تسنیم: معاون سابق صنایع دستی کشور گفت: یکی از مشکلات حوزه‌ صادرات صنایع دستی این است که هنوز بسته‌بندی مطلوب با استانداردهای صادراتی کالاهای صنایع دستی نداریم، مثلاً در کشورهای اروپایی حتماً قابل بازیافت‌بودن بسته‌بندی بسیار مدنظر است.

یحیی رحمتی اظهار داشت: فرقی که صنایع دستی با سایر کالاهای صنعتی دارد ویژگی‌های فرهنگی و تمدنی آن است که به نوعی خبر از جغرافیای خودش به عنوان کالای فرهنگی دارد لذا اینکه بخواهند آن را در حوزه صادرات با کالاهای صنعتی مقایسه کنیم مقایسه مع‌الفارق است.

وی با بیان اینکه البته این هم باعث نمی‌شود که در صادرات کالاهایی که جنبه کاربردی دارد و قرار است که کاربرد خاصی داشته باشند و سلایق و آنچه مورد انتخاب مخاطب است را مدنظر قرار ندهیم اضافه کرد: به طور مثال در حوزه جواهرآلات حتما باید نسبت به بازارهای هدف، نوع جذب و درخواست خریدار را در نظر بگیریم، به عنوان نمونه کشورهای حاشیه خلیج فارس زیاد به نقره توجه ندارند به طلا بیشتر توجه دارند لذا اگر آنجا را بازار هدف نقره قرار دهیم موفقیتی نخواهیم داشت.

رحمتی با بیان اینکه از طرفی نادیده‌گرفتن رقبا امر بسیار خطرناکی است یادآور شد: آنها هم به نوعی تلاش می‌کنند این بازار را از دست ما بگیرند، این موضوع یکی از مشکلات کار در حوزه صادرات است و باید رقبا و نحوه ورود آنها به بازار هدف را در خصوص در حجم کالاهای صارداتی مدنظر قرار دهیم.

معاون سابق صنایع دستی کشور ادامه داد: شاید برخی مواقع کالاهایی که باید بر اساس نیاز مخاطب باشد هنوز در بازار داخل تولید نمی‌شود مثلاً در بسیاری از کشورها بسته‌بندی مهمتر از محصول است و آن را احترام به مخاطب و احترام به مشتری می‌دانند و این موضوع علاوه بر اینکه احترام به مشتری است، اعتمادی در مشتری ایجاد می‌کند چون اطلاعات در مورد استاندارد، نحوه استفاده و مبداء جغرافیایی تولید اثر به شما می‌دهد.

رحمتی با بیان اینک متأسفانه ما هنوز بسته‌بندی مطلوب را که باید استانداردهای صادراتی را داشته باشد نداریم و باید روی آن کار کنیم خاطرنشان کرد: ما استانداردهای بازارهای هدف را در حوزه بسته‌بندی باید مدنظر قرار دهیم مثلاً در کشورهای اروپایی حتماً قابل بازیافت‌بودن بسته‌بندی بسیار مدنظر است لذا نمی‌توان باهر بسته‌بندی وارد این بازار شویم که در غیر این صورت حتماً کالا برگشت می‌خورد.