هنر بسته بندی: بر پایه گزارشی که MaketsandMarkets منتشر کرده بازار جایگزین‌های محصولات لبنی بر حسب منبع (سویا، بادام، نارگیل، جو، شاهدانه)، کاربرد (شیر، ماست، بستنی، پنیر، کرم‌ها)، کانال‌های توزیع (خرده‌فروشی، فروشگاه‌های آنلاین، خدمات غذایی)، فرمولاسیون و مناطق جغرافیایی در سال 2023 در حدود 27 میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2028 به 43.6 میلیارد دلار برسد آن هم با رشد 10.1 درصدی در CAGR از 2023 تا 2028.

جایگزین‌های پایه گیاهی محصولات لبنی، طیف گسترده‌ای از مزایای تغذیه‌ای را ارایه می‌دهند که آنها را به انتخابی محبوب برای افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال جایگزینی سالم‌تر و پایدارتر برای محصولات لبنی سنتی هستند. این مزیت‌ها شامل کاهش سطح کلسترول، بهبود سلامت قلب و بهبود مدیریت دیابت است.

جایگزین‌های متعدد گیاهی پایه شیر مانند شیر سویا، شیر بادام، شیر جودوسر و شیربرنج چربی و کالری کمتری دارند در مقایسه با شیر گاو.

با بیشتر شدن عدم تحمل لبنیات و آلرژی‌های مختلف نزد انسان‌ها، یافتن جایگزین‌های بدون لبنیات شتاب بیشتری پیدا کرده است. چنین جایگزینی‌هایی برای کسانی که با ناراحتی گوارشی یا واکنش‌های نامطلوب پس از مصرف لبنیات سنتی مواجه می‌شوند، حکم درمان را دارند. شیرهای جایگزین هضم بهتری دارند. جایگزین‌های لبنیات سنتی به گونه‌ای تهیه و تولید می‌شوند که نه همان مواد مغذی بلکه مزیت‌های کاربردی مشابهی را داشته باشند. این مواد اغلب با ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها غنی می‌شوند.

در واکنش‌ به درخواست روزافزون برای انتخاب‌های بدون مواد آلرژی‌زا، بازار گزینه‌های جایگزین متنوع شده است. تولیدکنندگان در حال حاضر گزینه‌های مشتق شده از دانه‌ها، غلات و حبوبات را معرفی می‌کند با حفظ ارزش غذایی. مصرف‌کنندگان دیگر خود را به جایگزین‌های ساده و بدون طعم قانع نمی‌کنند. آنها به‌طور مداوم گزینه‌های بدون شکر و بهبود یافته‌ها را برای مصرف‌کنندگان حساس به سلامتی ارایه می‌کنند.

بر طبق پیش‌بینی‌ها، اروپا سریع‌ترین رشد CAGR را در بازار جایگزین‌های لبنی از آن خود کرده است. مصرف‌کنندگان در بازار اروپا سلامتی را در راس اولویت‌های خود گذاشته‌اند همچنین رفاه حیوانات و پایداری زیست‌محیطی. آنها همچنین به صورت مداوم محتویات محصول را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در سال 2021، آلمان جای انگلستان را در صدر جدول مصرف‌کنندگان محصولات جایگزین لبنی گرفت.