هنر بسته‌بندی: در حال حاضر کمبود صنایع بسته‌بندی استاندارد در کشور یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرات مواد غیرنفتی به‌خصوص مواد خوراکی و محصولات کشاورزی محسوب می‌شود، به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه ۲۵ تا ۳۰درصد محصولات کشاورزی در کشور به‌دلیل نبود صنایع بسته‌بندی اصولی، استاندارد و مدرن به ضایعات تبدیل می‌شوند و کشور از این راه بیش از ۱۰میلیارد دلار خسارت متحمل می‌شود. 

در سال‌های گذشته با وجود اینکه برای بالا بردن نرخ صادرات و به‌خصوص صادرات غیرنفتی گام‌های مختلفی در کشور از سوی فعالان بخش خصوصی و نهادهای دولتی برداشته شده است اما همچنان قدم موثری برای حل مشکل صنایع بسته‌بندی در کشور برداشته نشده است و به جز راه‌اندازی تعداد کمی شرکت‌ و کارخانه‌های بسته‌بندی که البته آنها هم خصوصی هستند، کار چندانی صورت نگرفته است.

در این راستا مجموعه گلها یکی از شرکت‌هایی است که علاوه بر ارایه محصول با کیفیت، در زمینه بسته‌بندی هم قدم‌های مثبتی برداشته که برای آگاهی بیشتر از چگونگی وضعیت شرکت، گفت‌وگویی را با دکتر مهدی کریمی‌تفرشی، عضو هیات‌مدیره صنایع غذایی گلها انجام داده‌ایم که متن آن را در زیر می‌خوانید:

فعالیت شرکت گلها از چه سالی و چگونه شروع شد؟

مجتمع صنایع غذایی گلها در سال 1318 به‌صورت سنتی فعالیت خود را آغاز کرد. در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان، شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت که آن مهم، پایه‌گذار مجموعه عظیم و ماندگار امروزی شده است.

در سال 1345 نسل دوم این مجموعه فعالیت خود را شروع و هماهنگ با شرایط جامعه، مسیر حرکت از تولید سنتی محصولات به سمت صنعتی شدن را طی کرد. تلاش‌های نسل دوم گلها به همت مرحوم عبدالرضا کریمی‌تفرشی به ثمر نشست و مجموعه شکلی صنعتی به خود گرفت. اندیشه، تدبیر درست و حرکت با افکاری جدید، مجموعه را به سمتی برد که نام و نشان گلها بر تارک صنعت کشور خوش درخشید و برند گلها در اذهان عمومی شکلی مردمی پیدا کرد به‌طوری‌که بی‌اغراق یکی از پرافتخارترین و قدیمی‌ترین نشان‌هایی  شد که از آن زمان در بین مردم جای گرفت به‌طوری‌که خاطره آن روزگاران و محصولات گلها در حافظه بسیاری از بزرگانمان باقی مانده است.

با حرکت به سمت جلو و پیشرفت در مسیر تکنولوژی نیاز به افکار و اندیشه‌ای تازه احساس شد. این زمان درست فرصتی بود که نسل سوم گلها در دهه 80 با تفکری نو از راه رسید تا چرخ صنعت این بار به کمک اندیشه، تفکر جدید و نیروی جوانی به حرکت درآید.

نسل سوم بر پایه دانش، تکنولوژی روز، با بهره‌گیری از نیروهای متخصص، کارآمد و دارای مدارک تحصیلی از بهترین دانشگاه‌های کشور کار خود را آغاز کرد و مجموعه با جهشی عظیم در زمینه تکنولوژی تولید و علم‌آفرینی به سمت جلو قدم برداشت تا حدی که با استفاده از تجارب نسل گذشته توانست نشان و عنوان خود را همچنان در صنعت غذایی ایران حفظ کند.

با این وجود، در این راه طولانی و دشوار همواره همراهی مصرف‌کنندگان عزیز از ابتدای فعالیت مجموعه تا امروز بهترین و با ارزشمندترین سرمایه مجموعه صنایع غذایی گلها به‌شمار می‌رود و شرکت نیز با تولید انواع ادویه‌جات، چاشنی‌ها، انواع نمک، آردها، پودرکیک و ژله، کافی میکس، پودر قهوه و کاکائو و… ارایه سبد کالایی متنوع توانسته طیف بسیاری از مشتریان با سلیقه‌های مختلف را داشته باشد علاوه بر این، مجموعه قادر بوده با برنامه‌ریزی صحیح واحد بازاریابی، مدیریت محصولات، هدف‌گذاری و ارایه روش برای رسیدن به اهداف معین به بازارهای هدف خود در سراسر ایران دسترسی پیدا کند و محصولات خود را به مشتریان عرضه کند.

چه چیزی باعث تغییر روش شما از عرضه محصولات فله‌ای به شکل بسته‌بندی شد؟

با توجه به فعالیت گلها در سال‌های خیلی دور، ابتدا فروش نوع فله‌ای در دستور کار قرار داشت ولی بعد از ورود صنعت بسته‌بندی در این نوع تجارت، بلافاصله مجموعه گلها نیز به این صنعت روی آورد و به جرات می‌توان گفت که هدف و تفکر مجموعه گلها در ابتدا تا به امروز ارایه محصولی با کیفیت، ناب و خالص بوده و همواره این شعار که” ایرانی لایق بهترین هاست”، در برنامه‌ریزی کارها سرلوحه قرار گرفته است.

