برای درک بهتر مفهوم بسته‌بندی هوشمند نگاهی گذرا به تاریخچه ایجاد بسته‌بندی خواهیم داشت. در گذشته کاربرد بسته‌بندی در چهار هدف عمده محدود می‌شد: 1) محافظت 2) ارتباط 3) سهولت 4) محدود نگاه داشتن (شکل 1 مدل عملکرد بسته‌بندی). در واقع بسته‌بندی برای حفظ محصول از اثرات مخرب محیط خارجی، برقراری ارتباط با مصرف‌کننده (به‌عنوان ابزار فروش)، سهولت در مصرف، صرفه‌جویی در وقت و در نهایت ایجاد محدودیت در محصول با شکل و اندازه متفاوت به کار برده می‌شود…

{phocadownload view=file|id=219|text=دانلود متن کامل مقاله|target=b}