حقیقت امروز این است که اکثر خدمات شستشو و پر کردن مجدد، مشاغل کوچکتر و مستقل هستند. آیا دنیایی وجود دارد که در آن این خدمات بتوانند به جریان‌هایی بزرگ‌تر با موفقیت بیشتری تبدیل شوند؟ Paul Foulkes-Arellano، بنیانگذار Circuthon Consulting، در مورد روندهای شناسایی شده در بازار به ما می‌گوید، شرکت‌های پیشرو را مطرح می‌کند، و از راه‌حل‌های بسته‌بندی خلاقانه و در عین حال راحت حمایت می‌کند، زیرا صنعت به سمت پایداری پیش می‌رود.

یک اقتصاد کاملا دایره‌ای پیامدهای زیادی دارد که از جمله آنها کاهش چشمگیر در تولید است. اگر رایانه شما کاملا قابل تعمیر و ارتقا باشد، طول عمر آن است از 5 سال به 20 سال افزایش می یابد که در این‌صورت میزان تولید 75درصد کاهش می‌یابد. این پدیده پیامدهای زیادی برای صاحبان برند دارد.

یک تغییر به این اندازه چشمگیر در مصرف می‌تواند صنعت بسته‌بندی را تحت تاثیر قرار دهد زیرا قابلیت استفاده مجدد به یک واقعیت مقدس تبدیل می‌شود. قابلیت ردیابی برای اقلام قابل استفاده مجدد توسط جدیدترین فناوری بلاکچین امکان پذیر می‌شود. این ردیابی راه‌های جدیدی را برای نوآوری در اکوسیستم دنیای کالاهای مصرفی باز می‌کند.

اینترنت اشیا صنعتی پیشرفته (IoT) که توسط فناوری‌های بلاک چین ارایه می‌شود، به این سیستم اطلاعاتی غیرمتمرکز اجازه حضور می‌دهد و به یک نوآوری تبدیل می‌شود که می‌تواند یک پلتفرم اطلاعاتی را برای همه اعضای زنجیره تامین فراهم کند. این اتفاق در حال رخ دادن است و نوآوران بسته‌بندی دایره‌ای با سرازیر شدن سرمایه‌گذاری در این بخش به سرعت در حال پیشرفت هستند.

مهمتر از آن، بازیگران بزرگ در دنیای بسته‌بندی این قابلیت جدید استفاده مجدد را پذیرفته‌اند. آنها در حال حاضر مشتریان، تیم‌های فروش، انبارها و کامیون‌هایی را دارند و می‌توانند به محض اینکه یک SKU جدید خلق می‌شود، آن را به فروش برسانند. بخش زیادی از این کار در حالت چراغ خاموش انجام می‌شود، اما یک ناظر زیرک متوجه طرح‌های آزمایشی در حال انجام می‌شود؛ سرمایه‌گذاری در نوآوری‌های دایره‌ای که توسط بزرگترین نقش‌آفرینان بازار اتفاق می افتد.

در اخبار و نشریات تاکید زیادی بر استارت‌آپ‌ها وجود دارد: تعداد زیادی از جوانان باهوش با ایده‌های روشن. در واقع، این فعالان موجود هستند که بیشترین سود را از بسته‌بندی دایره‌ای می برند – اما آنها باید بازی خود را ارتقا دهند. خطی بودن به شکل معمول، قبلا با دایره‌گرایی جایگزین شده است – حداقل از نظر تصوری و قانونی.

این تغییر به «قابل استفاده برای همیشه و قابل استفاده مجدد» در حال حاضر در کجا اتفاق می‌افتد؟ در بسته‌بندی مواد غذایی مخصوصا در لیوان‌ها. هر جشنواره، هر استادیوم و رستوران فست‌فود( به جز استثناعات کوچک) اکنون دارای طرح لیوان قابل استفاده مجدد است و ده‌ها مورد دیگر نیز در راه است!

