هنر بسته بندی: عضویت ایران در سازمان جهانی بسته بندی WPO (World Packaging Organization) ، برگزاری مسابقه و نمایشگاه IRANSTAR با همکاری داوران بین المللی ، خبری بود که سر و صدای زیادی را در میان صاحب نظران این حوزه به وجود آورد.
این نمایشگاه با عنوان “جشنواره برترین ها در صنعت بستهبندی” از تاریخ 10 خرداد به مدت 4 روز در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران به اجرا در آمد. متنی که در وب سایت این رویداد قرار دارد. جشنواره ، اهداف و چشم انداز آن را این گونه معرفی می کند:
معرفی :
جشنواره برترین ها در صنعت بسته بندی با رویکرد توسعه اشتغال پایدار ، رویدادی با مشارکت سازمان های بین المللی در صنعت بسته بندی کشور می باشد که با پیوند بین نهادهای دولتی و شرکت های خصوصی ، سعی در توسعه صنعت بسته بندی کشور را دارد. با توجه به عضویت کشور عزیزمان در سازمان جهانی بسته بندی (WPO) و اتحادیه بسته بندی آسیا (APF) و حضور هیات مدیره این سازمان ها ، این جشنواره نمایش توانمندی ها و برقراری ارتباطات سازنده در سطح بین المللی و ملی جهت توسعه صنعت بسته بندی کشورمان خواهد بود.
چشم انداز:
معرفی ایران به عنوان قدرت مطرح صنعت بسته بندی جهانی و قدرت برتر صنعت بسته بندی آسیا تا سال 2020
برخی از اهداف و دستاوردها:
− استفاده از تمام ظرفیت های ایجاد شده در فضای پسا تحریم
− توسعه اشتغال پایدار با استفاده از توانمند سازی نیروی انسانی و تکنولوژی به روز
− ارتقاء دانش طراحی به جهت پیشتازی در عرصه علم و فناوری
− نشانسازی تجاری و تقویت حضور در بازارهای منطقه و جهان
− افزایش نرخ رشد ارزشافزودهی محصولات با استفاده از مزیت صنعت بسته بندی
− ایجاد و توسعه خدمات فنی و مهندسی در صنعت بسته بندی
و …
حضور در عرصه بین المللی ، تعامل با کشورهای مختلف و معرفی صنعت بستهبندی ایران به جهان، منجر به ایجاد جایگاه و تصویر ذهنی در خصوص فعالیتها و نگرش ایرانیان به صنعت بستهبندی می شود.
در یکی از روزهای برگزاری جشنواره به نمایشگاه بین المللی رفتیم و از غرفه های مربوط به جشنواره بازدید کردیم. غرفه داران در سالنهای 22،21،20،19 نشسته و در انتظار بازدید کنندهای بودند. در انتهای سالن چند غرفه کوچک وجود داشت و با نوشتهای که بر بالای غرفه نصب شده بود ، متوجه شدیم این غرفهها مربوط به نمایشگاه IRANSTAR است!
در ابتدا فکر کردیم نمایشگاه هنوز افتتاح نشده و یا چیدمان آن هنوز انجام نشده است! اما پس از صحبت با یکی از پرسنل متوجه شدیم که اینگونه نیست و همین چند غرفه کوچک و مهجور با چیدمانی که شبیه ” میز آشپزخانه خانمی که از خرید برگشته و آنها را آشفته بر روز میز رها کرده است “، همان نمایشگاه “برترینها در صنعت بستهبندی کشور” است.
به انتهای سالن که رسیدیم وارد فضای بزرگی شدیم که در آن 17 صندلی چیده شده بود . متصدی از ورودمان به سالن خالی جلوگیری کرد و گفت ساعت 3 دبیر کل سازمان جهانی بستهبندیWPO در اینجا سخنرانی دارند ، آن زمان تشریف بیاورید. نگاهی به ساعت انداختیم فقط یک ربع تا زمان شروع سخنرانی دبیر کل سازمان جهانی مانده بود ولی …
در حال بازگشت از انتهای سالن بودیم، ناگهان فردی را دیدیم که از ظاهرش متوجه شدیم ملیت ایرانی ندارد. البته افرادی هم او را همراهی می کردند و در حال صحبت و نشان دادن توانمندیهای صنعت بستهبندی کشورمان به او بودند! جلو رفتیم و پس از سلام و احوال پرسی با کمال تعجب فهمیدیم که ایشان همان دبیر کل سازمان جهانی بسته بندی WPO هستند که راهی طولانی را از آمریکا به ایران سفر کرده تا با دستاوردهای صنعت بستهبندی ما آشنا شود.
فضای خلوت نمایشگاه ، غرفه دارانی که به عرضه کالاهایی چون ظروف پلاستیکی ، پالتهای چوبی و … مشغول بودند، میزهایی که لبریز از بستهبندیهای گوناگون بود ، سالنی که محل سخنرانی او برای صندلیهای خالی بود و … دست آوردهای آقای پیترسون (دبیر کل سازمان جهانی بستهبندی ) از این نمایشگاه بود. تا این لحظه هم آماری از برندگان آن نداریم و معلوم نیست قرار است چگونه دراین خصوص اطلاع رسانی شود. داوران، تخصص و شیوه قضاوت آنان را نیز نمیشناسیم.
یک بار دیگر شما را به مطاله اهداف این جشنواره که در بالای این مطلب درج شده دعوت و توجه شما را به این نکته جلب می کنم که به هر ترتیبی که ما از جزییات آن بی خبریم، ایران به عضویت WPO درآمده است و دبیر آن با پیش فرضهایی به ایران آمده است. بسیار مشتاق هستیم نظرات ایشان در حالی که ایران را ترک کردند بدانیم! بسته بندی و به خصوص بخش طراحی آن، دیرگاهی هست که همچون توپی بی صاحب به هر سو شوت میشود و هر کس که توان پوشیدن کتانی دارد، خود را مارادونا میپندارد و ضربه ای به آن میزند. اما آنقدر شعور در نزد فعالین راستین این صنعت وجود دارد که از چنین برنامههایی آزردهخاطر شوند و از خود بپرسند” چرا برگزاری انواع مسابقات و جشنواره ها و دوره ها و … در بسته بندی، در ذهن برگزارکنندگان آن، تا این حد ساده و سهل الوصول میآید که هر شرکت یا سازمانی در برنامه سالانه خود، اجرای یک مسابقه بسته بندی را تصویب میکند و آنی میشود که تا به حال دیدهایم.” ایران تنها کشوری در دنیاست که چندین مسابقه و جشنواره بستهبندی با نامهای مختلف در آن برگزار شده است. عزیزان؛ دیگر صنایع و بخشهای کشور بسیار نیازمندتر از حوزه بسته بندی به نبوغ و توانایی های شما هستند. لطفا بسته بندی را به اهل آن واگذار کنید و پی کسب و کار دیگری باشید!
بسته بندی استراتژیک ترین صنعت دنیاست. لطفا آن را یک شوخی نپندارید و نهال رو به رشدش در ایران را نخشکانید. گفتنی ها بسیار است. هدف از این نوشتار تنها جلب توجه بیشتر به رویدادی بود که اتفاق افتاده و اتفاق هایی از این دست که در آینده به رویداد بدل خواهند شد.