بر این اساس، خیلی زود مجموعه به ارایه انواع محصولات خود مانند نمک و ادویه‌جات و… با بسته‌بندی‌های بهداشتی و استاندارد روی آورد. در این راستا با توجه به تعویض سبک زندگی مردمان ایران، ارایه این نوع محصولات استاندارد، خالص و دست چین شده با استقبال چشمگیری مواجه شد و روز به روز مجموعه گلها نیز با تجهیز خود به این دستگاه‌ها و به روز و مدرن کردن دستگاه‌های خود در این مسیر حرکت و ادامه حیات داد. به‌طور کلی استراتژی گلها ارایه محصول درخور شایسته ایرانی و متناسب با ذایقه آنهاست…

در حال حاضر محصولات شما در چه نوع بسته‌بندی‌هایی  عرضه می‌شود؟

تمامی محصولات در انواع بسته‌بندی و اوزان آنها تقسیم‌بندی می‌شود که انواع آن در بسته‌بندی‌های سلفونی، قوطی‌های پت، بسته‌بندی ساشه یا به اصطلاح تک پرسی، قوطی‌های فلزی و انواع بسته‌بندی جعبه است که با توجه به نوع جنس، خواص و ویژگی‌های آن در بسته‌بندی‌های مذکور قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به درخواست مصرف‌کنندگان و نیز حرکت در جهت ارایه محصولات خالص و اطمینان مصرف‌کنندگان از خالصی و کیفیت آن، از بسته‌بندی نوع درب آسیایی یاgrinder استفاده می‌شود که جدیدترین نوع بسته‌بندی شرکت به شمار می‌رود.

عرضه محصول در بسته‌بندی‌های موجود چه تغییری در بازار شما نسبت به رقبا ایجاد کرده است؟

در بررسی بازار، رفتار رقبا و گرفتن سهم بازار، عوامل مختلفی موثر است. مجموعه گلها همیشه در ارایه بسته‌بندی‌های جدید پیشرو بوده تا جایی که برخی از انواع بسته‌بندی‌های اعلام شده در سوال قبلی شاید برای اولین بار توسط این مجموعه برای این نوع محصولات صورت گرفت و در بازار به نوعی رایج شد. در این زمینه هم همیشه واحد کنترل کیفیت شرکت علاوه بر نظارت بر نوع مواد اولیه و محصولات، بر نوع، جنس و کیفیت ملزومات بسته‌بندی نیز کاملا نظارت دارند که این مسئله در دوام محصولات در قفسه فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و جذب مشتری تاثیر زیادی دارد. همچنین گروه R&D همواره نیز آنها را بررسی و برای ارتقای کیفیت نوع و جنس این ملزومات بسته‌بندی، راه‌های جدیدی ارایه و اجرایی می‌کند زیرا این عوامل برای رقابت در بازار بسیار مهم است و باعث دوم همیشگی در بازار و استقبال مداوم مصرف‌کنندگان و مشتریان می‌شود، به‌طور خلاصه می‌توان گفت طرح بسته‌بندی و همچنین جنس و نوع ملزومات بسته‌بندی به‌طور دایم در صنایع غذایی گلها مورد بررسی، نظارت و کنترل قرار می‌گیرد.

در صورت صادرات، آیا بسته‌بندی شما توانسته در مقایسه با رقبای خارجی، کماکان فروش محصول شما را تضمین کند؟

در بازارهای خارجی و به‌ویژه در بازارهای کشورهای همسایه نوع بسته‌بندی گلها از طرف عامه مردم آنها و نیز ایرانی‌های مقیم، مورد استقبال قرار گرفته، ولی نکته مهم در آن بازارها نوع جنس و مواد اولیه محصولات است و از آنجایی که صنایع غذایی گلها همیشه سعی دارد باکیفیت‌ترین و خالص‌ترین مواد اولیه و خام را در تولید و ارایه محصولات خود به کار گیرد این موضوع با استقبال این دسته از مصرف‌کنندگان مواجه شده است.

علاوه بر این مجموعه گلها به‌طور مستمر بسته‌بندی برندهای جهانی در صنعت غذایی را مورد بررسی قرار می‌دهد و همواره در بسته‌بندی‌های آنها و بسته‌بندی خود مقایسه‌ای انجام می‌دهد و از نکات مثبت آنها و تکنولوژی جدید نیز استفاده می‌کند.

برنامه‌های آینده شرکت در عرضه محصولات با بسته‌بندی‌های جدید چیست؟

تمرکز مجموعه بیشتر روی سه نوع بسته‌بندی قوطی، جعبه و سلفون است و در برنامه‌های خود تغییرات اساسی در نوع بسته‌بندی‌های جعبه‌ای از لحاظ طرح و جنس دارد به‌طوری‌که قرار است در این بسته‌بندی‌ها تغییرات جدیدی انجام گیرد در کنار این مسائل همواره به روز نگه داشتن نوع بسته‌بندی‌های خود را هم در دستور کار داریم تا حدی که این نوع بسته‌بندی‌ها به سمتی می‌رود که در تولید، کمترین ضایعات به وجود آید.