سهیل چهره ای
صنعت لیبل در مقایسه با 40 سال گذشته سریعترین رشد را داشته است. این رشد به خاطر دیجیتالی شدن سریع صنعت چاپ لیبل بستهبندی بوده است که ادامه نیز خواهد یافت. البته موضوع تنها چاپ دیجیتال نیست اما شروع خوبی برای آغاز بحث است. آخرین گرایشهای بازار نشان میدهد که حدود یکچهارم از تمامی خرید و نصب ماشینهای چاپ جدید، همگی دیجیتال هستند که در حال رشد نیز هست.
همزمان انتخاب کانورترهای فعال در صنعت لیبل از دیجیتال، پیچیدهتر و غنیتر نیز میشود. فناوریهای تولید تونر که به وسیله Indigo و Xeikon هدایت میشوند به بازارهای باکیفیت سرک میکشند جایی که بهطور سنتی در حیطه حکمرانی افست است. ویژگیها و رنگ های فناوری جوهرافشان در جاده موفقیت گام برمیدارند- نهتنها با جابهجایی و جایگزینی فناوریهای دیجیتال موجود، بلکه با تکمیل کردن آنها با هدفگیری بازارهای صنعتی که بهطور سنتی به وسیله اسکرین و فلکسو از پیش چاپ شده/ انتقال حرارتی اشغال شدهاند.
در سال 2016، فرآیندهای تمام خودکار وبهای دیجیتال گامی به جلو خواهند نهاد. عناصر کلیدی شامل دایکات لیزری، بهکارگیری دیجیتال فویل سردی که از UV استفاده میکند، چسبهای قابل استفاده در جوهرافشان، ورنی UV جوهرافشان و… خواهند بود.
همزمان دیجیتالی شدن باعث تغییر شکل فرآیندهای چاپ میشود. تنظیمات چاپی میتوانند بلافاصله برای تجدید چاپ بازخوانی شوند؛ تنظیم خودکار فشار چاپ و رجیستر امکانپذیر شده است؛ مدیریت رنگ از تنظیم برای یک چاپ دور شده و به فضای کاری دیجیتال نزدیک میشود. به نظر میرسد که تمام این پیشرفتها به چاپهای متداول کمک می کند تا در سال 2016 نیز همچنان فناوری دوامپذیری باشند.
بخش دیگری که به نظر میرسد چاپ دیجیتال در آنجا در حال تاثیرگذاری است الگوهای نوظهور «وعده خریدار» هستند که از آن طریق برندها از لیبلها میخواهند تا با خریداران واکنش متقابل داشته باشند تا ایجاد اطمینان کنند و فروش را افزایش دهند. این فناوریها شامل QR و سایر کدهای 2D، NFS، RFID، Augmented Reality و تصویرسازی گوناگون سفارشی میشوند. کانورترهایی که میدانند چگونه تکنیکهای تصویرسازی در سیستمهای مدیریت اطلاعات برای جلب نظر خریدار و تضمین ردیابی از طریق چرخه توزیع نقش ایفا میکنند، موفق به ایجاد سودآوری میشوند و مشاوران خوبی برای خریداران برندهای خاص به حساب میآیند.
در ایران لیبلها از لحاظ ظاهری اهمیت بیشتری یافتهاند اما کماکان نبود قوانین و استانداردهای لازم برای نظارت بر محتوای نوشتاری آنها بسیار چشمگیر است. پیشرفتها در برخی زمینهها چشمگیر بوده اما هنوز بسیاری از برندهای بزرگ که تیراژ بالایی نیز دارند سفارشهای خود را به خارج از کشور و بهخصوص ترکیه سفارش میدهند که باید بررسی شود که کدامیک از دو موضوع کیفیت و قیمت تمام شده در اینجا نقش بزرگتری دارند. چندان سمت و سوی آینده نوع لیبلهای پرسفارش در بازار ایران قابل پیشبینی نیست اما در بخش شرینک اسلیو با وجود استقبال بینظیری که چند سال پیش از آن شد، متاسفانه تولیدکنندگان نتوانستند آنچنان که باید از پس کار برآیند و تقریبا اکثر کارهای انجام شده مرغوب نیستند و باعث رویگردانی بسیاری از سفارشدهندگان از این نوع چاپ و حرکت به سمت سایر لیبلها شد.