نسل‌ها رو به تغییر دارند. تحقیقات و اطلاعات به ما کمک می‌کنند تا گرایشات را مکان‌یابی و ارزیابی کنیم اما رفتارها به ما کمک خواهند کرد تا درک بهتری از این گرایشات داشته باشیم. نسل‌ها نشانگرهای رفتاری را ایجاد می‌کنند تا حس منطقی از گرایشات و تمایلات را به گونه‌ای بیافرینند که ما بتوانیم رهبری، برندینگ یا استخدام را از این رفتارها پیش‌بینی کنیم. مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانید با این هدف تنظیم شده که شما را با درک این‌که نسل Z چگونه رشد می‌کند، با ویژگی‌های آن‌ها آشنا سازد. در این مقاله راجع به این‌که یک نسل Z چگونه رشد می‌کند و مراحل زندگی را پشت سر می‌گذارد، صحبت می‌کنیم. ویژگی‌های نسل Z و این‌که چه چیزی رفتار و انتظارات آن‌ها را شکل می‌دهد، موضوعی مهم برای دنیای کسب‌وکار و آینده فروشندگان کالاست.

 

 

 

بسته به این‌که شما کدام تحقیق را خوانده باشید، نسل Z می‌تواند از 1993 یا پس از سال 2000 آغاز شود. با هدف شبیه‌سازی، این مقاله نسل Z را متولدین سال 1995 در نظر می‌گیرد.

 

1995: نسل Z متولد می‌شود (سن صفر)

ما نام این فرد خیالی را Jen Z می‌گذاریم. Jen Z توسط والدینی با ذهن کارآفرین از نسل X اما هم‌نسلان جوان‌تر او از نسل میلنیال‌های تکنولوژی محور به دنیا آورده شده‌‌اند. در حقیقت 38 درصد از کودکان امروزی که زیر 2 سال سن دارند، از گوشی‌های موبایل برای بازی کردن، دیدن ویدیو یا سایر رسانه‌ها استفاده کرده‌اند. این گرایشی است که بسیار بیشتر و بیشتر از زمانی که والدین میلنیال آن‌ها متولد شدند وجود داشته است و نسل Z را تبدیل به کارشناسان چیره‌دست در استفاده از فناوری کرده است.

 

2004: نسل بازیکنان آنلاین (سن 9)

محبوب‌ترین بازی گروهی آنلاین جهان، World of Warcraft نام دارد. بازی در سال 2004 به بازار آمد و تاکنون حدود 1/7میلیون مشترک پیدا کرده است. 66درصد از نسل z، بازی‌های کامپیوتری را جزو علایق اصلی‌شان نام برده‌اند و 97درصد جوانان آمریکایی با کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری بازی می‌کنند. شکی نیست که Jen Z از بازی آنلاین با دوستانش لذت می‌برد. برای تایید تاثیرگذاری بازی‌های کامپیوتری، کافی است نگاهی به مالکیت 970 میلیون دلاری آمازون بر Twitch در آگوست سال 2014 بیاندازیم.

Twitch پلتفورم تماشای آنلاین بازی‌های کامپیوتری است جایی که تماشاچیان، بازی‌ها و رویدادهای وابسته به آن را تماشا می‌کنند. در فوریه 2014، Twitch چهارمین منبع بزرگ استفاده از فضای اینترنت در ایالات متحده شد و در 2015، ماهانه 100میلیون بازدیدکننده داشت.

بازی نشان می‌دهد که چگونه نسل Z با دنیای پیرامونش رفتار می‌کند و واکنش نشان می‌دهد. بازی‌های کامپیوتری و آنلاین نسل Z را به گونه‌ای شکل می‌دهد که دوست دارد تا تفاوت ایجاد کند، به ارزش‌های تیمی احترام بگذارد و همکاری‌های جهانی را توسعه دهد.

 

2005: جامعه اجتماعی دانا(سن ۱۰)

2005 سالی است که فیس‌بوک از دانشجویان کالج به دانش‌آموزان دبیرستانی سرایت کرد. اگرچه نسل Z از لحاظ الزامات سنی با فیس‌بوک مطابقت ندارد، اما این موضوع آن‌ها را متوقف نکرده است تا دروغی نگویند و شماره کاربری برای خود ایجاد نکنند.

