي لازم است خلاق باشيم تا مشکلات را حل کنيم.
Hamilton توضيح مي دهد که Hunter Luxury براي فصل تعطيلات « پیش بینی های ثانویه برای شرایط پیش بینی نشده » دارد تا اطمينان دهد مشتريان مي توانند به تحويل محصول با مشخصات توافق شده اعتماد کنند؛ اما تاکيد مي کند که مشخصات محصول بايد واقع گرايانه باشد.

طراحي براي بازيافت پذيري
در مرکز بسته بندي فصلي امسال، نوآوري هايي قرار دارند که اتکاي به پلاستيک را کاهش مي دهند و بازيافت پذيري محصول را افزايش مي دهند. Hamilton مي گويد برقرار کردن تعادل ميان کارکرد و بازيافت پذيري نيازمند يک «چشم انداز روشن» و رابطه همکاري ميان مشتري و تامين کننده است. او مي افزايد: اين به ما کمک مي کند شخصيت برند و محصول را به درستي دريابيم و پايه محکمي براي تصميم هاي خلاقانه درباره مواد و تکنيک هاي توليد داشته باشيم. تقویم های شمارش معکوس محصولات زیبایی ما براي Next از طراحي هاي چاپي با کيفيت بالا استفاده مي کردند که به صورت راهبردي اسپات وارنیش شده بودند. اين طراحي ها تاثير بصري قوي داشتند و از تکنيک هاي سنتي لوکس سازي استفاده هوشمندانه کردند، در حالي که کاملا قابل بازيافت يا در صورت نياز قابل استفاده مجدد بودند.
اين تقويم شامل عناصر جعبه سخت قابل بازيافت است که براي استفاده به عنوان جاي وسايل آرايشي يا انبارکردن طراحي شده اند. Hamilton همچنين به افزايش بسته بندي هايي اشاره مي کند که نقش يادگاري يا کاربرد ثانويه دارند و به مصرف کننده امکان مي دهند از بسته بندي در کنار محصول استفاده کنند.
طراحي براي بازيافت پذيري و کارکرد با گاهشمار کریسمس Pure Trade براي Clarins و Lancôme ادامه مي يابد که از کاغذ و مقواي داراي گواهي FSC ساخته شده اند. يک سخنگوي Pure Trade مي گويد: با در نظر داشتن پايداري، هر دو تقويم کاملا از مقوا و کاغذ پوشش دار داراي گواهي FSC از جنگل هاي مديريت شده مسوولانه ساخته شده اند. کاملا قابل بازيافت هستند و مي توانند زندگي دوم را به عنوان جعبه جواهرات برازنده داشته باشند.

تکنيک هاي خلاقانه
يکي از ويژگيهاي اصلي بسته بندي کريسمس استفاده از طراحي هاي تزئيني است که حس لوکس بودن، يگانگي، و روحيه هديه دادن را برمي انگيزد. براي رسيدن به اين هدف، تکنيک هاي بسته بندي مي توانند شامل چاپ، برجسته سازي، هات استمپ، و وارنیش باشند.
Curtis از DS Smith مي گويد: ما راهکارهاي پيشرفته چاپ ارایه مي کنيم: از فلکسوگرافي تا High Quality Print، ليتو لمينه، و ديجيتال — همراه با مناسبترين کاغذها براي اطمينان از اينکه محصولات بسته بندي ما در مقصد نهايي همانطور که انتظار مي رود به دست مصرف کننده برسد. ما گزينه هاي انعطاف پذير در چاپ ديجيتال ارایه مي دهيم و در تکنولوژي هاي جديد سرمايه گذاري مي کنيم تا اطمينان دهيم پيشرو بازار هستيم. ما يک فرمت چاپ ديجيتال ارایه مي کنيم که موفق بوده است. همچنين مي توانيم در صورت نياز از فرآيند ليزر لاين استفاده کنيم و مقدار کم يا حجم بالا توليد کنيم.
علاوه بر اين، سخنگوي Pure Trade تاکيد مي کند که گاهشمار کریسمس Lancôme با استفاده از «هات استمپ کاملا همتراز» خلق شده است که معيارهاي دقيق Maison را بازتاب مي دهد.
همچنين، تقويم Clarins توسط Pure Trade در اروپا با توليد نيمه خودکار ساخته شده است.
سخنگو مي افزايد: جعبه ها داراي دقت فني بالا هستند و سيستم توقف کشوي مقوايي دارند. کاغذ پوشش دار که به رنگ قرمز مشخصه Clarins چاپ شده، داراي نقش ظريف و درخشان ‘زيور کريسمس’ است که با هات استمپ و وارنیش انتخابي خلق شده.

