8 تفاوت عمده بین Millennials (متولدین دهه 1980 تا اواسطه دهه 1990 که Generation Y نیز نامیده می‌شوند) در مقابل Generation Z (متولدین اواسط دهه 1990 تا اواسط دهه 2000)، وجود دارد که تاثیرهای عمیقی بر ساختارهای سازمانی، ارتباطات فضای کاری، آموزش پرسنل و… خواهند گذاشت.

 

میلنیال‌ها, نسل Z, نسل Y,

نسل آینده‌ای که تشنه ورود به فضای کاری است، Gen Z است. بر پایه گزارش U.S. Census Bureau، نسل Z، 25 درصد از جمعیت را تشکیل خواهند داد. 62 درصد از نسل Z، برای کار با Baby Boomers (نسل بعد از جنگ جهانی که دوران ازدیاد زاد و ولد در آمریکا بود) و Generation X (متولدین اواسط دهه 1960 تا اواسط دهه 1970) دچار چالش خواهند شد در حالی که تنها 5درصد از آنان چالش‌هایی با نسل Y را تجربه خواهند کرد.

برخی شرکت‌ها با درک صحیح از پیش‌بینی‌ها و اولویت‌های نسل‌های آینده به خوبی خود را تجهیز می‌کنند تا بتوانند نسل آینده مستعد را به خود جذب کنند، پتانسیل‌هایشان را به حداکثر برسانند و چالش‌های ناگزیر آنها را کاهش دهند.

 

میلنیال‌ها, نسل Z, نسل Y,

Generation Z  vs  Millennials؛ ۸ تفاوتی که باید بدانید

1- واقع‌گرا در برابر خوش‌بین

77درصد از Gen Z بر طبق پیش‌بینی‌ها، سخت‌تر از نسل‌های قبلی کار می‌کنند. نسل Y به خاطر والدین مشوق BB خود و نیز بزرگ شدن در زمان شکوفایی و وجود فرصت‌های بسیار، خوش‌بین هستند. نسل Z نیز به خاطر والدین نسل X خودکه شکاک و رک‌گو بودند همچنین رشد یافتن در دوران بحران اقتصادی، واقع‌گرا هستند. مطابق با نظریه Pew Charitable Trusts، در دوران رکود بزرگ، ارزش خالص متوسط والدین نسل Z تا حدود 45درصد کاهش یافت.

 

2- مستقل در برابر مشارکت‌جو

71درصد از نسل Z گفتند که به این عبارت «چنانچه می‌خواهی کاری درست انجام شود، خودت به تنهایی آن را انجام بده» معتقدند.

هنگامی که خواسته شود تا گروهی از میزها را مدیریت کنند و کنار هم بچینند، نسل Y آنها را به صورت دایره خواهندچید. نسل Z نسبت به همکارانشان احساس رقابت بیشتری خواهند داشت و«با تفکر خودت به تنهایی انجامش بده »اعتقاد بیشتری دارند. در حقیقت 69درصد از نسل Z، فضای کاری انحصاری خود را دارند و ترجیح می‌دهند آن را با کسی تقسیم نکنند.

 

3- بومیان دیجیتال در برابر پیشگامان دیجیتال

40درصد از نسل Z، معتقد بودند که وای‌فای در حال کار مهم‌تر از توالت در حال کار است.

بر پایه تحقیق Pew Research، تنها 14درصد از بزرگسالان در امریکا در سال 1995 به اینترنت دسترسی داشتند اما این آمار در سال 2014 به 87درصد رسید. میلنیال‌ها در عصر دیجیتال، پیشرو بودند. آنها شاهد معرفی و رشد شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسانی فوری، گوشی‌های هوشمند، موتورهای جستجو و انقلاب موبایلی بودند. نسل Z هیچ‌کدام شاهد این خلاقیت‌ها نبودند اما در آن و برای آن به دنیا آمدند. ارتباطات فراگیر، شبکه جهانی اطلاعات، ویدیوهای آنلاین و چرخه اطلاعات 24ساعت در 7 روز هفته برای نسل Z، همانند زبان مادری هستند.

 

4- خصوصی در برابر عمومی

70درصد از نسل Z ترجیح می‌دهند تا اطلاعات شخصی‌شان را با حیوان خانگی‌شان به اشتراک بگذارند تا رییس‌شان.