میلنیال‌ها تکنولوژی را درک کردند و در آغوش گرفتند اما نسل Z، دیجیتال مادرزاد هستند. آن‌ها مجبور نبودند تا خود را با فناوری مطابقت دهند. تنها دنیایی که می‌شناسند، دنیایی با حداکثر ارتباطات است. جایی که اگر فیس‌بوک یک کشور بود، می‌توانست پرجمعیت‌ترین کشور بر روی کره زمین با 39/1 میلیارد جمعیت باشد. ارتباطات دیجیتال که زمان واقعی، شفافیت، جهانی شدن و همکاری را دارد و تبدیل به معیارهای برای نسل Z شده است.

 

2006: مدرسه گوگل (سن 11)

تصور کنید اگر گوگل در آن زمان بود، کارهای تحقیقاتی شما در دوران راهنمایی تا چه میزان کامل‌تر می‌شد. دسترسی به اطلاعات جهان برای نسل Z تنها با تایپ چند کلمه در یک جدول خالی امکان‌پذیر شده است. Jen Z و همسن‌هایش تبدیل به جستجوگرانی چیره‌دست و مبتکر به خاطر دسترسی‌شان از سال‌های ابتدایی زندگی به اینترنت شده‌اند. در حقیقت 43درصد از نوجوانان ترجیح می‌دهند تا برای یادگیری دسترسی به منابع دیجیتال داشته باشند. آنان فراگیری از اینترنت را آسان‌تر می‌یابند.

مانند بسیاری از میلنیال‌ها، نسل Z نیز اینترنت را مانند مغز بیرونی خود می‌پندارد و به همین خاطر مشکلات خودش را به گونه‌ای کاملا متفاوت نسبت به نسل‌های قبلی برطرف می‌کند. آن‌ها والدین یا معلمینشان را چیزی بیشتر از اینترنت به‌عنوان صاحب اختیار یا اهل فن نمی‌شناسند.

 

2007: موبایل و ویدیومحور (سن 12)

78درصد از نوجوانان، بین 12تا17 سال، دارای تلفن همراه هستند. آن‌ها بسیار خوش‌بخت بودند که به نخستین آیفون در سال 2007 دسترسی پیدا کردند و به خاطر صفحه لمسی و صفحه کلید مجازی‌اش عاشقش شدند. گوشی‌های هوشمند دسترسی کاربران را به متن، شبکه‌های اجتماعی و بازی فراهم کرده‌اند.

در این زمان YouTube محبوبیتی خوب در بین مردم پیدا کرد. طبق آمار 54درصد از نسل Z به شکل‌های مختلف از یوتوب انواع ویدیوها را نگاه می‌کنند.

نسل Z، نسلی بی‌مرز و بی‌اعتناست. آن‌ها پیوسته با شکل‌های جدیدی از تکنولوژی و ارتباطات مواجهند و از نوآوری به شدت استقبال می‌کنند. خطوط قرمز، محدودیت و محدودسازی به شدت آن‌ها را ناراحت می‌کند.

 

2008: توزیع و بخش جهانی (سن ۱۳)

Jen Z مانند یک دوربین فیلم‌برداری روزانه صفحات موبایل، تلویزیون، لپ‌تاپ و دستگاه‌های بازی را مشاهده می‌کند. او اکنون به حد کافی سن دارد که عضو شبکه توئیتر شود و یک حساب کاربری ایجاد کند.

او همچنین شبکه‌‌های اجتماعی و پلتفورم‌های وبلاگ‌نویسی، Tumbler، که یک پلتفرم جهانی را برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، احساسات و عقایدش در اختیارش گذاشته، کشف کرده است. این همان سالی است که شرکت Apple نخستین فروشگاه خود (App Store) را راه‌اندازی کرده است.

نسل Z، اشاعه‌دهنده، عملگرا و هکر است. تکنولوژی این توانایی را به آن‌ها داده تا صدایی داشته باشد، جریان ایجاد کند و طبقه‌بندی نماید و درنهایت مشکلات پیچیده را آسان کند چراکه «در پایان یک اپ برای همه کارها وجود دارد!»

