نقاط ضعف و قوت فناوری‌های مختلف تونل شرینک چیست؟ آیا گرمادهی با هوای داغ، اشعه مادون‌قرمز یا هدایت‌رسانایی مناسب کاربردهای خاص خطوط بسته‌بندی شما هستند؟

بازار لیبل‌های شرینک اسلیو در حال انفجار است که این به خاطر پذیرش بالای مصرف‌کنندگان از این نوع تزیین تمام‌پوشش بسته‌بندی‌هاست. گزارش‌ها حاکی از رشد ترکیبی سالانه 6درصدی این نوع بسته‌بندی بوده است. این رشد محرک ایجاد خلاقیت‌ها در ماشین‌آلات بسته‌بندی مرتبط همچون ماشین‌های لیبل‌زنی شده است.

سیستم دیگری که شما برای یک عملیات لیبل‌زنی شرینک اسلیو نیاز دارید تونل شرینک است. آیا می‌دانید که باید دنبال چه نمونه‌ای باشید؟ در ادامه این مقاله به انواع اصلی تونل‌های شرینک شامل هوای داغ، مادون‌قرمز و هدایت رسانایی می‌پردازیم.

تونل‌های هوای داغ

تونل‌های هوای داغ بسیار گسترده و مقرون به صرفه هستند. آنها تقریبا به هر نوع منبع قدرتی متصل می‌شوند. این نوع تونل‌ها هوای داغ مستقیم را ارایه می‌دهند. به همین خاطر بسته به نوع تجهیزات مورد استفاده، سیستم‌های متفاوتی به کار گرفته می‌شوند تا بتوان گرما را بر روی بخش‌هایی از ظرف که بیشترین نیاز به شرینک را دارند متمرکز کند. این موضوع آنها را به سیستم‌هایی خوب برای تمرکز گرما روی گردن، گوشه‌ها و شیارها تبدیل می‌کند.

تونل‌های هوایی داغ نکات ضعفی نیز دارند. هوای داغ وسیله و انتقال‌دهنده چندان کارآمدی نیست در هنگام جابه‌جایی و انتقال. دمای هوای داغ در تونل‌ها اغلب بالاتر از آن است که بتواند به سطح فیلم انتقال یابد و فرآیند شرینک آغاز شود. با سیستم‌های هوای داغ، حرارت در برخی اوقات به قدری زیاد است که در هنگام برخورد با ظرف/ فیلم منجر به اعوجاج و پایین آمدن کیفیت نهایی کار می‌شود. این موضوع ممکن است برای بسیاری از ظروف‌ها و فرآیندها صادق باشد.

مثال برای این موضوع می‌‌تواند ظرف‌های پلاستیکی پرکنی سرد باشد یا ظروف شیشه‌ای. یک راه برای خلاصی از این موضوع می‌تواند استفاده از کانوایر چرخان برای گرداندن مدام ظروف باشد.

تونل‌های مادون‌قرمز

تونل‌های گرمای تابنده اغلب برای گرم کردن مقدماتی ظروف- قبل از اسلیو کرن- با هدف ارتقا کیفیت نهایی شرینک بر روی ظرف انجام می‌شود. از این تونل‌ها می‌توان برای اسلیوهای شرینک استفاده کرد. سیستم‌های تابشی گرمای مادون‌قرمز را ارسال می‌کنند و از آنجایی که گرما درون چمبر باقی می‌ماند، حالتی شبیه فضای اجاق را ایجاد می‌کنند.

به خاطر دمای بالایشان، تونل‌های مادون‌قرمز فضای شرینک خشنی را ایجاد می‌کنند که احتمال رسیدن گرمای مستقیم به بخش خاصی از ظرف را کم می کند. علاوه بر این به‌طور کلی نمی‌توان از آن انتظار نتایج شرینک را داشت. به‌عنوان مثال بخش جلویی اسلیو که به تونل وارد می‌شود به طرز بسیار شدیدی جمع می‌شود قبل از اینکه بخش عقبی وارد شود یا اینکه اسلیو دو سمت ظرف در معرض گرمای بسیار بیشتری نسبت به بخش عقبی قرار می‌گیرد که باز هم منجر به کشیدگی یا شرینک اسلیو ناخواسته می‌شود.

پیچیدگی و سختی حرارت بالا در تونل‌های تشعشعی خود را در کار با ظروف خالی نشان می‌دهد. به عنوان مثال انجام شرینک اسلیو PETG بر روی ظرف PET با دیواره نازک می‌تواند با این سیستم بسیار دشوار باشد.

تونل‌های بخار (القایی)

تونل‌های بخار ابزار ترجیح داده شده برای اغلب کاربردها هستند. آنها مزیت‌های بسیاری در بحث فرآیندهای شرینک هستند. آنها گسترده‌ترین نوع تونل به‌شمار می‌آیند که می‌توانند با بسیاری از فیلم‌ها کار کنند.

از آنجایی که بخار به طور یکنواخت در تونل پخش می‌شود به همین خاطر به‌طور مساوی بر روی فیلم و ظرف می‌نشیند و گرما را منتقل می‌کند. به‌ کارگیری بخار در اینجا نکته برتری‌دهنده است چراکه آب در انتقال گرما 20 بار بهتر و موثرتر از هوا عمل می‌کند، به همین علت درجه حرارت کلی پایین‌تر است و تونل فضای خشن کمتری را تحمل می‌کند.

با وجود اینکه تونل‌های بخار به خاطر نتایج خوب در لیبل‌زنی شرینک‌های اسلیو، نوع مورد علاقه این نوع از دستگاه هستند اما نصب آنها و هزینه پرداخت شده برایشان ممکن است چالش‌برانگیز باشد. این خاطر نیاز به داشتن مخزن تولید بخار و لوله‌گذاری‌های مربوطه به آن و نیز چرخنده سوپاپ و زه‌کشی آن است. حجم بخار و الزامات دیگ بخار باید با حجم توان مورد نیاز خط اسلیو کاملا در هماهنگی باشد.