سهیل  چهره ای

حال این روزهای اقتصاد ایران خوب نیست. اصلا هم خوب نیست. اما حال مطبوعات از آن نیز بدتر است. در پی آن نبودم که راجع به حال این روزهای مطبوعات ایران به خصوص نشریات تخصصی‌اش، مطلبی در حد سرمقاله بنویسم

حال این روزهای اقتصاد ایران خوب نیست. اصلا هم خوب نیست. اما حال مطبوعات از آن نیز بدتر است. در پی آن نبودم که راجع به حال این روزهای مطبوعات ایران به خصوص نشریات تخصصی‌اش، مطلبی در حد سرمقاله بنویسم اما فشار بی‌‌امان و بی‌منطق گرانی و کمبود کاغذ، کاهش منابع مالی به شکل آگهی به خاطر در تنگنا قرار داشتن آگهی‌دهندگان، کم مهری برخی فعالان اقتصادی حاضر در بخش بسته‌بندی ایران و نبود حمایت کافی از مسوولین امر به خصوص در وزارت ارشاد مرا به این ناگزیر وادار کرد.

با نگاهی به شماره جدید «هنر بسته‌بندی» و مقایسه آن با شماره‌های قبلی حتی با چشم غیرمسلح نیز می‌توان تلاش برای تغییر و بهبود را دید. تغییر لی‌اوت، تولیدی و دست اول شدن بسیاری از خبرهای داخلی که پیش از این از خبرگزاری‌های رسمی پیاده می‌شد، برگزاری نشست تخصصی راجع به موضوعی که صدها نظر غیرکارشناسی و غیرواقع‌بینانه درباره‌اش گفته می‌شد، مصاحبه با مسوولان در مراکز مختلف و پرسش از آنان درباره سوالاتی که در صنعت وجود داشت به خصوص در بخش پتروشیمی، انتقال و انعکاس آخرین دستاوردهای تحقیقی انجام شده توسط محققین داخلی در راستای حمایت از آنان و ارتباط بهتر علم و صنعت در این بخش و گزارش فنی از ماشین‌آلات ارایه شده در نمایشگاه گلفود دبی با وجود محدودیت‌ها و مشکلات زیادی که در دریافت اطلاعات فنی از شرکت‌ها وجود داشت را می‌توان از جمله اتفاقات این شماره دانست.

تغییر مهم دیگر در هیات تحریریه اتفاق افتاده است. به جرات می‌توانم ادعا کنم که چنین تحریریه‌ای با این سطح از تخصص را در کمتر نشریه تخصصی می‌شود سراغ گرفت. همکاران من در هیات تحریریه با وجود گرفتاری‌های شغلی که دارند اما از دلمشغولی‌های خود در زمینه ارتقا علمی این صنعت غافل نشده‌اند. «هنر بسته‌بندی» در خارج از ایران نیز فعالیت رسانه‌ای خود را به بهترین شکل ادامه می‌دهد. پس از آنکه در سه سال گذشته اسپانسر رسانه‌ای نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی همچون شیرینی، شکلات و حلال همچنین گلفود دبی (بزرگترین نمایشگاه سالانه مواد غذایی دنیا) بودیم، اینجانب با دعوت خانم Gabriele D.Ingwersen سردبیر نشریه ASIA & Middle East FOOD TRADE، پرتیراژترین نشریه مرتبط با صنایع غذایی و بسته‌بندی در آسیا و خاورمیانه، به عنوان عضو افتخاری تحریریه، سعی در کسب اطلاع از آخرین تحولات انجام شده در این منطقه و انتقال آن به داخل و نیز فراهم آوردن زمینه‌هایی برای ایجاد ارتباط و اتصال فعالان اقتصادی و صنعتی ایران با بازرگانان و تولیدکنندگان خارج از ایران و معرفی دستاوردهای آنان داشته‌ام.

به گمان من نشریه موفق را سه چیز می‌سازد: محتوای خوب، صفحه‌آرایی خوب و توزیع خوب. در کش و قوس نوسانات خارج از تصور قیمت کاغذ، مجبور به تغییر کاغذ نشریه از گلاسه به رنگی شدیم. اتفاقی که برای اغلب نشریات افتاده یا به وقوع خواهد پیوست و البته جزو اولویت‌های چاپ یک نشریه به حساب نمی‌آید. بسیاری از نشریات معتبر خارجی بر روی کاغذهای صددرصد بازیافتی چاپ می‌شوند. در یکسال گذشته کاغذ از کیلویی حدود 800 تومان به 7500 تومان رسید. شاید باورتان نشود اما در آخرین روزی که مجله آماده رفتن به چاپخانه بود قیمت مقوای 250 گرمی در کمتر از 3 روز 2600 تومان در هر کیلو گران شد! ما سعی کردیم آگهی‌دهندگان را از نوسانات قیمت و تحمیل هزینه گزاف کاغذ با تغییر نوع آن از گلاسه به تحریر دور نگه داریم.

هدف از این نوشتار اطلاع خوانندگان محترم نشریه از تلاش‌هایی است که در جهت بهبود کیفیت نشریه و نیز آگاهی از رنج‌هایی است که ایده را در ذهنمان می‌خشکاند. چه خوب و چه بد با همه کاستی‌هایی که می‌دانم وجود دارد اما نشریات فعال در صنعت بسته‌بندی ایران بار سنگین نبود انجمن و ایجاد ارتباط و زنده نگهداشتن این صنعت را به دوش می‌کشند.در حالی که تورم نقطه به نقطه فروردین امسال تا سال گذشته بیش از 40 درصد را نشان می‌دهد اما نرخ آگهی‌های این صنعت در نشریات تخصصی آن در 5 سال گذشته تقریبا بدون تغییر مانده است، در حالی که همه می‌دانیم آگهی تنها منبع درآمد نشریات این صنعت برای سرپا ماندن است.

سعی کرده‌ایم نشریه‌ای با محتوای خوب، صفحه‌بندی آراسته، توزیع خوب و هدفمند و تیراژی مناسب را عرضه کنیم. این قرار ما با خودمان و شما در سال پیش‌رو است. اما نیاز به حمایت و البته سخت‌گیری و نکته‌سنجی شما نیز داریم. سایت اختصاصی نشریه نیز قرار است که ما را به روز نگه دارد و منعکس‌کننده آخرین خبرها در این صنعت در کوتاه‌ترین زمان باشد. با ما در ارتباط باشید.

و سخن آخر، دوست من: لطفا، لطفا، لطفا برای ارزیابی کیفی یک نشریه آن را ورق بزنید، وزن نکنید!