 

2010: زندگی در جهان به هم متصل شده (سن 15)

اکنون در دبیرستان، علایق کاری بی‌نظیری را در خود می‌پروراند. او شروع به همکاری با همنسلانش از طریق داده‌های گوگل درون کلاس درسش می‌کند، در راه خانه با گوشی موبایلش کارش را ادامه می‌دهد و تکالیفش را بر روی لپ‌تاپ در منزل انجام می‌دهد.

اینستاگرام نیز آغاز به کار کرده و به سرعت تبدیل به ابزاری کارا شده است. اینستاگرام اولویت‌های ارتباطی نسل Z را به سمت تصاویر و ویدیوهای کوچک برده است. اگرچه Jen Z به قدر کافی سن ندارد که یک حساب کاربری در Kickstarter باز کند، اما این پلتفورم نشان داده که چگونه می‌تواند به سادگی تبدیل به یک کارآفرین شود و بر دنیا تاثیر بگذارد. شرکت Apple نخستین iPad را روانه بازار می‌کند. نسل Z اکنون از 4 تا 5 صفحه نمایش (موبایل، تلویزیون، لپ‌تاپ، تبلت یا دستگاه بازی) استفاده می‌کند.

امروز در حدود 10میلیارد ابزار به هم متصل وجود دارند که احتمالا در سال 2020 به 100 میلیارد خواهند رسید. این بدین معناست که نسل z در دنیایی با 1تریلیون ابزار دارای ارتباط با یکدیگر زندگی خواهد کرد. دنیای به هم متصل، انتظارات نسل Z و اولویت‌های او را تغییر می‌دهد. آن‌ها ارتباط غریزی بالاتری با تکنولوژی دارند.

 

2012: سر برافراشتن شبکه‌های اجتماعی ناشناخته (سن 17)

تا 2014، 25 درصد از نسل Z شبکه اجتماعی والدین و خواهر یا برادران خود را ترک کرده بودند. بسیاری از نسل Z از سطحی‌نگری رسانه‌های اجتماعی خسته شده‌اند. برای پاسخ به نیاز روزافزون برای داشتن شبکه‌هایی سازگار با زندگی واقعی، Whisper وارد شد و میلیون‌ها نفر کاربر را به شبکه خود افزود. Jen Z در حال حاضر در دبیرستان است و همچنان Snapchat را که در سال 2011 وارد بازار شده ترجیح می‌دهد چرا که ارتباطاتی واقعی‌تر و صادقانه‌تر را شکل می‌دهد.

نسل Z به پیام‌رسانی‌های صادق، شفاف و معتبر عکس‌العمل بهتری نشان می‌دهد.

 

2015: شروع کار حرفه‌ای (سن 20)

نسل Z شروع به ورود به دنیای کار کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها مراحل کارورزی را می‌گذرانند. در حقیقت 80درصد از دانش‌آموزان دبیرستان علاقه‌مند هستند که در طول رفتن به مدرسه، یک دوره کارآموزی را نیز تجربه کنند. جای شگفتی نیست که LinkedIn تصمیم گرفته که سن کاربران خود را به 13 کاهش دهد.

Jen Z مشتاق است تا کاری تمام‌وقت داشته باشد اما باسابقه کاری کم. 83 درصد از دانش‌آموزان امروزی بر این اعتقادند که 3 سال یا کمتر، زمان مناسبی برای گذراندن در نخستین شغل است. همزمان با ورود به فضای کار، آن‌ها انتظارات ناهمگونی دارند. به‌عنوان نسل حقیقی جهانی، فقدان تنوع و ناهمگونی (نژاد، جنس، فرهنگ و سن) برای آن‌ها به مانند یک پرچم قرمز است. نسل Z به خوبی ارزش تفاوت‌های گوناگون در نگرش آدم‌های مختلف را درک می‌کند. نه‌تنها انتظار دارد، بلکه نیازمند آن است.

نسل Z خودآموز، خودمحرک و خودآغازگر هستند. آن‌ها به اندازه میلنیال‌ها به دنبال تاثیرگذاری بر فضای کاری هستند.