این چیزی است که من به مدت 10 سال آن را دنبال می‌کنم و سرعت رشد این پدیده هرگز از این بالاتر نبوده است. در تمام قاره‌ها گسترش می‌یابد و مدل‌های تجاری بی‌شماری در حال اجراست. اما یک چیز قطعی است – این نوآوری‌ها مانا خواهد شد. لیوان‌های پلی‌استایرن یکبار مصرف ممنوع شده‌اند و بسیاری از انواع دیگر لیوان توسط قانونگذاران نامطلوب تلقی می‌شوند.

این فعالان که قواعد بازار را تغییر دادند چه کسانی هستند؟

ما شرکت‌های زیادی را می‌بینیم که محصولات بهداشت شخصی خود را در ظرف یکبار مصرف می‌فروشند. مشتریان خودشان آب را در این ظرف می‌ریزند و متعاقبا یک کنسانتره که در فیلم PVA پیچیده شده است به آن اضافه می‌کنند. ظرف سخت یک بار تولید می‌شود و برای سال‌های آینده، مصرف‌‌کننده تنها کنسانتره را می‌خرد. این بازار در مراحل ابتدایی خود است، اما منطق تجاری و محیطی آن برای خریدار غیرقابل انکار است – و با توجه به رفتارهای دایره‌ای، تطبیق‌پذیری آن آسان است. هر کسی که تا به حال از Berocca یا Alka-Seltzer استفاده کرده باشد، کاملا خوشحال و راضی خواهد بود.

عدم راحتی در استفاده موضوعی است که نوآوری بسته‌بندی دایره‌ای را با چالش مواجه می‌کند، و در اینجا ما چیزی فوق‌‌العاده راحت داریم. شما می‌توانید عرضه یک سال محصول را در کابینت حمام ذخیره کنید. تصور کنید قرار باشد 12 بطری شامپو یا 12 تیوب ژل اصلاح را به زحمت در قفسه جا دهید!

و فقط در حمام نیست که ما شاهد جایگزین کردن بسته‌بندی‌های یکبار مصرف ظروف نگهداری و پرکننده‌های مجدد هستیم. سادگی واقعی می تواند بهترین کارایی را داشته باشد.

تصور کنید بطری آب پر شده خود را در خانه جا گذاشته‌اید، اما نمی‌خواهید 20 تا 30 یورو برای یک بطری جدید خرج کنید. چه نظری دارید اگر بتوانید آب از پیش بسته‌بندی شده را با قیمت کمتر از 3 یورو بخرید آنهم از قبل سرد شده و در بطری که می‌تواند بارها و بارها دوباره پر شود!

این دقیقا همان کاری است که برند‌هایی مانند Re:Water و The Whent انجام می‌دهند – ابتدا در رستوران‌های فست‌فود ارایه شد، اما به خرده‌فروشی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. دیگران مطمئنا این مسیر را دنبال خواهند کرد و ما شاهد ظهور مواد شوینده، آبمیوه و انواع محصولات دیگر خواهیم بود.

لذت این محصولات در این است که خود مصرف‌کننده شستشو و پر کردن را انجام می‌دهد. نیازی به ماشین‌آلات، نوآوری مدل کسب و کار یا تغییر رفتار مصرف‌کننده نیست. این یک حرکت بسیار موثر است. اکنون در بریتانیا در زمینه تحویل دایره‌ای در خانه (circular home delivery) رقابت جدیدی به وجود آمده، از سوی یک نقش‌آفرین بسیار معتبر و رقیب تازه‌وارد آن.

Milk&More چندین دهه است که بطری‌های شیر، شیر گیاهی و آبمیوه‌ها را درب منزل تحویل می‌دهد. در چند سال اخیر، تعداد محصولات افزایش یافته است و اوایل امسال آنها از آزمایش یک محصول تازه به نام Dizzie خبر دادند. اکنون می‌توان انواع غذاها را به خانوارها تحویل داد و بسته‌های استفاده شده برای فرآوری مجدد در آستان خانه می‌ماند. برای خریدار تنبل که نمی‌داند فروشگاه بدون ضایعات کجاست، اینجا بهشت است. فقط چند متر از آستانه در به آشپزخانه، ظرف شیشه ای انبارش موجود است.

