به عنوان یک صنعت، ما زمان زیادی را صرف نگرانی درباره‌ی انتخاب نکردن کاغذ می‌کنیم و البته به درستی این کار را انجام می‌دهیم. اما اخیرا بیشتر درباره‌ی شرکت‌هایی می‌شنوم که قبلا تصمیم گرفته بودند از کاغذ استفاده نکنند، اما اکنون دوباره به کاغذ روی آورده‌اند.و منظور فقط شرکت‌های خدماتی و بانک‌ها و ارایه‌دهندگان خدمات نیست که دریافته‌اند با وجود تلاش هایشان، مشتریان هنوز گزینه‌های صورتحساب کاغذی را می‌خواهند. شرکت‌هایی از همه نوع، همان‌طور که یک نویسنده با بیانی زیبا آن را “انتقام آنالوگ” می‌نامد، قدردانی فزاینده و کشش به سمت اقلام فیزیکی، ملموس و واقعی را تجربه می‌کنند.

منتشر شده در 17 ژوئن 2024

به عنوان مثال،  Thos. Moser که مبلمان دست‌ساز آمریکایی با تمرکز بر پایداری می‌سازد، چند سال پیش کاتالوگ چاپی خود را کنار گذاشت اما اکنون آن را بازگردانده است—در حالی که هزینه‌های چاپ را کاهش داده و در عین حال لیست اشتراک خود را افزایش داده است. در واقع، یکی از بخش‌های عمده‌ی جذابیت کاتالوگ‌های زیبا و ساخته شده Moser این است که آن‌ها به همان اندازه مبلمان دست‌سازی که تبلیغ می‌کنند، اشیاء هنری هستند—و به همین دلیل است که کاتالوگ‌های “قدیمی” Moser در Etsy به قیمت 35 دلار به فروش می‌رسند.

شاید حتی جالب‌تر این باشد که شرکت‌هایی که زندگی‌شان را به صورت دیجیتالی آغاز کرده‌اند، مانند Wayfair.com شروع به ارسال کاتالوگ‌های چاپی کرده‌اند. و پدربزرگ همه‌ی خرده‌فروشان الکترونیکی، Amazon، با کاتالوگ ویژه تعطیلات خود به کودکان و بزرگسالان این امکان را داده که صفحات را برای هر چیزی که در لیست علایق خود دارند با تا زدن کاغذ، علامت‌گذاری کنند که این خود یک موفقیت بازاریابی بزرگ به حساب می آید. تصمیم آمازون برای ارسال میلیون‌ها کاتالوگ از بروشورهای قدیمی فروش  Sears، Roebuck و Co. الهام گرفته شده است، اما با یک تغییر. صفحات با تم “خوراکی‌ها”، “کوچولوها” و “مدگرایان” چیزی برای هیجان‌زده شدن برای همه را فراهم کردند.

و این فقط مربوط به فروش محصولات نیست. این در مورد ساخت برندهاست. به همین دلیل است که تعداد فزاینده‌ای از اخلالگران دیجیتال به دنیای آنالوگ گسترش می‌یابند. Airbnb در سال 2017 یک مجله سفر چاپی را از طریق Hearst منتشر کرد. این مجله اجاره‌ها را فهرست نمی‌کند؛ بلکه یک سبک زندگی را ترویج می‌کند.Net-a-Porter، که بازی را در زمینه مد آنلاین تغییر داد، یک مجله چاپی راه‌اندازی کرد نه فقط برای تبلیغ محصولات خود، بلکه برای رقابت مستقیم با امثال .Vogue به طور مشابه، مجلاتی مانند HGTV Magazine و Magnolia Journal  فقط ابزارهای خرده‌فروشی برای برندهای مادرشان نیستند—آن‌ها بخشی از الحاقات این برندها هستند. یا همان‌طور که بنیانگذار Net-a-Porter گفت: “ما در حال ساختن یک معبد فیزیکی برای برندمان هستیم—مانند کاری که اپل با فروشگاه‌هایش انجام داد.”

این همان کشش به سمت “متریال فیزیکی” است، همان انتقام آنالوگ. انتقام این گونه است که به یک نمایندگی خودرو یا فروشگاه طراحی خانه بروید و با یک بروشور خارج شوید. این است که از روی یک دفترچه، دوره‌های کالج را مرور کنید نه فقط یک وب‌سایت. این است که موفقیت‌های سالانه‌ی پایداری شرکت‌های کاغذی را روی کاغذ بخوانید، نه در وب‌سایت‌هایشان.

این ایده که چاپ خودخواسته و دانسته و دیجیتال موقتی و زودگذرتر است، هسته اصلی یک دهه تحقیقات و ارتباطات مصرف‌کننده PBبوده است. چاپ تمرکز ما را جلب می‌کند، توجه ما را چارچوب می‌دهد، چیزهای اضافی را محدود می‌کند و بازخوردی ملموس را به شکلی ارایه می‌دهد که یک صفحه‌نمایش نمی‌تواند.

به همین دلیل برای بسیاری این موضوع گیج‌کننده بود که غول مبلمان مدولار IKEA در سال 2021 ، کاتالوگ نمادین خود را کنار گذاشت. طبق گفته خود شرکت، IKEAچاپ کاتالوگ را متوقف نکرد بدین خاطر که محتوای آنها بی‌ربط بود زیرا همچنان جالب بود و به مدت طولانی به انواع مختلف به اشتراک گذاشته می‌شد. همچنین این تصمیم عمدتا به دلایل زیست محیطی گرفته نشده بود—آن‌ها 100 درصد کاغذ پایدار تأیید شده‌ی مستقل را تأمین کرده بودند و در پنج سال گذشته، اثر کربن کاتالوگ را 50 درصد کاهش داده بودند. در عوض، IKEA تغییرات در چشم‌انداز رسانه ها و چالش‌های توزیع و پخش ایجاد شده توسط همه‌گیری کورونا را به عنوان دلیل توقف محصول چاپی خود ذکر می‌کند. اما با توجه به هر آنچه که می‌بینیم و می‌شنویم، تعجب نخواهیم کرد اگر کاتالوگ آنالوگ IKEA نیز بازگشتی از خود نشان دهد.