به عنوان پیشروان دیجیتالی، نسل Y شبکه‌های اجتماعی را خلق و از آن استفاده کردند. آنها افکار، نظرات و تمام رویدادهای خوب و بد زندگی را عمومی کردند. با تفکر بیشتر در خصوص ایمنی‌ و امنیت، نسل Z بیشتر محاسبه‌گر خواهد بود و نسبت به اطلاعاتی که آنها را در اختیار دیگران می‌گذارد، انتخاب‌گرتر خواهد شد. به عنوان مثال، این نسل گرایش زیادی به Snapchat دارند چراکه زمان محدودی برای محتویات به اشتراک گذاشته شده اختصاص یافته است برخلاف Tweet یا Facebook که اطلاعات پس از اشتراک برای همیشه به صورت آنلاین وجود خواهند داشت.

 

5- چهره به چهره در برابر دیجیتال محض

74درصد از نسل Z ترجیح می‌دهند تا چهره به چهره با همکارانشان ارتباط برقرار کنند.

میلنیال‌ها در بسیاری از ابزارهای ارتباطی دیجیتال مانند پیامک، پیام‌رسانی فوری، Slack، که فضای کاری را مفیدتر و موثرتر کرده‌اند، پیشرو بوده‌اند. روندی که برخی آن را چندان جذاب نمی‌دانند. نسل Z با به‌کارگیری تجربیات جدید ارتباطی که با استفاده از تصویر، صدا و حرکت از طریق نرم‌افزارهای Skype، Face Time، Snapchat و غیره به دست آورده‌اند، نسلی ایده‌آل برای تعیین تعادل بین ارتباطات و آنلاین و آنلاین فضای کاری هستند.

 

6- یادگیری در لحظه در برابر تحصیلکرده رسمی

75درصد از نسل Z می‌گویند که راه‌های بهتری هم به جز رفتن به کالج برای آموزش صحیح وجود دارد.

از میلنیال‌ها درخصوص وام‌های سنگین دوران دانشجویی پرسیده شد و اینکه آیا ارزشش را داشته یا نه. آنها به این اشاره کردند که 44درصد از کسانی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند در کارهایی استخدام شده‌اند که احتیاج به مدرک تحصیلی نداشتند و یک‌هشتم فارغ‌التحصیلان نیز بدون شغل هستند. نسل Z جانشین‌هایی برای تحصیلات خواهند یافت. آنها به دنبال‌های آموزش‌های آنلاین و لحظه‌ای خواهند رفت مانند آنهایی که در YouTube وجود دارند یا به دنبال کارفرماهایی می‌روند که آموزش‌های حین کار برای بهبود عملکرد دارند.

 

7- جهش موقعیتی در برابر جهش شغلی

75درصد از نسل Z به دنبال موقعیتی هستند که در آن بتوانند نقش‌های چندگانه‌ای را در یک مکان و نقش استخدامی به عهده گیرند.

با رشد یافتن در فضایی پرشتاب و فرهنگی که همه چیز به صورت آنی در اختیار قرار می‌گیرد، میلنیال‌ها صبوری بیشتری دارند به خصوص وقتی صحبت از شغل به میان می‌آید. نسل Z، نمی‌خواهند هیچ تجربه ارزشمندی را از دست بدهند و خواستار این خواهند بود که با داشتن انعطاف در آموزش‌های متناسب با تقاضا، نقش‌ها یا پروژه‌های مختلفی(بازاریابی، حسابداری، منابع انسانی و…) را در یک سازمان به عهده گیرند.

 

8- شهروند جهانی در برابر بیننده جهانی

58درصد از بزرگسالان بالای 35سال در سرتاسر جهان موافقند که کودکان امروز نقاط مشترک بیشتری با همسالانشان در جهان دارند تا با بزرگسالان در کشورهای خودشان.

میلنیال‌ها به‌عنوان نخستین نسل جهانی شناخته می‌شوند چراکه آنها ویژگی‌های شخصیتی و ارزش‌های مشابهی را در پس‌مرزهای جغرافیایی خود با هم به اشتراک گذاشته‌اند و قادر بودند تا در یک زمان رویدادهای مهم جهانی را شاهد باشند. با این وجود نسل Z با همسالان جهانی خود با روانی بیشتری به نسبت سایر نسل‌ها سخن می‌گویند. همزمان با آنلاین شدن جهان، مرزهای جغرافیایی فشرده‌تر می‌شوند. این باعث می‌شود تا نسل Z خود را به‌عنوان شهروندان جهانی تصور کنند.

 

 میلنیال‌ها, نسل Z, نسل Y,