اکنون Milk&More محصول رقابتی جدیدی در قالب Modern Milkman دارد. شیر، میلک شیک و آبمیوه در بطری‌های قابل شستشو و طیف وسیعی از اقلام پر کردن مجدد خانگی. دستورالعمل استفاده نمی‌تواند ساده‌تر باشد: «برای استفاده، بطری شیشه‌ای خود را با آب ولرم پر کنید و یک تبلت (قرص) در آن بیندازید. قبل از گذاشتن نازل اجازه دهید کاملا حل شود.» به همین سادگی. پس از خرید اولیه بطری، شما فقط تبلت (قرص)‌ها را درب منزل خود تحویل می‌گیرید – هر روز صبح که بخواهید – حتی بدون اینکه لباس بپوشید.

اکنون نوآوران بیشترین توجه خود را روی موضوع راحتی استفاده متمرکز کرده‌اند- راحتی مزیت اصلی است و اینگونه باقی خواهد ماند. بسته‌بندی نامناسب (مهم نیست LCA چقدر ارزش داشته باشد یا چقدر پایین باشد) در بازار اروپا در سال 2023 موفق نخواهد بود. کار را برای مشتری آسان کنید و افزایش فروش را شاهد باشید.

نمونه مورد علاقه من از پر کردن مجدد که اخیرا دیده‌ام از فرانسه می‌آید و اکنون در بازارهای صادراتی عرضه می‌شود: Foodles. چه تجارتی!

– سرو غذاها در ظروف قابل استفاده مجدد برای کاهش ضایعات

– منوهایی براساس محصولات تازه، محلی و فصلی برای یک رژیم غذایی سالم و پایدار

– یخچال‌های هوشمند دیجیتالی

کانال توزیع متفاوت است. زنجیره کاملا بسته است. این تجربه‌ای از یک غذاخوری برتر است و این مدل به‌طور گسترده‌ای در هزاره جدید رو به رشد است.

با نگاهی به این نمونه‌های فوق‌‌العاده سهل‌الوصول در طیف وسیعی از دسته‌بندی‌ها و کانال‌ها، دو چیز کاملا واضح است.

1) اگر فرمول را به درستی اجرا کنید، یک کسب‌وکار نوآورانه چند میلیون یورویی خواهید داشت که فروش بسته‌بندی‌های یکبار مصرف را با محصولات با قابلیت پرکن مجدد جایگزین خواهد کرد.

2) به محض اینکه برنامه عملیاتی اقتصاد دایره‌ای اجرا شود متفکران غیرسنتی به این بازار هجوم خواهند آورد. نمونه‌های اندکی از مواردی که سیستم پر کردن مجدد موفق بود، وجود داشت (خرده‌فروشی سنتی شکست‌های زیادی را به خود دیده است). اما کانال‌های جدید، کانال‌های قدیمی و کانال‌های دیجیتال همگی می‌توانند به روش‌های مختلف از استفاده مجدد پشتیبانی کنند. هنگامی که کارآفرینان و کسب و کارهای بزرگ شروع به اجرای این ایده‌ها بکنند، به‌طوری‌که خریداران به راحتی به محلول‌های شستشو و پر کردن مجدد دسترسی داشته باشند، آنها به تهدیدی واقعی برای خطی بودن و بسته‌بندی‌های یکبار مصرف تبدیل خواهند شد.

من فکر می‌کنم که می‌دانیم چه کسی اول از همه تحت تاثیر قرار خواهد، و در حال حاضر مانترا باید این باشد که دوباره تصور کنیم یا ناپدید شویم.