هنر بسته بندی: نشست خبری تجاری سازندگان ماشینآلات صنعت شیرینی و شکلات آلمان در ایران به همت گروه مشاورین آرا و به میزبانی سازمان مدیریت صنعتی ایران با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست خانم Beatrix Fraese نماینده انجمن VDMA به سخنرانی پرداخت و از هدفهای آینده این انجمن برای بازار ایران بهویژه بخش ماشینآلات شیرینی و شکلات گفت.
این نشست خبری در واقع اطلاعرسانی بیشتر و مقدماتی برای حضور هیاتی متشکل از 16شرکت آلمانی عضو انجمن و فعال در زمینه فرآوری، تولید و بستهبندی شیرینی و شکلات در تاریخ 6 و 7 مهرماه سال جاری در تهران بود. خانم Fraese در ابتدا از VDMA و فعالیتهای آن گفت که به 37 مجموعه تقسیمبندی میشود. وی بازار ایران را در گذشته یکی از بازارهای پررونق برای شرکتهای آلمانی برشمرد که بازگشت به آن پس از چندین سال آسان نخواهد بود. Fraese، VDMA را بزرگترین موسسه صنعتی در اروپا با بیش از 3200 عضو در مهندسی مکانیک برشمرد که 125سال از تاسیس آن میگذرد. 77درصد از تولیدات این انجمن به کشورهایی همچون آمریکا، برزیل، چین، روسیه، ایران و اقصینقاط جهان صادر میشود.
نماینده VDMA بخش فرآوری و بستهبندی صنایع غذایی را در رده پنجم این انجمن قرار داد که بیشترین صادرات را با 87درصد نسبت به بخشهای دیگر به خود اختصاص داده است. به گفته او تقاضا برای خرید ماشینآلات مواد غذایی سالانه 38 میلیارد یورو است. Fraese صادرات ماشینآلات به خاورمیانه را 2 میلیارد یورو ذکر کرد که 280میلیون آن به ایران بوده و این کشور را بعد از عربستان و امارات در جایگاه سوم قرار داده است. وی بازار ایران در سالهای گذشته را بیشتر در قبضه کشورهای چین و ایتالیا دانست و درمجموع در بازدید 2ساعتهای که از نمایشگاه شیرینی و شکلات داشت وضعیت تولید و بستهبندی این محصول در ایران را نسبت به گذشته بهتر ارزیابی کرد.
وی در پاسخ به سوال سهیل چهرهای سردبیر هنر بستهبندی درخصوص هدفها و چگونگی حضور این انجمن در ایران را اینگونه پاسخ گفت: «ما از ماه گذشته دفتری را در ایران راهاندازی کردهایم. با عوض شدن شرایط سیاسی، برنامه داریم تا از نزدیک در کنار شرکتهای ایرانی باشیم و بتوانیم با مشاوره و آموزش، کیفیت محصول نهاییشان را بالا ببریم.» Fraese همچنین در پاسخ به سوال دیگر چهرهای در مورد جایگاهی که VDMA در پی دستیابی به آن در بازار ایران است را نیز اینگونه پاسخ داد: «همانطور که شما گفتید محصولات آلمانی در رده بالای کیفی و قیمتی هستند و عملا امکان خرید آنها برای شرکتهای متوسط و رو به پایین وجود نداشت، اما باید به شما بگویم که مجموعهای که در مهر به ایران میآیند همگی شرکتهای متوسط هستند از لحاظ حجم تولید، اما از لحاظ کیفیت کماکان بهترینهای دنیا به حساب میآیند. ما در زمینه ماشینآلات فرآیند، امکان تعدیل قیمت نداریم اما در بخش بستهبندی میتوان با کمتر کردن تیراژ کار، هزینهها را کاهش داد.»
از دیگر مجموعههایی که در همایش مهرماه به ایران خواهند آمد آکادمی تولید شیرینی و شکلات آلمان است که درخصوص روشهای تولید نیز برنامههای آموزشی را برای حضار برگزار خواهد کرد.
اطلاعات بیشتر در این خصوص را میتوانید در آدرس www.irangermanconfectionery.com بیابید.