گفت و گو با “علی مرادی“، رییس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران بیوتی و کلین:
در صورت داشتن فضای بیشتر، بزرگترین نمایشگاه خاورمیانه را برگزار خواهیم کرد
اکثر برندهای خارجی در بازار آرایشی ایران، در داخل تولید می شوند
هنر بستهبندی/اکرم قدرت: شناساندن و معرفی محصولات جدید، جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی، کمک به رونق تولید، ایجاد زمینه فعالیتهای علمی و تحقیقی در مورد ذائقه مصرفکنندگان، رقبا و محصولات جدید آنها، پیشفروش کردن محصولات، شناسایی و انتخاب نمایندگان فروش جدید، اطلاع از آخرین استانداردهای علمی و پژوهشی خارجی، تعامل بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، معرفی توانمندیهای شرکتهای داخلی و کشف استانداردهای بالقوه در داخل کشور، مهمترین اهداف برگزاری یک نمایشگاه بهشمار میرود. در این راستا به بهانه برگزاری بیستودومین نمایشگاه بینالمللی مواد شوینده، پاککننده، بهداشتی، سلولزی و ماشینآلات وابسته با علی مرادی مجری و رییس ستاد برگزاری نمایشگاه گفتوگویی انجام دادهایم که در زیر میخوانید:
– با توجه به سابقه جناب عالی در برگزاری نمایشگاه ایران بیوتی و کلین، روند برگزاری نمایشگاه را طی این سالها چگونه ارزیابی میکنید؟
هر ساله با افزایش تعداد دستاندرکاران این صنعت حضور شرکتها نیز افزایش یافته، بهویژه از سال 1390 روند صعودی بسیار مناسبی را آغاز کرده، به گونهای که این نمایشگاه یکی از 10 نمایشگاهی است که از درصد رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
– برگزاری نمایشگاه مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی و سلولزی در ایران از چه سالی آغاز شد و هدف از برگزاری این نمایشگاه چه بود؟
برگزاری این نمایشگاه از سال 1368 آغاز شد و اهداف گوناگونی را بنا به مقتضیات زمان داشته است که از مهمترین آنان میتوان به توسعه صادرات، افزایش ارتباطات تجاری بین شرکتهای ایرانی و خارجی و ارتقای دانش علمی و افزایش کیفیت محصولات اشاره کرد.
– کیفیت بستهبندی مواد شوینده، آرایشی و پاککنندهها هرکدام در چه سطحی قرار دارد؟
در حال حاضر کیفیت محصولات بهویژه آرایشی و بهداشتی بسیار مناسب است، البته نباید مسئله مهم به روز بودن کیفیت و بستهبندی را نادیده گرفت ولی شکی نیست که اکثر محصولات آرایشی موجود در بازار ایران که با مارک خارجی عرضه میشوند، توسط شرکتهای ایرانی تولید شدهاند.
– نمایشگاه ایران بیوتی سال 94 را تا چه حد موفق ازریابی میکنید؟
استقبال قابل توجه شرکتها حضور در این نمایشگاه بهخصوص در بخش خارجی به گونهای است که پیشبینی میشود در سال 94 در صورت تخصیص فضای بیشتر توسط مسوولان، این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاههای آرایشی و بهداشتی در سطح منطقه و خاورمیانه شود.
– آیا نمایشگاه مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی و سلولزی در شهرستانها نیز برگزار میشود؟ نظر شما در مورد برگزاری یا عدم برگزاری این نمایشگاهها در شهرستانها چیست؟
بله، در شهرستانها نیز برگزار میشود، اما از نظر کیفیت برگزاری و به دلیل آنکه با چند نمایشگاه هم ردیف خود از جمله پزشکی برگزار میشود، نتوانسته نیازهای مصرفکنندگان و از همه مهمتر شرکتکنندگان را تامین کند.
– پیشبینی جنابعالی از حضور شرکتکنندگان سال 94تا چه حد است؟
استقبال نسبت به سال 93 چشمگیرتر بوده است و پیشبینی میشود که از نظر تعداد شرکتها نیز از رشد مناسبی برخوردار باشد.
– با وجود تحریمها و مشکلات اقتصادی، نمایشگاه ایران بیوتی دورههای گذشته چگونه برگزار شد؟
علیرغم تحریم این نمایشگاه بهطور متوسط در سال 92 نسبت به سال 91 حدود 80درصد رشد و در سال 93 نسبت به 92 بیش از 37درصد افزایش نشان میدهد.
– میزان رضایتمندی غرفهداران در سالهای گذشته چگونه ارزیابی شد؟ عمده نارضایتی آنان ناشی از چه ضعفهایی بود؟
براساس نظرسنجی انجام شده توسط روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاها، 75درصد شرکتکنندگان رضایت کامل داشتهاند و نارضایتی اغلب از نظر نامناسب بودن سالن و ساعت بازدید نمایشگاه بوده است.
– آیا شرکتهای خارجی در نمایشگاه حضور دارند؟
بله، حدود 30 شرکت خارجی در نمایشگاه سال 94 مشارکت کردهاند.
– کدام کشورها اعلام حضور کردهاند؟ چه شرایطی برای حضور بهتر و بیشتر آنها فراهم شده است؟
در حال حاضر کشورهای ترکیه، چین، آلمان، ایتالیا، فرانسه، کرهجنوبی و یونان مشارکت داشتهاند.