هنر بسته بندی / واحد خبر: دومین دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران (IFPEX2 )نیز به پایان رسید. مانند همه نمایشگاه های دیگر، این رویداد نیز دارای نقاط ضعف و قوت خود بود.

آنچه که نیاز به بررسی بیشتر دارد این است که تعداد قابل توجهی از شرکت های سال گذشته، در این دوره حضور نداشتد. درصد رضایت غرفه داران از حضور درنمایشگاه های معتبر اغلب بالای 90 درصد است.

نکته دیگر پاین تر بودن سطح صنعت چاپ ایران از نام نمایشگاه که ” آینده چاپ ایران” است، بود. در این نمایشگاه آنچه که بتوان از آن به عنوان فناوری یا دستاورد جدید نام برد چندان به چشم نیامد. تنها دو ماشین وارداتی بودند که یکی چاپ دیجیتال بر روی کارتن می زد و دیگری بر روی ایندربورد 360 گرم، تا طول 130 چاپ می زد و شرکتی هم نرم افزار تخصصی معرفی کرد. ما هم سعی کردیم به نوبه خود با برگزاری ورکشاپ، گامی کوچک در راه ارتقا سواد تخصصی طراحان برداریم.

اما از نکات مثبت نمایشگاه می توان به افزایش چشمگیر تعداد بازدیدکنندگان اشاره کرد. سطح کیفی بازدیدکنندگان هم خوب بود و اغلب افراد متخصص یا متقاضی جدی خدمات بودند. نکته مهم دیگر جلوگیری از ورود بازدیدکنندگان بدون ثبت مشخصات بود که نوید داشتن جامعه آماری و تحلیل مستند از آنان پس از نمایشگاه را می دهد.

زیرساخت ساختمان نمایشگاهی ایران مال هم در نوع خود در ایران کم نظیر است همین هم باعث شده بود تا خدمات محیطی اعم از نور و تهویه هوا تا نظافت به خوبی انجام شود و دغدغه ای برای هم غرفه داران و هم بازدیدکنندگان وجود نداشته باشد. پرسنل خدمات هم تقریبا در تمام ساعات نمایشگاه فعال بودند. محدودیت فیزیکی فضای نمایشگاهی هم سبب شد تا دسترسی غرفه داران به ستاد برگزاری و برعکس به راحتی میسر باشد. البته ممکن است در آینده و چنانچه نمایشگاه رونق بیشتری یابد این محدودیت متراژ مشکلاتی را ایجاد کند.

 لازم است تا یکبار برای همیشه تکلیف ورود کودکان به نمایشگاه ها یکسره شود و نمایشگاه شکل جدی تری به خود بگیرد به خصوص در روزهایی که تعطیل است و والدین فرزندانشان را با خود به نمایشگاه می آورند. در ساختار خاص مرکز نمایشگاهی ایران مال که همه چیز به راحتی قابل کنترل است می توان این کار را به راحتی انجام داد با اطلاع رسانی قبلی.

لازم است به همکاری خوب مدیریت داخلی نمایشگاه در برگزاری ورکشاپ هنر بسته بندی در غرفه اشاره کنم. در مجموع سمینارهای تخصصی خوبی در طول برگزاری نمایشگاه اجرا شد. روابط عمومی این نمایشگاه هم دیگر بخش فعال آن بود که نسبت به نمایشگاه های دیگر فعالیت چشمگیری داشت.

باید نشست و دید که آیا تعدد نمایشگاه های بسته بندی در ایران و به ویژه در تهران به نفع و مصلحت فعالین صنعت بسته بندی و نیز خریداران آن خواهد بود یا خیر.