سهیل چهره ای

در شش سال گذشته‌ای که از هنر بسته‌بندی با شما سخن گفته‌ام، همواره بر نکاتی پا فشرده‌ام که عمیقا به آنها اعتقاد داشتم. اعتقاداتی که نه در مقام سخن، بلکه در هنگام عمل نیز به آنها وفادار بودم. یکی از موضوعاتی که همواره به آن پیشنهاد کرده‌ام، حضور در بازارهای بین‌المللی چه به لحاظ ناظر و چه فروشنده بوده است. حضوری که آسان‌ترین و بهترین راه برای وصول آن، بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی و مرتبط است. حتی دیدن برخی نمایشگاه‌های داخلی که رکود و نبود نوآوری در آن، کسالت به بار می‌آورد نیز برای حرفه‌ای‌ها پندآموز است، زیرا عامل هر پیشرفت و جابه‌جایی، آگاهی دقیق از شرایط موجود است.

 

آنهایی که نزدیک‌تر با هنر بسته‌بندی و فعالیت‌هایش هستند، به خوبی از فعالیت‌های برون‌مرزی آن آگاهند و می‌دانند که حدود هفت سالی هست که در معتبرترین نمایشگاه‌های منطقه‌ای و البته برخی در مقیاس جهانی، به عنوان اسپانسر رسانه‌ای حضور داریم و گزارش‌های دیداری و فنی بسیاری را تقدیم خوانندگان محترم کرده‌ایم.

نمایشگاه‌هایی همچون Gulfood Manufacturing, Gulfood و Eurasia Packaging که اولی حتی در جهان نیز صاحب رکورد بزرگترین نمایشگاه سالانه موادغذایی است. کمک به اهالی صنعت برای بازدید از نمایشگاه‌های جهانی از طریق برگزاری تورهای تخصصی و یا انتقال تجربیات برای آنانی که قصد حضور به‌عنوان غرفه‌دار را داشتند، همچنین انتشار کتاب‌های پاویون ایران برای نشر و گسترش تجارت و صنعت ایران ازجمله اقداماتی بود که در سال‌های گذشته انجام دادیم اما هیچگاه مرا کاملا راضی نکرد. آنچه که به دنبالش بودم ایجاد فرصتی متفاوت و آن هم فراهم کردن شرایط حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌هایی بود که در اروپا برگزار می‌شدند.

این مهم اتفاق افتاد. نمایشگاه PRINT4ALL میلان، به عنوان بخشی از پروژه The Innovation Alliance که یک زنجیره کامل بسته‌بندی را شکل می‌دهد. زنجیره‌ای شامل لجستیک، فرآوری، ماشین‌آلات، گرافیک، مواد اولیه و… . PRINT 4ALL بخشی از این زنجیره و شاید بتوان گفت از مهمترین بخش‌های آن است چراکه گستردگی فراوانی از حیث نوع فعالیت دارد. برگزاری هر کدام از بخش‌های جداگانه این نمایشگاه را یکی از انجمن‌های تخصصی ایتالیا برعهده دارد که در PRINT4ALL این مهم برعهده انجمن ACIMGA است. این نمایشگاه شامل تمام بخش‌های چاپ، پیش و پس از چاپ، گرافیک، کاغذ و مقوا، ماشین‌آلات مربوطه، تولید انواع لیبل، مرکب، ابزارهای بازرسی و کنترل و… می‌شود. هنر بسته‌بندی طبق قراردادی با مرکز نمایشگاهی Fiera Milano، از بزرگترین و معتبرترین مراکز برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در اروپا و جهان، به طور انحصاری و ویژه بر اطلاع‌رسانی در این خصوص اهتمام خواهد ورزید. مهم‌تر اینکه شرایطی فراهم شده است که شرکت‌های ایرانی بتوانند با حداقل هزینه‌ای که ممکن است یعنی حداقل متراژ غرفه در این نمایشگاه حضور داشته باشند. برآنیم تا جمعی از صنعتگران ایرانی را به مهد صنعت و هنر اروپا ببریم تا آنان نیز داشته‌های خود را در معرض دید خریداران بگذارند. نکته بسیار مهم اینجاست که هر بخش از صنعت ما بسته به توانش، خریداران متفاوتی از بازارهای متفاوت را جذب خود خواهد کرد. نمایشگاه‌های بین‌المللی مکانی هستند برای رودررو شدن و گفت‌وگو با تمام بازارها؛ از شمال آفریقا تا خاورمیانه، از شرق دور تا غرب اروپا.

به هر حال این موضوعی ثابت شده است که حضور مستقیم در بازارهای گوناگون و رویارویی با مشتریان می‌تواند آگاهی تولیدکنندگان را از نیازها و گرایش‌های آینده آن مطلع کند. به روز باشیم، دنیا برای ما از حرکت نخواهد ایستاد!