طراحي مينيمال، نه ساده
امسال Hunter Luxury بسته بندي برند مراقبت پوستي ESPA را براي مجموعه محدود کريسمس آن تامين کرده است. اين مجموعه مقوايي و وِلور شامل يک گاهشمار کریسمس ، جعبه هاي هديه سخت، کارتن هاي FBB، يک کيسه آرايشي لوکس، کيسه هاي لوازم آرايشي، و کيسه هاي فروشگاهي است.
گاهشمار کریسمس از قالب سخت ساخته شده که با کاغذ رنگي برابر با Pantone پوشش داده شده و داراي بافت برجسته و شماره گذاري فويل تراش خورده است. محفظه هاي تقويم 25 کشو دارند که هر يک هديه اي در خود جاي مي دهند.
Hamilton مي گويد: قطعا روند رو به سوي مينيماليسم وجود دارد بدون اينکه اثرگذاري يا عامل ‘Wow’ که مصرف کنندگان از بسته بندي کريسمس انتظار دارند، از دست برود.
او توضيح مي دهد که اين روند توسط انتظارات مصرف کننده درباره پايداري و سهولت استفاده تشديد مي شود. «مينيمال» لزوما «ساده» نيست، بلکه به اين معناست که طراحي ها بايد کارآمد باشند و هر تصميم خلاقانه بايد توجيه داشته باشد.
او اضافه مي کند که چاپ ديجيتال و رويکردهاي هيبريدي مي توانند طراحي هاي کريسمس قابل شخصي سازي به برندها ارایه دهند. چاپ ديجيتال کليدي است که امکانات بي شمار جديدي براي شخصي سازي را باز کرده است. اين کار پروژه هاي محدود يا فصلي را اقتصادي تر مي کند و ما با تعدادي از چاپخانه ها رابطه اي ساخته ايم که مي توانند اين پروژه هاي تيراژ کم را بدون افت کيفيت توليد کنند.
او مي افزايد: بسته بندي منطقه اي يا مخصوص فروشگاه را مي توان با چاپ سنتي براي طراحي اصلي توليد کرد، در حالي که چاپ ديجيتال جوهرافشان مي تواند براي چاپ عناصر شخصي سازي شده استفاده شود.

حمل و نقل ايمن تعطيلات
براي DS Smith، بسته بندي در فصل تعطيلات بايد محافظ و محکم باشد، به ويژه براي محصولات تجارت الکترونيک.
Curtis مي گويد: راهکارهاي بسته بندي ما براي تجارت الکترونيک با استفاده از سيستم DISCS، سيستم آزمايش داخلي هوشمند و ثبت شده ما، آزموده مي شوند. اين سيستم پيشرو صنعت است و ما از اين اصل شروع مي کنيم که بسته بندي بايد تا پنجاه بار جابجايي دوام بياورد.
علاوه بر اين، ما آزمايش هاي انجمن بين المللي حمل و نقل امن ISTA را در آزمايشگاه هاي خود اعمال مي کنيم تا اطمينان حاصل کنيم بسته بندي به طور ايمن حمل مي شود و از آسيب احتمالي محصول جلوگيري مي کند. در نهايت، مصرف کننده مي تواند تجربه آنباکسينگ خود را با آرامش داشته باشد و محصول را سالم دريافت کند.