هنر بسته بندی: پارلمان اروپا از قانون جدیدی حمایت کرده است که صادرات زباله‌های پلاستیکی را به کشورهای غیر OECD ممنوع می‌کند و صادرات این زباله‌ها را به کشورهای OECD ظرف 4 سال متوقف می‌کند.

اتحادیه اروپا در نظر دارد این اقدام که با 76 رای موافق و 5 رای ممتنع به تصویب رسید، اقتصاد دایره‌ای اتحادیه اروپا، بهره‌وری منابع و اهداف آلودگی صفر را تقویت کند. این پیشنهاد در مورد ممنوعیت حمل‌ونقل کلیه زباله‌هایی که برای دفع به مقصد اتحادیه اروپا ارسال می‌شوند بحث می‌کند، مگر در موردی که به‌عنوان «موارد محدود و کاملا موجه» تعریف شده باشد. قوانین جدید شامل دیجیتالی کردن تبادل اطلاعات و اسناد در بازار داخلی است. به باور نمایندگان پارلمان، ذخیره اطلاعات در یک سیستم الکترونیکی مرکزی، گزارش و تجزیه و تحلیل و شفافیت داده‌ها را بهبود می‌بخشد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین موافقت کردند که صادرات پسماندهای خطرناک اتحادیه اروپا به کشورهای غیر OECD ممنوع شود. صادرات پسماندهای غیرخطرناک برای بازیابی تنها به کشورهای غیرOECD مجاز است که رضایت خود را اعلام کرده و توانایی خود را برای رفتار پایدار با این زباله‌ها نشان داده باشند. در سال 2020، صادرات زباله اتحادیه اروپا به کشورهای غیراتحادیه به 32.7 میلیون تن رسید که حدود 16 درصد از تجارت جهانی زباله را شامل می‌شد. علاوه بر این اعتقاد بر این است که سالانه حدود 67 میلیون تن زباله بین کشورهای اتحادیه اروپا حمل می‌شود.