هنر بسته بندی : مراسم جشنواره و مسابقه طراحي  بسته بندي محصولات غذايي با رويكرد صادرات 22 مهرماه در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

در اين مراسم، ابتدا دبير جشنواره ضمن اشاره به تاخير برگزاري اين جشنواره به مدت يك سال و نيم گزارشي از چگونگي روند اجراي اين جشنواره بيان كرد. ابوالحسن خليلي گفت : در سال گذشته 7/1 ميليارد دلار صنايع غذايي به خارج از كشور صادر شد با اين وجود ،پناسيل هاي بيشتري براي صادرات وجود دارد به همين دليل صنعت غذا، اولين جشنواره و مسابقه طراحي بسته بندي را به صورت تخصصي برگزار كرد.وي، بخش هاي مسابقه را شامل بسته بندي تمامي محصولات غذايي موجود در بازار و طرح و ايده جديد بسته بندي محصولاتي مانند پسته ،خرما،زعفران وعسل معرفي كرد و افزود:1032 نمونه از طريق فراخوان و بازار جمع آوري شد كه 450 نمونه توسط هيات داوران به مرحله نمايش راه يافت كه در نهايت 10اثر در بخش هاي نمونه هاي موجود در بازار و8 اثر در بخش ايده ها منتخب شدند.

دبير كل انجمن صادركنندگان خدمات صنعتي ،معدني و مهندسي نيز ، خواستار استمرار جشنواره هاي بسته بندي شد و تصريح كرد:كشورمان براي توسعه اقتصادي نيازمند صادرات كالاهاي غير نفتي است كه براي توسعه صادرات هم الزاماتي وجود دارد.پورقربان، بسته بندي خوب و شكيل و ارايه آن به بازارهاي بين المللي را يكي از الزامات افزايش صادرات عنوان كرد واظهار داشت: بايد اين جشنواره ها همراه با طرح ها و ايده هاي جديد به صورت مداوم ومستمرادامه يابد تا توليد كنندگان و صادركنندگان با استفاده از اين طرح ها جاي خود را در بازارهاي هدف پيدا  كنند.

در ادامه، مصطفي مصطفي زاده ،عضو هيات داوران جشنواره و مسابقه بسته بندي مهمترين هدف برگزاري اين مسابقه را شناسايي توانايي ها و ضعف ها برشمرد و تاكيد كرد: با تقويت استعدادها ،شناسايي ورفع نواقص نتايج بهتر وتاثيرمثبتي بر بخش تجارت و صنعت ايجاد مي شود.وي افزود: هيات داوران معيارها و ملاك هاي داوري را با توجه به تمامي جوانب بسته بندي در نظر گرفتند ولي به خاطر وجود شباهت هاي زياد و فراواني آثار، داوري بسيار  سخت بود.وي ،مناسب تر شدن كيفيت چاپ نسبت به گذشته ،استفاده از نقوش ايراني و گرايش به سمت استفاده از مواد مناسب را از مزاياي طرح هاي اين جشنواره بيان و خاطرنشان كرد: باوجود مزيت هاي مذكور، تقليد كوركورانه از كشورهاي خارجي ، پايين بودن سطح خلاقيت و آثار از لحاظ طراحي صنعتي و گرافيك ،نداشتن شناسنامه مشخص و معلوم و ناديده گرفتن جزييات از ضعف هاي آثار ارسالي به جشنواره به شمار مي رود.

رييس خانه صنعت و معدن ايران نيز در اين جشنواره ضمن انتقاد شديد از افزايش نرخ ارز گفت: قشر عظيمي از فعالان صنعت مواد غذايي به خاطر نداشتن بسته بندي مناسب و زيبا ديده نمي شوند در حالي كه بسياري از مواد غذايي بي خاصيت در دنيا به دليل بسته بندي جالب و شكيل به فروش مي رسند. هادي غنيمي فرد ،تبلورهاي نمادهاي ملي در بسته بندي ايراني را موجب ترويج سنت ايراني در دنيا دانست و اظهارداشت: در برخي كشورهاي همسايه خرماي بي خاصيت را به خاطر داشتن بسته بندي خوب با قيمت هاي بالا مي فروشند در حالي كه اين خرما در كشورما خوراك دام مي شود.

معاون وزيرصنعت،معدن و تجارت در خصوص برگزاري اين جشنواره گفت: رقابت مسابقه طراحي بسته بندي بر اساس كد و عدد بود و هيچ فردي از قبل شناسايي نشده بود. حميد صافدل بر ضرورت و اهميت بسته بندي در دهه هاي اخير تاكيد كردو افزود: امروزه بازارها بر اساس كيفيت و طراحي بسته بندي ،سهمي از بازار را به خود اختصاص مي دهند كه اين عامل باعث ماندگاري يا خروج يك كالا از بازار مي شود بنابراين بسته بندي ها متناسب با بازارها و فصول متنوع طراحي شده اند.وي ادامه داد: توجه به مقوله بسته بندي از ابعاد مختلف مورد بررسي قرارگرفته به طوري كه ارتباط معنادار صادرات با بسته بندي و برند باعث شناسايي كالا و پيوند عميق بين كالا و مصرف كننده شده است.

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران از تلاش سازمان در زمينه هاي ترويجي وآموزشي بسته بندي طي دهه اخير خبرداد و تصريح كرد: ايجاد كلينيك و مركز مشاوره بسته بندي ،برگزاري سمينارها با حضور اساتيد داخلي و خارجي ،ارايه آموزشهاي تخصصي ،تعامل با دانشگاه ها و انتشار نشريات و…از جمله اقدامات سازمان براي ارتقاي كيفيت بسته بندي بوده است .

در پايان اين جشنواره از 18برگزيده حوزه طراحي و بسته بندي قدرداني به عمل آمد.شايان ذكر است با توجه به ادعاي برگزاركنندگان  اين مسابقه مبني بر دعوت مناسب و كافي از خبرگزاري هاي داخلي ،اخبار اين جشنواره بسيار محدود و فقط در حد چند پاراگراف اطلاع رساني شد علاوه بر اين، خبري از نشريات تخصصي بسته بندي در اين جشنواره نبود كه انتظارمي رود برگزاركنندگان چنين مسابقاتي به مقوله خبررساني و دعوت از نشريات تخصصي نيز اهميت داده و اين اقدام را سرلوحه برنامه هاي خود قرار دهند.

مشروح كامل گزارش جشنواره و مسابقه طراحي بسته بندي در شماره آينده ماهنامه هنر بسته بندي به چاپ مي رسد.