میزان: سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو با انتقاد از نحوه عملکرد سیستم نظارتی واردات قطعات خودرو گفت: وجود قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار نشانگر عدم نظارت دقیق سیستم نظارتی است که نتوانسته به خوبی وظیفه‌اش را انجام دهد.

ساسان قربانی بیان کرد: برخی سودجویان به دلیل کیفیت بالای قطعات ایرانی محصولات چینی را در بسته بندی‌های ایرانی به بازار ورود می‌کنند و همین موجب بی اعتمادی مصرف کنندگان می‌شود.

قربانی با اشاره به وجود تقلب در حوزه قطعات یدکی گفت: گرچه در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد اما باید در این زمینه برنامه هایی در سیستم گمرکات کشور طراحی و اجرا شود.ی با اشاره به اینکه می توان با بستن منافذ مرزی، جلوی ورود کالاهای بی کیفیت چینی را گرفت، عنوان کرد: وجود کالاهای بی کیفیت و تقلبی در کشور باعث منفی شدن ذهن مصرف کننده شده و آینده خوبی را در این حوزه رقم نخواهد زد به همین خاطر اقدامات جدی تری در این زمینه در حال پی گیری است.

دبیر شورای عالی قطعه سازان با اشاره به اینکه استاندارهای کافی برای کنترل کیفیت قطعات داخلی وجود دارد، ادامه داد: از لحاظ کیفیت به هیچ عنوان نمی توان محصولات داخلی را زیر سوال برد. با این حال ممکن است در پاره ای از موارد استثنائاتی وجود داشته باشد که توزیع کنندگان می بایست با شرکت خاطی برخورد کنند.قربانی با انتقاد از نحوه عملکرد سیستم نظارتی واردات قطعات خودرو گفت: وجود قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار نشانگر عدم نظارت دقیق سیستم نظارتی است که نتوانسته به خوبی وظیفه‌اش را انجام دهد.

بنابراین نیاز است که این سیستم مورد اصلاح قرار گیرد و سازمان گمرک، سازمان استاندارد، وزارتخانه مطبوع و مدیر کنترل مرزها نیز می بایست برای جلوگیری از ورود قطعات قاچاق و بی کیفیت اقدامات لازم را انجام دهند. وی درباره جلوگیری از سردرگمی مصرف کننده برای خرید کالای اصیل گفت: بهترین کار این است که مصرف کننده قطعه مورد نظر را از مراکز معتبر توزیع و فروش که از جانب خودروسازان معرفی می شود، تهیه کند همچنین در صورتی که با قطعه غیر استاندارد روبرو شد پی گیری لازم را انجام داده و مراتب را اطلاع دهد. چرا که این پی گیری تا حد زیادی می تواند از بروز خطا در این حیطه جلوگیری کند.

قربانی برای تشویق تولیدکنندگان به تولید قطعات داخلی گفت: وزارت صنایع چند محور را در اولویت کاری قرار داده است. توسعه سهم ساخت داخل که منجر به تولید قطعات بیشتر می شود در وحله اول، بستن قرار داد فی مابین خودروسازان و قطعه سازان که حداقل 40 درصد خودرو باید ساخت داخلی باشد در مرحله بعدی قرار دارد. در انتها نیز قطعه سازان باید از تکنولوژی روز استفاده کرده تا خودروهای تولیدی قابلیت عرضه در سطح بین المللی را دارا باشد.