در سلسله گزارش های نمایشگاه بسته بندی استانبول (Eurasia Packaging 2022)، گفت و گوی سردبیر هنر بسته بندی، آقای سهیل چهره ای  با سید جواد مرتضوی، رییس هیات مدیره بهپو ماشین، از غرفه داران حاضر در این نمایشگاه را در ادامه می خوانید.

گزارش بهپو ماشین

جناب مرتضوی. کمی از شرکت بهپو ماشین برایمان بگویید.

بهپو ماشین از سال 90  فعالیت خود را در حوزه  ماشین­ سازی آغاز کرده است. از سال 94 وارد ماشین آلات  بسته­ بندی شدیم. در این  بخش چند محصول داریم. یک گروه ماشین­ آلات بسته ­بندی عمودی یا دقیق تر بگویم فرم فیل سیل عمودی است که به آن VFFF هم می گویند. گروه دیگر هم، گروه مولتی هد ویر یا چند توزینه نام دارد.

 ما تقریبا از سال 94 شروع به تحقیق و توسعه کردیم و در سال 95 اولین محصول­ مان آماده شد. از 96 به صورت جدی وارد بازار شدیم و  از سال 98 فکر می ­کنم اولین صادرات ­مان را انجام دادیم.

به چه کشورهایی؟

اولین صادرات­ مان که افغانستان بود بعد از آن در عراق توانستیم مشتری پیدا کنیم. بعد از آن هم همین ترکیه ­ای که الان هستیم. البته ما پیش از این در ترکیه چندین مشتری داشتیم و فروش می کردیم اما امسال اولین سال است که در نمایشگاهی در این کشور شرکت می­ کنیم. بر روی بازار هند هم کار را آغاز و دفتر فروشمان را تاسیس کرده ایم. از بنگلادش هم مشتری داریم و در حال فروش چندین دستگاه به این کشور هستیم.

 هدف­ گذاری­تان برای این نمایشگاه چه بوده است؟

همانطوری که عرض کردم،  بازار ترکیه بازار بزرگی است و دروازه ورودی است به اروپا و نیز آفریقا. در گذشته به ترکیه دستگاه فروخته بودیم اما تصمیم گرفتیم که حضور جدی­تری داشته باشیم و بیشتر دیده شویم چون تا پیش از این بنا به دلایلی به صورت عمومی کار نکرده بودیم و فقط به صورت اختصاصی و جسته و گریخته با مشتریان کار می ­کردیم تا از نظر فنی خیال­مان راحت شود که دستگاه هایمان استانداردهای ترکیه را پاس می کنند. بعد از آن به صورت گسترده وارد بازار شدیم.

موضوع دیگر هم این بود که واکنش ها در بازار را ببینیم تا بتوانیم استراتژی آینده برای این کشور را تعیین کنیم.

وقتی با دوستان صحبت از نمایشگاه بین المللی می شود همیشه این نکته را یادآوری می کنم که حضور در یک نمایشگاه بین المللی تنها حضور در بازار کشور میزبان نیست بلکه می توان از بازدیدکنندگان سایر کشورها هم بهره برد. شما در این نمایشگاه علاوه بر ترکیه از چه کشورهایی بازدید کننده داشتید؟

بیشتر از ترکیه و چین.

چینی ­ها را که من در نمایشگاه ندیدم.

امسال خیلی کم بودند. فکر کنم هفت  یا هشت غرفه از این کشور دیدم.

موضوع این است گویا در بازگشت به کشورشان باید دو یا سه هفته قرنطینه شوند، برای همین نمی ­آیند.

نمی­ آیند بله. البته همین چند غرفه­ ای هم که آمده بودند، هیچکدام ماشین های ما را نیاورده بودند. رقیب­ های ترک­مان هم دستگاه­ هایشان حداقل دو برابر ما قیمت دارد و این مزیت رقابتی در بحث قیمت برای ما ایجاد می کند. کیفیت­مان هم کیفیت خوبی است، حالا شاید امکانات دستگاه­ مان یک مقدار از امکانات دستگاه­ هایی که در ترکیه تولید می ­شود پایین­تر باشد اما از نظر کیفیتی فرقی ندارد.

نکته مهم دیگر اینکه محصول مولتی هدمان را اصلا ترک­ ها تولید نمی کنند و در واقع از چین وارد می­ کنند. یکی از اهداف ما هم این است که در این بخش جای چینی ­ها را بگیریم در بازار ترکیه.

در خود بازار داخل چطور. اوضاع چطور است؟

بازار داخل هم خوب است. تقریبا از سال 96 داریم دستگاه می­ فروشیم. ما تقریبا 200 مشتری داریم در بازار داخل. تا الان در 200 کارخانه مختلف ماشین هایمان نصب شده است. بسیاری از برندهای مشهور مشتری ما هستند. در صنعت چیپس و پفک تقریبا همه ­شان از چی­ توز، مزمز، اشی­ مشی سابق گرفته تا  لینا و لوسی،  همه مشتری­ های خوب ما هستند. در صنعت لبنیات و به ویژه  پنیر پیتزا شرکت هایی همچون رامک، 95-95 ، چند مجموعه از پگاه­ و شرکت پاک، همگی مشتری­ های ما هستند. در صنعت خشکبار هم به عنوان مثال شرکت گلستان و یا  شرکت کوروش را می توانم به عنوان شاخص ترین ها نام ببرم.

صحبت پایانی شما را هم می شنویم.

خیلی علاقمندیم که با دیگر شرکت های ایرانی در چنین نمایشگاه هایی حضور داشته باشیم و کار گروهی بکنیم چون کار تکی از لحاظ برندینگ چندان برای ما مطلوب نیست.

مثلا به شکل حضور پاویونی.

دقیقا و یا اینکه بخواهیم دفتری راه بیندازیم آنهم به صورت اشتراکی. حتی اگر نیرویی بخواهیم مستقر کنیم بابت خدمات پس از فروش، می­ تواند به صورت مشترک باشد. به هرحال یک مقدار کار را راحت­ تر می­ کند. ما این تجربه را در هند داریم. الان ما دو شرکت هستیم در هند که همه کارها را با هم انجام می دهیم. غرفه را با هم می گیریم همچنین دفتر را.

هندی­ ها هم خودشان ماشین­ سازان خوبی هستند.

بله.

انجمن ماشین سازی خوبی هم دارند.

بله. ما با یکی از همان انجمن ­ها کانکت شده ایم.

ممنون از گفت و گو با ما.