هنر بسته بندی/ بین الملل: در یک سری تحلیل‌های منظم کشور به کشور، Ralf Schlözer ، سردبیر بخش اروپای موسسه WhatTheyThink، به بررسی دموگرافی صنعت چاپ در اروپا به عنوان یک کل پرداخته است: شناسایی درآمد، اشتغال و تعداد موسسات.

منتشر شده در: ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴

صنعت چاپ در اروپا یک صنعت بزرگ است. با این حال، بخش عمده‌ای از این صنعت زیر نظر بسیاری از ناظران قرار نمی‌گیرد، زیرا بسیاری از شرکت‌های کوچک در فعالیت‌های آن مشارکت دارند و تولید محصولات چاپی در انواع مختلف تولیدکنندگان پراکنده شده است. چاپ هنرهای گرافیکی (graphic arts)، که اغلب به عنوان چاپ تجاری (شامل چاپ نشریات و چاپ تخصصی در این مرور کلی) نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین سهم درآمد، اشتغال و تعداد موسسات را دارد. شرکت‌های پیش‌ ازچاپ و پس‌ ازچاپ که بخشی از صنعت هنرهای گرافیکی هستند، نیز به درآمد کمک می‌کنند، هرچند که به طور دقیق چاپ نمی‌کنند.

تحولات درآمد برای چاپ

کل درآمدهای چاپ در اروپا در سال‌های اخیر به طرز شگفت‌آوری پایدار بوده است. کاهش درآمدها در اروپای غربی با افزایش درآمدها در اروپای شرقی جبران شده است. افزایش درآمدهای اروپای مرکزی و شرقی از افزایش تقاضای داخلی و گسترش صادرات به اروپای غربی ناشی می‌شود، الگویی که در جزییات کشورها آشکار می‌شود.

استثنا در توسعه پایدار درآمد، سال پاندمیک ۲۰۲۰ بود که با کاهش ناگهانی و چشمگیر تقریباً ۱۵ درصدی نسبت به درآمدهای ۲۰۱۹ همراه بود. سال ۲۰۲۱ سال بازیابی سریع بود  و درآمدهای سال ۲۰۲۲ حتی از مقادیر ۲۰۱۹ فراتر رفت. با این حال، باید توجه داشت که درآمدهای سال ۲۰۲۲ به دلیل نرخ تورم بالا که ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی، کاغذ و مواد مصرفی بود، تقویت شده‌اند. این هزینه‌ها به مشتریان منتقل شده و منجر به افزایش قیمت‌های نهایی برای مشتریان شده‌اند. این قیمت‌های بالاتر تأثیر منفی بر تقاضا خواهند داشت، بنابراین ما نه تنها کاهش تقاضا بلکه فرسایش قیمت که درآمدها را در سال‌های آینده کاهش خواهد داد، به ویژه در چاپ هنرهای گرافیکی، خواهیم دید.

درآمد صنعت هنرهای گرافیکی در اروپا

اگرچه در آمارهای صنعت هنرهای گرافیکی (که شامل چاپ روزنامه، چاپ هنرهای گرافیکی، خدمات پیش از‌چاپ/پیشرسانه ای و پرداخت نهایی می‌شود) لحاظ نشده‌اند، اما تولیدکنندگان چاپ مهم دیگری وجود دارند که باید اضافه شوند. به طور کلی ۱۰ بخش به گردش مالی در صنعت چاپ کمک می‌کنند. این بخش‌ها عبارتند از:

  • چاپ جعبه های مقوایی
  • چاپ بسته‌بندی های انعطاف‌پذیر
  • چاپ کروگیت ها
  • چاپ لیبل
  • خدمات فتوکپی
  • چاپ درون‌سازمانی

این بخش‌ها نیز به همان اندازه درآمدی به کل صنعت هنرهای گرافیکی اضافه می‌کنند، حدود۸۶ میلیارد یورو. در مجموع، صنعت چاپ اروپا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷۰ میلیارد یورو درآمد داشته است، بر اساس گزارش اندازه‌گیری صنعت چاپ اروپا در۲۰۲۴. متأسفانه، این بخش‌ها دارای طبقه‌بندی‌های آماری متفاوتی هستند و در بسیاری از آمارهای تولید چاپ لحاظ نمی‌شوند. بر این اساس، اندازه‌گیری آن‌ها دشوارتر است و نیاز به برخی تخمین‌ها دارد، به ویژه برای بخش چاپ درون‌سازمانی. به همین دلیل، جدول‌های زمانی بسیار نامطمئن هستند.

موسسات چاپ در اروپا

در حالی که درآمدها نوساناتی نشان داده‌اند، تعداد موسسات هنرهای گرافیکی به طور پیوسته کاهش یافته است – تأثیر تداوم ادغام در صنعت. تعداد موسسات به طور متوسط ​​از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ به میزان ۲.۵ درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود نرخ کاهش کمی افزایش یابد. یکی از دلایل این است که شرکت‌ها در دوران پاندمیک با یارانه‌ها زنده نگه داشته شدند که منجر به نرخ‌های تعطیلی غیرمعمول پایین شده است. همچنین، افزایش هزینه‌های عملیاتی فعلی بر شرکت‌هایی که آماده مدیریت این هزینه‌ها و افزایش نرخ‌های بهره نیستند، تأثیر خواهد گذاشت. در حالی که شرکت‌های اروپای شرقی به میزان کل درآمد در اروپا کمک کردند، تعداد موسسات در بیشتر کشورهای اروپای شرقی نیز ثابت یا در حال کاهش بوده است، نشانه‌ای از روند عمومی به سوی ادغام. نرخ‌های کاهش به طور قابل توجهی در هر کشور متفاوت است. در کل، تعداد موسسات هنرهای گرافیکی احتمالا از بیش از ۷۰،۰۰۰ به کمتر از ۴۴،۰۰۰ تا سال ۲۰۳۰ کاهش می‌یابد.

صنعت هنرهای گرافیکی در اروپا

تعداد شرکت‌ها (یا عملیات‌های چاپ برای چاپ درون‌سازمانی) در لیبل، بسته‌بندی و فتوکپی به این تعداد اضافه می‌شود. آن‌ها در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۵،۰۰۰ موسسه – یا حدود ۴۰ درصد از کل در سال ۲۰۲۲ را تشکیل دادند. بیشتر شرکت‌ها در صنعت هنرهای گرافیکی کوچک هستند. بیش از ۸۰ درصد از کل شرکت‌ها کمتر از ۱۰ کارمند دارند حتی پس از به حساب آوردن شرکت‌های غیر فعال و پروفرما که اغلب در آمارها لحاظ می‌شوند، اثری که همچنین مقایسه‌های کشورها را تحریف می‌کند. جالب است که سهم شرکت‌ها در کلاس‌های اندازه میانی سریع‌ترین کاهش را داشته است. شرکت‌های بسیار کوچک و بزرگ با نرخ کمتری کاهش یافته‌اند.

سهم شرکت‌ها بر اساس کلاس اندازه کارکنان در سال ۲۰۲۲

۱۹۱۰۱۹۲۰۴۹۵۰۲۴۹۲۵۰+
۸۰.۶٪۹.۹٪۶.۱٪۳.۱٪۰.۴٪