نمایشگاههای تخصصی همیشه بهعنوان بخشی جدایی ناپذیر از چرخه فعالیتهای تولیدی و تجاری به حساب آمدهاند. در اصل این موضوع، تفکیک نظری وجود ندارد اما در میزان اهمیت دادن به حضور در نمایشگاهها و روشهای برگزاری آن البته، اختلافها بسیار است. یافتن مشتریان جدید، تثبیت برند، ترجیح بودن به نبودن، دید و بازدید با نمایندگیها و حتی چای نوشیدن با دوستان قدیمی، بخشی از هدفهایی است که بسیاری از مدیران برای حضور در نمایشگاه به عنوان غرفهدار ابراز میکنند.
با هر هدفی که مدیران شرکتها تصمیم به حضور در نمایشگاهها میگیرند، باید ابزار لازم را برای نتیجهگیری فراهم کرده باشند تا بتوانند به نتایج موردنظر دست یابند. موضوع مهمتر انتخاب خود نمایشگاه است. قطعا هیچ مجموعه تولیدی و تجاری وقت و توان مالی حضور در همه نمایشگاههای مرتبط را نخواهد داشت. اینجا جایی است که بحث مطالعه دقیق درخصوص بررسی وضعیت بازار و نیازهای مجموعه پیش میآید که متناسب با آن باید نمایشگاهها دستهبندی و البته اولویتبندی شوند.
انتخاب نمایشگاهها معمولا به فاکتورهایی همچون منطقه جغرافیایی میزبان، نوع فعالیت نمایشگاه، تعداد، ملیت و نوع فعالیت بازدیدکنندگان و یا حتی برگزارکنندگان آن بستگی دارد. نمایشگاههای بسیاری هستند که نام بینالمللی را یدک میکشند اما درحقیقت تنها رویدادهایی کشوری هستند چراکه از بازدیدکنندگان و خریداران بینالمللی بیبهرهاند مانند اغلب نمایشگاههایی که در ایران و برخی کشورهای منطقه برگزار میشوند.
The Innovation Alliance بزرگترین رویداد چاپ و بستهبندی جهان در سال 2018 است. رویدادی که هوشمندانه و با ترکیب 5 نمایشگاه با یکدیگر آن هم در سالی که نمایشگاه مهم دیگری در اروپا برگزار نمیشود، در میلان ایتالیا اتفاق خواهد افتاد. این 5 نمایشگاه شامل ipack-ima /فرآوری و بستهبندی، Plast/ انواع پلاستیکها، PRINT4ALL/انواع چاپ و گرافیک و کاغذ، INTRA LOGISTICA/ لجستیک و انبارداری و MEAT TECH/فرآوری و بستهبندی فراوردههای گوشتی میشود. زنجیره و چرخه کاملی از بستهبندی! رویدادهایی که برخی از آنها هر کدام به صورت جداگانه نمایشگاههایی معتبر و صاحب عنوان در جهان هستند. PRINT4ALL در این میان برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است. نمایشگاهی که در زمینه انواع چاپ، لیبل، کاغذ و مقوا، فیلمهای بستهبندی و… فعالیت میکند. ایران در این نمایشگاه صاحب پاویون خواهد بود. حضور در این نمایشگاه از این جهت حایز اهمیت است که غرفهداران در واقع با یک تیر دو نشان میزنند. هم بازدیدکننده و خریدار احتمالی آخرین فناوریهای چاپ و بستهبندی (در مجموع 5 نمایشگاه) هم هستند و مهم خدمات خود را در جایگاه غرفهدار خواهند فروخت. انجمنها نیز میتوانند با در اختیار گرفتن غرفههایی با هدف ایجاد ارتباطات صنفی و گروهی، تسهیلاتی را برای اعضای خود ایجاد کنند بهطوری که هر کدام از شرکتهای عضو انجمن بتوانند با هزینهای در حدود 1 متر غرفه، در نمایشگاه حضور داشته باشند.
بازدید و ملاقات با سایر انجمنهای مرتبط و واحدهای تولیدی ایتالیایی از دیگر هدفهاست. البته باید در نظر داشت که حضور در این رویداد تنها به معنای حضور در بازار ایتالیا یا اروپا نیست. حداقل از 150 کشور دنیا، بازدیدکنندگانی این نمایشگاه را از نزدیک بررسی خواهند کرد. حداقل متراژ برای دریافت غرفه 6 متر است. امکانی که در هیچ نمایشگاه معتبر دیگری امکانپذیر نیست. تا خارج شدن بازار داخل از رکود، توجه به صادرات و حضور در نمایشگاههای اینچنینی، جزو ضروریات به نظر میرسد.
PRINT4ALL فرصتی استثنایی برای صنعت چاپ و صنایع وابسته به آن است که در نمایشگاهی معتبر به شکلی متحدالشکل و آبرومند حضوری رسمی داشته باشند تا غرفهای مجزا و جداافتاده در گوشهای از سالن مانند اغلب آنهایی که تا به حال اتفاق افتاده!