در گزارش آماری مربوط به بازار تجارت الکترونیک بسته‌بندی که بر اساس نوع مواد (مقوای کروگیت، کاغذ و مقوا، پلاستیک)، نوع محصول (جعبه، پاکت نامه‌های محافظ‌دار، چسب‌های نواری، بسته‌بندی محافظ، لیبل)، کاربرد (الکترونیک، غذا و نوشیدنی، مد، لوازم آرایشی و بهداشتی) و منطقه مورد بررسی قرار گرفت، نشان می‌دهد که میزان درآمد حاصل از این بازار از رقم 69.3 میلیارد دلار آمریکا در سال 2023 به رقم 111.9 دلار آمریکا در سال 2028 با 10% افزایش CAGR خواهد رسید.

این آمار حاکی از رشد قابل توجهی است که بازار تجارت الکترونیک بسته‌بندی در سال‌های آینده تجربه خواهد کرد که به‌نوبه خود ناشی از عوامل گوناگونی مانند استفاده گسترده از اینترنت و تلفن‌های هوشمند، افزایش مستمر فروش تجارت الکترونیک و پیشرفت‌های فناوری است. با این حال، فقدان زیرساخت‌های بازیافت مناسب مواد، محدودیت‌های قابل توجهی را نیز به این بازار بسته‌بندی تحمیل می‌کند. از سوی دیگر دانستن این نکته ضروری است که چگونه نفوذ روزافزون رسانه‌های اجتماعی توانسته فرصت‌های بی‌نظیری را هم در اختیار مشاغل فعال این حوزه قرار دهد. به عبارت دیگر، این بازار بسیار رقابتی می‌تواند هم چالش‌ها و هم فرصت‌ها را برای شرکت‌هایی فراهم کند که تلاش می‌کنند خود را از دیگر فعالین این حوزه متمایز نمایند. امروزه با وجود همه استقبالی که از انواع مختلف بسته‌بندی‌ها و جذابیت آن‌ها وجود دارد ولی همچنان پرداختن به اثرات زیست‌محیطی بسته‌بندی محصولات خصوصا بسته‌بندی‌های پلاستیکی یک چالش مهم حیاتی به حساب می‌آید که دست‌اندرکاران این صنعت سعی دارند با آن مقابله کنند.

 بازار تجارت الکترونیک بسته‌بندی- پیش‌بینی جهانی برای این صنعت تا سال 2028

برخی از بازیگران کلیدی برجسته در این تجارت الکترونیک عبارتند از:

• International Paper *(ایالات متحده)

• Amcor Limited *(استرالیا)

• Mondi Group *(بریتانیا)

• DS Smith *(بریتانیا)

• Smurfit Kappa Group *(ایرلند)

عوامل محرک و موثر: امروزه دسترسی آسان مشرق زمین به تلفن‌های هوشمند و اینترنت، پیشرفت‌های شگرف فناوری و فروش رو به رشد تجارت الکترونیک را می‌توان به عنوان برخی از محرک‌های اصلی رشد بازار تجارت الکترونیک بسته‌بندی در این حیطه جغرافیایی به‌شمار آورد. ضریب نفوذ روزافزون گوشی‌های هوشمند و دسترسی به اینترنت، همراه با روند رو به رشد فروش تجارت الکترونیک در سراسر جهان، بازار بسته‌بندی تجارت الکترونیک را روز به روز بیشتر تقویت می‌کند. با دسترسی بیشتر مردم به تلفن‌های هوشمند و اینترنت، خرید آنلاین در دسترس‌تر و راحت‌تر شده است. این تغییر در رفتار مصرف‌کننده‌ها افزایش قابل توجهی را در فروش تجارت الکترونیک در سطح جهان به همراه داشته است و این افزایش نیاز روزافزون به بسته‌بندی‌ها و سیستم‌هایی را طلب می‌کند که بتوانند با حمل‌ونقل ایمن و مطمئن، انتقال مناسب محصولات را مابین فروشندگان و مشتریان تضمین نمایند. انتظار می‌رود بازار این گونه بسته‌بندی‌ها همچنان به سیر صعودی خود ادامه دهد چراکه روزانه به خیل فروشندگان و خریداران آنلاین افزوده می‌شود و انتظارات مصرف‌کنندگان نیز در عصر دیجیتال ارتقا می‌یابد.

براساس داده‌های آماری، بخش الکترونیک بیشترین سهم بازار را در سال 2022 در بازار بسته‌بندی و تجارت آنلاین داشته است و متعاقب این افزایش قابل توجه در میزان تقاضای خریدهای آنلاین دستگاه‌های الکترونیکی و لوازم جانبی، این بخش همچنان در صنعت تجارت الکترونیکی بسته‌بندی پیشتاز است. لازم به ذکر است که امروزه تمرکز بر راه‌حل‌های تخصصی بسته‌بندی برای محافظت از لوازم الکترونیکی ظریف در حین حمل‌و‌نقل و حصول اطمینان از تجربه مثبت مشتری، به ارتقا صنعت در این بخش کمک شایانی کرده است.

در حال حاضر منطقه آسیا اقیانوسیه بیشترین سهم را در بین مناطق مختلف جهان در این زمینه به خود اختصاص داده است. کارشناسان چند عامل کلیدی را در این خصوص دخیل می‌دانند، از جمله رشد قوی صنایع تجارت الکترونیک در کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره‌جنوبی و هند که بیشترین سهم این بازار در میان مناطق مختلف جهان به آن‌ها تعلق دارد. چین به‌عنوان بازار برجسته تجارت الکترونیک در جهان، شاهد گسترش قابل توجهی در خرده‌فروشی آنلاین بوده است که با رشد روزافزون تقاضا برای بسته‌بندی‌های کارآمد و قابل اعتماد همراه است. ژاپن دارای یک صنعت بالغ تجارت الکترونیکی است که به دلیل تأکید صنایع این کشور بر کیفیت و رضایت‌مندی مشتری، در این حوزه به خوبی شناخته شده است. بنابراین صنایع بسته‌بندی در این کشور به‌دنبال ساخت انواع بسته‌بندی‌هایی هستند که با نگاه به حفظ سلامتی و یکپارچگی محصولات بتوانند بهترین تجربه در زمینه جعبه‌گشایی(unboxing) کردن محصولات را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورند.

کره‌جنوبی دارای یک پایگاه با سیستم‌های پیشرفته فناوری کامپیوتری برای دسترسی مصرف‌کننده به کالاهاست که باعث نوآوری در طراحی بسته‌بندی و برندسازی شخصی شده است. کشور هند نیز با افزایش نفوذ اینترنت در جامعه و استفاده از گوشی‌های هوشمند، رشد سریع تجارت الکترونیکی را تجربه می‌کند که منجر به افزایش تقاضا برای تجارت الکترونیکی بسته بندی‌ها شده است. ترکیب این عوامل همراه با میزان بزرگی جمعیت یک منطقه جغرافیایی و افزایش درآمد قابل توجه مردم پس از اخذ مالیات، آسیا و اقیانوسیه را به‌عنوان بازار پیشرو در صف مقدم این تجارت الکترونیکی قرار داده است. پیشرفت نسبی اقتصادی جوامع بشری و تقاضای رو به رشد برای محصولات و تجارت الکترونیکی بسته‌بندی سبب رقابت در این زمینه و ارتقای کیفیت بسته‌بندی‌ها شده است که این خود ناشی از بهبود استانداردهای زندگی می‌باشد.